• Magnika

    Förklimakterium? 44 år och vill bli gravid!

    Jag är 44 och min man 40 år. Vi har barn ihop sen förut, den yngsta tio år. Nu vill vi försöka få en liten till, men blir besvikna månad efter månad. Jag har regelbunden mens, men får inga utslag på äl-stickorna (har provat alla varianter och tider på dygnet). Har provat att äta klomifen enkel och dubbel dos utan resultat. Är det "normalt" att ha helt utebliven äl i min ålder, eller kan jag fortsätta hoppas att äl bara är gles men kan komma någon månad ändå? Mensen är kortare än den var förut, nu bara 3-4 dagar, och inte lika riklig. Men punktlig, 29 dagar utan klomifen, 31 dagar med. Jag har i flera år märkt att min termostat är lite väl varm på nätterna och har nog förstått att det är förklimakteriet som spökar. Har någon i liknande situation lyckats bli gravid? Jag behöver solskenshistorior att nära hoppet med! Det känns så surt att vi kanske har låtit tåget gå, men det är NU vi verkligen känner oss redo och rejält sugna på ett syskon.

  • Svar på tråden Förklimakterium? 44 år och vill bli gravid!
  • Helene 40

    Förstår precis hur du känner, själv får jag utslag på ägglossningsstickorna men det garanterar ändå inte att jag får ägglossning. Tydligen visar de inte om det verkligen lossar ägg. Har även provat klomifen och haft konstaterad ägglossning men ändå ingen bebis. Har fyra barn sen innan med samma man och vi skulle gärna få en till men har inte lyckats, har försökt i två år nu. Minstingen är tre år så det var ju inte så länge sen det faktiskt tog sig, men vi fick kämpa innan hon komoch även de andra barnen har vi fått kämpa för. Innan första barnet försökte vi med provrör och även klomifen, blev gravid ,fick missfall och sen efter 8 år kämpande kom sonen ( idag 15 år) efter honom fick jag ytterligare ett missfall. När han var 4,5 år fick jag flicka nr.1, när hon var 1,5 år kom flicka nr2. Sen gick det 6 med två missfall i mellan innan flicka nr. 3 kom. Hoppas verkligen att det löser sig för er! Hur många barn har ni sen innan? Har läst om en del här på FL. som gör äggdonation  , är det något ni kan tänka er?   Lycka till!

  • Juliette F
    Magnika skrev 2011-08-17 19:30:14 följande:
    Jag är 44 och min man 40 år. Vi har barn ihop sen förut, den yngsta tio år. Nu vill vi försöka få en liten till, men blir besvikna månad efter månad. Jag har regelbunden mens, men får inga utslag på äl-stickorna (har provat alla varianter och tider på dygnet). Har provat att äta klomifen enkel och dubbel dos utan resultat. Är det "normalt" att ha helt utebliven äl i min ålder, eller kan jag fortsätta hoppas att äl bara är gles men kan komma någon månad ändå? Mensen är kortare än den var förut, nu bara 3-4 dagar, och inte lika riklig. Men punktlig, 29 dagar utan klomifen, 31 dagar med. Jag har i flera år märkt att min termostat är lite väl varm på nätterna och har nog förstått att det är förklimakteriet som spökar. Har någon i liknande situation lyckats bli gravid? Jag behöver solskenshistorior att nära hoppet med! Det känns så surt att vi kanske har låtit tåget gå, men det är NU vi verkligen känner oss redo och rejält sugna på ett syskon.
     

    Kan ni inte få ägglossningssprutor - Ovitrelle av gyn?
  • Magnika

    vi har inte haft problem att bli gravid tidigare, tvärtom. Trodde nog att vi inte skulle ha fler barn, har fem stycken sen förut, 23,21,19,17 och 10 år gamla. La sen tiden på att utbilda oss och skaffa bra jobb, sånt som stått tillbaka tidigare. Känner nu båda att längtan efter en liten till är alldeles överväldigande. Tyvärr så är nog inställningen vi möts av att vi borde vara nöjda med de barn vi har, och visst är vi det!! Men det tar inte alls bort längtan efter ytterligare ett barn. Jag hoppas naturligtvis på att kroppen ska kicka igång en gång till på någorlunda naturlig väg, min ålder gör det svårt att få hjälp, gränsen för IVF går vid 40 i vårt landsting.

