• Anonym (Orolig)

    Orolig över inskolning för 2,5-åring

    Min son (nu 2år) ska börja förskolan 15h/veckan när han är 2,5. Vi har valt att vänta då hans första försök att skolas in gick jättedåligt av olika anledningar.

    Han var då 20 månader och jag var gravid och immuniserad. Reste därför mkt till sjukhus och det var en allmänt orolig tid för oss. Han blev HELT personlighetsförändrad och var ledsen för allt och jätteklängig på pappan. Grät så fort vi försökte lämna honom och var sen ledsen till och från till vi hämtade efter max två timmar.

    När två veckor gått och allt blev värre och värre valde vi att avbryta pga att vi i familjen inte klarade hantera den ytterligare oron och risk för att jag skulle bli smittad av alla "dagissjukor" han tog med sig hem (fick inte bli sjuk).

    Han har alltid varit VÄLDIGT blyg och håller sig nära eller helst i vår famn i sociala situationer. Ibland leker han, men tar då ofta en eller två timmar innan det händer. Är ganska rädd för barn. Vi försöker gå på öppna förkskolan ngn gång i veckan och träffar så många kompisar med barn som vi hinner. Hans pappa var likadan så det känns som att det har med hans personlighet att göra.

    NU till min fråga, hur ska vi hantera hans inskolning för att underlätta för honom? Jag är så himla orolig över detta så att jag inte kan sova ibland (han har nog anlag för mig med =)). De vanliga två veckorna känns inte alls tillräckligt för honom.

    SÅ orolig!!

  • Svar på tråden Orolig över inskolning för 2,5-åring
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Kanske ska ni prova en annan typ av inskolning?
    Vår förskola använder oss av 3 dagars inskolning. Då är föräldern med i tre hela dagar 9 . 15 och gör allt tillsammans med sitt barn. Då lär barnet och föräldern hur förskolan fungerar och kan se hur andra barn och pedagoger fungerar och på så vis känner vi att vi har fått lugnare föräldrar.

    För som det låter i ditt mail är ni båda väldigt oroliga och tror nog egentligen inte att detta kommer att fungera och med dn inställningen kommer det inte att göra det.
    Börja med att bestämma dej för om du vill lämna på förskolan. Sen måste du visa detta tydligt för ditt barn. Barn med trygga föräldrar som tror på att förskolan är början på barns lärande har ofta lätta inskolningar.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Orolig över inskolning för 2,5-åring