• Pantlundh

    Tvillingföräldrar feb/2012

    O så kan det inte vara sant!

    Är en 22 årig tjej ifrån linköping men nu bosatt i söderköping och
    beräknar få tvillingar i feb 2012 och nu är jag  så nyfiken på om det finns några fler där ute i världen som har fått samma besked som jag =)

    Visst känns de spännande men skrämmande när det ska bli två och inte en bebisar och inte nog med det när det är ens första gravidetet också på det hela =)

    Tänke skapa en tård där vi alla kan skriva våra erfareneheter och tips på hur man kan göra för att riktigt förbereda sig och allt det där runt om kring =)

  • Svar på tråden Tvillingföräldrar feb/2012
  • elsamarie

    hej. jag väntar oxå tvillingar fast i januari. de här är mina första barn och jag kommer ifrån sthlm. har ni börjat förbereda någonting ännu. jag har än så länge bara köpt två bodies och två par byxor.  är dina tvillingar enäggs eller tvåäggs? mina är enäggs. 

  • Pantlundh

    Hej =)

    Nja lite granna har vi förberett me att köpa bilbarnstol o lite lakan o 8 grymt söta bobys =) men dock i neutrala färger då ja inte vill veta vad de ska bli :P Men sen har man juh tur att man har släkt o vänner med kläder o saker som man kan få så man inte behöver köpa alllt nytt :P Har ni oxå den turen?

    Jag väntar tvåäggstvillingar o de ska bli spännande me hur man kommer klara av de när man inte har några barn sedan innan :P

    Hur kände du då när du fick beskedet att du skulle ha fler än ett barn?
    Lycklig eller blir du jättelessen o rädd?

    Man får juh alla möjliga känslor i det hela om man säger så :P

  • elsamarie

    Oj va mycket ni har hunnit med att köpa.  Vi har blivit lovade en massa grejer så vi kommer nog inte att köpa så jätte mycket nytt.  men vi har bestämt oss för att vänta tills efter vecka 24 med att köpa allt vi behöver ifall bebisarna skulle utveckla TTS o inte gå att rädda. 

    Jag och min sambo hade pratat väldigt mycket om att det säkert var två bebisar eftersom mina fastrar och hans mamma är tvillingar. När jag fick reda på att de va fler var när jag va på ultraljud i vecka 8 och såg klart och tydligt två små foster på skärmen innan bm hade sagt något. vart glad när jag såg dom men helt plötsligt hittade bm ett till foster och då fick jag lite panik o vart lite orolig för hur min sambo skulle reagera o hur vi skulle klara tre barn. Jag han göra två ultraljud till innan det tredje fostret hade försvunnit spårlöst. de är tydligen ganska vanligt att tre ägg blir befruktade men att bara två fortsätter att utvecklas. Känns som att tvillingar blir ganska lätt att ta hand om jämfört med trillingar.

    Hur reagerade du när du fick veta att de va tvillingar? Hade du oxå tidigt ultraljud? Misstänkte du att de va tvillingar innan du fick de bekräftat? Hur har du mått hittills? jag har varit sjukskriven sen vecka 6 för illamående o trötthet har gått ner 5 kilo och haft några turer på sjukhus.

  • Pantlundh

    Hur jag reagera? ja vart jättechockad om ja ska vara ärlig. Inte nog me att veckan samma vecka veta att man va gravid utan också fick åka in akut för ja inte kunde sluta må illa o spy o sen ha akut tid hos läkaren o läkaren säger men grattis du ska ha tvillingar så gick allt väldigt fort där så ja inte hann ta in om va som hände runt om kring mej. Näe ja misstänkte faktiskit inget innan läkaren sa något till mej utan ja visste bara att ja va gravid. Hur jag har mått, ja har fått åka in o ut ifrån sjukan 3 gånger sen ja fick veta, första gången va ja hemma en vecka innan ja fick åka in igen o sen fick ja 3 veckors sjukskriving o sen va ja hemma typ 1 månad innan ja fick åka in igen o då fick ja lega inne en vecka o sen nu har ja varit hemma ungefär 2 veckor sedan sista gången, men vart bara sjukskriven första veckan så nu e ja inte de längre.
    Ja har oxå blivit sjukskriven för illamående o trötthet o ja har ungefär gått ner 5 kilo me under dem senaste månaderna.

    O sen nu trodde ja de hade vänt men ikke sa nicke utan nu börjar ja må jätteilla igen o kan knappt äta igen så ska se om mina tabletter mot illamåendet hjälper lite så ja slipper fler turer te sjukan :P

  • elsamarie

    Har du börjat få någon mage ännu? Jag  har kollat runt lite i magbilds trådarna här på FL o har kommit fram till att min mage är typ inte ens hälften så stor som dom andras i samma vecka. på mig har det precis börjat synas och dom som inte vet  att jag är gravid tror knappt på mig när ja säger att jag ska ha två barn om ca 4-5 månader.