  • Helene 40
    Magnika skrev 2011-08-24 16:01:29 följande:
    vi har inte haft problem att bli gravid tidigare, tvärtom. Trodde nog att vi inte skulle ha fler barn, har fem stycken sen förut, 23,21,19,17 och 10 år gamla. La sen tiden på att utbilda oss och skaffa bra jobb, sånt som stått tillbaka tidigare. Känner nu båda att längtan efter en liten till är alldeles överväldigande. Tyvärr så är nog inställningen vi möts av att vi borde vara nöjda med de barn vi har, och visst är vi det!! Men det tar inte alls bort längtan efter ytterligare ett barn. Jag hoppas naturligtvis på att kroppen ska kicka igång en gång till på någorlunda naturlig väg, min ålder gör det svårt att få hjälp, gränsen för IVF går vid 40 i vårt landsting.
    Håller med dig, att känna längtan efter en liten till betyder inte att man inte är  nöjd med de barn man har.
  • Cayenne

    Hej,

    Vill bara berätta att det är inte omöjligt att bli gravid när du är 44 år.

    Jag är 44 år och är gravid i v6, vilket var helt oplanerat. Har inga barn sedan tidigare, så jag är tveksam till hur jag ska göra....    

  • Helene 40
    Cayenne skrev 2011-10-20 00:20:15 följande:
    Hej,

    Vill bara berätta att det är inte omöjligt att bli gravid när du är 44 år.

    Jag är 44 år och är gravid i v6, vilket var helt oplanerat. Har inga barn sedan tidigare, så jag är tveksam till hur jag ska göra....    
    Varför är du tveksam?
  • Cayenne

    Dels för att pappan inte längre är med i bilden, men också för att 44 är ju inte så ungt. Antar att jag tänker på vad andra ska säga och tycka.

  • callimero
    Cayenne skrev 2011-10-21 11:55:00 följande:
    Dels för att pappan inte längre är med i bilden, men också för att 44 är ju inte så ungt. Antar att jag tänker på vad andra ska säga och tycka.
    Grattis säger jag! Skrattande Det ger mig som barnlös i samma ålder lite hopp. Skit i vad andra tycker och glädjs åt det lilla miraklet! Här i Stockholm är det ivarjefall ingen som höjer på ögonbrynen åt mammor på 40+. Det är inte ovanligt och hjälp som tex äggdonation börjar bli allt mer vanligt.
  • Pyrola
    Cayenne skrev 2011-10-23 00:54
    Grattis Cayenne vad andra människor tycker jag att du ska strunta i. Som Kalimero säger i storstäder är det ingen som höjer på ögonbrynen. Jag känner flera kvinnor som fått barn i 40-års åldern. Det är mycket jobb med barn men du klarar det säkert och familjer ser ju ut på olika sätt.
  • Cayenne

    Tack för stödet :) Behövs verkligen för just nu känns det mesta rätt skrämmande.
     Fast man vet ju i och för sig inte om jag får behålla det eller inte... är ju så nytt än. 

  • Marika43

    Grattis, Grattis! Jättekul! Vad andra tycker, det kan vara jobbigt om man bor i en mindre ort. Här i Stockholm höjer de flesta inte ens på ögonbrynet om man skaffar barn vid 45 års ålder, snarare tvärtom! Skrattande 

    Sen finns det ju alltid människor som har starka åsikter om ANDRAS VAL, vare sig att man skaffar barn FÖR UNG, eller MED NÅGON AV ANNAN HUDFÄRG, ANNAN RELIGION, ANNAN SAMHÄLLSKLASS, ANNAN NÅGOT (?) eller om man, gud bevars, skaffar barn när man är HOMOSEXUELL, TRANSSEXUELL, rödhårig, krullhårig, lång, kort, sitter i rullstol...  är plattfot... etcetera... Den typen av människor verkar tycka att endast ett fåtal, "perfekta" personer ska få skaffa barn och jag tror helt ärligt att människorasen skulle dö ut rätt snabbt om det var den typen av människor som styrde vilka som får fortplanta sig... Tungan ute

  • Cayenne

    Så otroligt kloka ord! Gör mig så glad och mycket säkrar på att jag faktiskt ska behålla barnet, även om jag får mina tvivel till och från.Solig Som tur är så bor jag i Stockholm, men ibland så känns stan ganska liten ändå.

  • callimero
    Cayenne skrev 2011-10-24 19:48:27 följande:
    Så otroligt kloka ord! Gör mig så glad och mycket säkrar på att jag faktiskt ska behålla barnet, även om jag får mina tvivel till och från.Solig Som tur är så bor jag i Stockholm, men ibland så känns stan ganska liten ändå.
    Härligt!
  • Helene 40
    Cayenne skrev 2011-10-21 11:55:00 följande:
    Dels för att pappan inte längre är med i bilden, men också för att 44 är ju inte så ungt. Antar att jag tänker på vad andra ska säga och tycka.
    Förstår att du tycker det är jobbigt att pappan inte finns med. Vad andra tycker får du strunta i, vet att det ibland är svårt men lyckan av ett barn överväger! Kram och lycka till Solig
  • Lyckoprinsessan

    Jag blev gravid när jag var 43 med hjälp av dubbel dos pergotime. Läs gärna min presentation...

Svar på tråden Förklimakterium? 44 år och vill bli gravid!