• Naoko

    Vilken känsla framkallar ordet "stjärt" hos dig

    Det finns många ord som är synonymer till stjärt, men nu handlar det alltså inte om någon av dessa synonymer utan om just stjärt. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken känsla framkallar ordet "stjärt" hos dig
  • Aoife

    Ordet stjärt framkallar en stund av tankfullhet och eftertänksamhet. Vem kom på detta ord och hur kom de på det?
    Varför har vissa mer och andra mindre och vem använder ordet?


    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Purpurbräcka

    Oj, vad svårt det var att veta vad man skulle rösta! För mig är stjärt ett neutralt litet ord, ungefär som arm eller näsa. Till sist kom jag fram till att jag kunde rösta "positiv" för en stjärt är ju onekligen bra att ha.

  • Eisa

    Vulgärt helt klart.

    Säg gärna säte, känner jag.

    /Pryd

  • wolverina

    Jag tycker att ordet har en väldigt neutral laddning. Det är liksom ingenting... Bara stjärt. En kroppsdel som vilken annan som helst.


    Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • von Brev
    Korsriddaren skrev 2011-08-21 23:32:23 följande:
    Saknade alternativet "annat" då det inte framkallar någon särskild känsla hos mig. Stjärt är som en arm eller ett ben, en del av kroppen. Varken mer eller mindre.
    Då låter det som allvar eller lugn.
  • Korsriddaren
    von Brev skrev 2011-08-21 23:34:17 följande:
    Då låter det som allvar eller lugn.
    Det tycker inte jag. TS efterlyste vilken känsla ordet framkallade, och för mig framkallar det inte någon särskild känsla. Varken allvar eller lugn. Det finns dock andra ord som skulle kunna påverka min känslomässiga uppfattning av ord, vanligen beskrivna som fula ord.
  • annca

    Svagt komisk...

    Bilden jag ser framför mig är iofs stjärtfjädrar. En skata, en sädesärla en påfågel... typ. 


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anton Chigurh

    Beror på sammanhanget. Såklart.


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • k girl

    Jag får en positiv känsla.

    När jag hör "stjärt" tänker jag nämligen på min sons gosiga, mjuka rumpa som fortfarande är go att nypa lite i.  

  • Naoko

    Jag har självklart inte listat alla känslor som finns, jag tänkte att man helt enkelt kan ta det som ligger närmast eller helt enkelt låta bli att rösta.

  • Embla

    Jag avskyr ordet. Det är ett sådant fult ljud, först sje-ljud, sedan kort Ä och till råga på allt RT på slutet. Det är alltså inte för att jag är pryd som jag ogillar det, utan för att det helt enkelt är uttalsmässigt fult. Jag säger rumpa eller möjligtvis bak i stället.

  • Limhirt

    Stjärt är ett alldeles underbart ord. Man känner genast hur bara ordet stjärt doftar gott. Röv, analen, bajsarn, chokladgaraget, kloaken osv, låter inte så lockande, men en stjärt låter alltid mjuk, god och väldoftande. Iaf enligt mig. Stjärt luktar gott. Punkt. Älskar att slicka en svettig nytränad stjärt. Helst hårig då. Såå gott!!

    Lim/

  • Kalles ketchup

    Kommer att tänka på en fotbollsspelare i apa som hette nåt sånt.

  • Tom Araya

    Som yngre avskydde jag ordet, särskilt som barn. Jag tyckte det lät fånigt, och alldeles för vardagligt korrekt.

    Numera använder jag gärna ordet om hennes (en vuxen kvinnas bakdel, för vem jag har ett sexuellt intresse för).
    Det känns intimt och samtidigt oskyldigt i kontrast till mitt intresse för analsex.

    Jag kan säga rumpa och bak också, men inte röv eller arsle. De senare är för mig endast ord att använda i negativ bemärkelse eller i negativa sammanhang.

Svar på tråden Vilken känsla framkallar ordet "stjärt" hos dig