• hurtbullen89

    Får era små sova hos er om de drömt mardrömmar eller så?

    Har funderat på dehär med när barnet drömmer mardrömmar. Har läst någonstans att genom att låta barnet komma och sova i föräldrarnas säng osv så bekräftar man barnets oro? Men som i natt, då vaknade vår 2,5-åring och grät. Frågade henne vad det var och om hon drömt något? Då säger hon "ja de var farligt" och är jätteledsen. Frågade henne då om jag skulle ligga bredvid henne en stund men då ville hon ligga i vår säng så det fick hon. Orkade i ärlighetens namn inte bråka med henne klockan 3 på natten när hon skulle till dagis idag. Och att lägga tillbaka henne i sitt rum och låta henne gråta kändes inte rätt heller...

    Nu ska jag tillägga att våra barn ALDRIG i princip sover i våran säng annars. Så många gånger det hänt under vår 2,5-åriga dotters liv kan jag räkna på en hand. Så det är inget de är bortskämda med, hon drömmer sällan mardrömmar eller vaknar på natten. Därför känns det mer ok för mig att när hon väl gör det (en gång i halvåret om ens det) får hon ligga hos oss.

    Vad tycker ni? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Får era små sova hos er om de drömt mardrömmar eller så?
  • oktoberlycka83

    Våran dotter får komma in till oss när hon vill. Drömmar eller inte. Men man vet väl själv hur obehagligt det är när man drömt något. Man kan väl ändå förklara att det bara var en dröm och ingenting farligt.

  • Kazeer

    Våra barn får sova hos oss när de vill, mardrömmar eller inte.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • m o e

    Våra barn är alltid välkomna, drömmar eller inte. Storebror har sovit mycket hos oss under åren. Lillebror kommer mer sällan.


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • vampyria2

    Ja absolut men även här så sover de hos oss i den åldern så det är inget problem, speciellt om de har mardrömmar så bör alla barn få sova nära sin förälder och känna den trygheten.

  • beccagranen

    Självklart får han det. Han behöver inte ens förklara sig med mardrömmar dyl. för att få sova inne hos oss. I vårt rum och säng finns det alltid en plats för honom, och han är 4år. Inatt kom han in och la sig mellan oss, märkte inte ens av det förens han väckte mig omkring 4 och ville ha mer täcke. I vanliga fall så märker jag inget förens jag vaknat på morgonen. Varför skulle man inte få sova hos sina föräldrar? Är uppvuxen med att både jag och min storasyster smög oss in och la oss inne hos våra föräldrar tills vi var okring 9-10år. Kommer fortfarande ihåg tryggheten man kände när man tänkte/drömmde om läskiga saker.

  • Emma 02

    Våra barn är ALLTID välkomna att sova i vår säng oavsett anledning!
    Behöver de vår närhet och trygghet är det självklart att de ska få det.

    Och i ärlighetens namn skulle jag aldrig orka ta en "kamp" mitt i natten. Vi flyttar över våra barn när de vaknar på natten, de somnar om och vi somnar om, fort och smidigt Visst blir lite trångt ibland men tiden går fort och snart är man väl glad om de överhuvudtaget vill sova hemma      

  • MalinEddie
    hurtbullen89 skrev 2011-08-18 22:24:04 följande:
    Som jag skrev ovan var jag bara nyfiken på om det var nån som trodde på dedär med att man bekräftar deras oro på det sättet. MEN självklart så är jag med på allt ni säger och tror mer på det. inte lämnar jag min dotter gråtandes i sin säng, aldrig. Hade det hänt varje natt jämt så hade man ju fått ta reda på vad som ligger bakom och göra nåt åt det. Men gällande min dotter en gång i halvåret kanske så är det nog ganska normalt :) Händer mycket nu med, nu avdelning på dagis och så så hon har varit trött och lite extra "behövande". Vill gärna vara nära, sitt i knät och mysa och så. Och då är det klart hon får det!
    Vem har sagt det? Det låter som ett av Anna Wahlgrens påhitt.
  • SysterYster76

    De få ggr mina barn varit så ledsna efter en mardröm mitt i natten har jag suttit bredvid deras säng tills de somnat. Handlade om ca 20 min. Hellre det än att de sover i vår säng och jag sover illa en hel natt pga sparkandes fötter etc.

    Själv sov jag med mina föräldrar till och från tills jag var 11-12 år! Vill verkligen inte att mina barn ska bli så. :/ och det har fungerat kanon.

  • Millicent

    Jag tycker också att det låter som ett Anna Wahlgren-påhitt att man skulle bekräfta för barnet att det finns orsak att oroa sig om man ger barnet tröst. Det är så bakvänt att jag vill slita mitt hår av frustration över att sån smörja sprids bland föräldrar.

    Mina barn sover hos mig när de känner att de behöver det. Om det beror på mardrömmar, orolighet över något annat eller bara en önskan av att få vara nära spelar ingen roll för mig.

Svar på tråden Får era små sova hos er om de drömt mardrömmar eller så?