    Hoppas att illamåendet går över snart för dig o att de inte blir värre så du får bli inlagd igen. va har du fått för tabletter utskrivna? jag har fått lergigan, lergigan comp och primperan. det funkar bra så länge de inte blir extremt illamående då är de enda som hjälper några dagar på sjukhuset. 

  • Pantlundh

    Aaaaa lite iaf :P tänkte ta ngn bild fram över så man kan kolla :P alla frågar just nu om bilder :P
    Okej, de brukar synas lite mer när man väntar tvillingar annars :S ja har iaf en en bebismage enligt mej o andra me för den delen, men de kan va så att dem inte tror dej för dem kanske inte vill inse att du e elr nåt :X men lugn dem kommer nog tro dej snart när du kommer me en jättefin bebismage i vädret :P ja tror på dej iaf :D

    Mmh men nu har de blivit bättre, så nu behöver ja inte käka ngra tabletter som tur e =) =)
    jag har fått samma som du har, ja tror man brukar få dem när man har legat inne.
    Ja men så var de för mej me, för ja käka tabletterna o sen sluta dem verka o ja spydde o spydde o fick tillslut åka in för tabletterna inte hjälpte.

    Men hur mår du  nu då?
    Har ditt illamående gått över lite mer? För mitt slutar typ när ja käkar iaf, som tur e =)
    Lägg ut en bild på din sida så kan ja nog kolla o säga om de syns elr inte så kan ja lägga ut en ;)

  • Påfågeln2

    Hej :)

    Jag väntar också tvillingar i februari 2012. Vi fick reda på det i vecka 11 genom tidigt UL. Jag är inne i vecka 16 nu och nog syns det allt :) Men jag tycker att det inte har hänt så mycket med magen det senaste två veckorna. Vilka veckor är ni i?

    Hur vet ni om det är enäggs eller tvåäggs?

  • Pantlundh

    Heeej påfågeln2 =)

    Okej, ja fick reda på att ja vänta tvillingar i v.7 + 0 =), jamen visst syns de lite iaf att man ska ha barn redan nu =)
    Jag e i v.15 + 5 idag så v.16 som man säger =)

    Jag väntar tvåäggstvillingar o de fick ja reda på när jag va på första ultraljudet då hon som gjorde de sa att de va de te mej o min sambo =)

    Vet du vad du ska få för ngt? enäggtvillingar elr tvåäggstvillingar?

  • Påfågeln2

    Då har vi BF ganska nära varandra då :) Jag är i v. 15+1 idag.

    Jaha vad roligt :) De har inte sagt något till oss ännu men jag var och träffade läkare i vecka 12 och då gjorde hon ett litet ultraljud. Hon sa att det kan vara enäggstvillingar men att hon inte kunde säga egentligen. jag antar att hon inte såg någon skiljevägg.  Vi frågar nog vid ultraljuden i v 18 :)

    Har ni några problem än så länge? Jag funderar på om jag har fått foglossning. Svårt att säga då jag inte har haft det förut men jag undrar vad det annars kan vara.

  • elsamarie

    Hej  Pågågeln2. 
    Jag är i vecka 19+0 idag, vecka 20. Jag fick reda på att mina förmodligen va enäggs i vecka 8 men fick det inte bekräftat förens i vecka 13 när jag var på fostermedicin för ultraljud första gången. Mina har en tunn hinna imellan sig och gemensam moderkaka.

    Jag är sjukskriven för att jag mår för illa för att kunna jobba. jag tror att jag oxå har börjat få foglossning. Jag ska till läkaren på mvc på måndag för att förlänga sjukskrivningen så jag tänkte fråga om det är foglossning då eller om jag bara har felbelastat ryggen och bäckenet. (har en skada på ryggen och bäckenet sen tidigare men har aldrig haft såna här besvär.

    Pantlundh

    Ja ta en bild o lägg upp. Skulle vara kul att jämföra. Jag har oxå tänkt lägga upp en bild, tänkte bara försöka hitta sladden till kameran så jag slipper använda mobilen. 

    Skönt för dig att illamåendet går över när du äter. mitt blir oftast bättre när jag äter men ibland blir de värre av att jag äter och de känns som att magen viker sig ut o in. jag mår hyfsat bra nu så länge jag vilar och sover mycket och äter ofta och tar medicinen. 

    laddar upp en bild senare idag om jag hittar sladden till kameran.
     

Svar på tråden Tvillingföräldrar feb/2012