• N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 19:54
    1687 visningar
    26 svar
    26
    1687

    Konstruktiva fototävlingstråden

    För att få vara med i denna tävlingen, så är kravet att man lämnar konstruktiv kritik på samtliga bidrag.
    Det är syftet med tävlingen.

    Hur man lämnar k. kritik, läser du i huvudtråden.

    Rösta efter temat och bästa tagna bild fotografmässigt.

    Tema: Sommar

    1.


    2.



    3.



    4.


    5.


    6.


    7.


    8.


    9.

     


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Konstruktiva fototävlingstråden
  • N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 20:16
    #1

    1 Helt underbara färger, så skarpa o klara. Att ljuset från lyktan formas sådär fint älskar jag. Speglingen i vattnet, otroligt vacker bild. Mkt bra jobbat.

    2 Jobb är lagt bakom bilden, en tanke sattes innan man gjorde jobbet. Precis som en fotograf gör. Jag skulle tipsa dig om att använda ett stativ, så kunde bilden fått mer skärpa än den har nu. Mkt bra jobbat annars.

    3 Fotad från en ruta i en bild? För mig är inte det riktigt vad jag hade gjort. Tipsar dig om att stanna bilen och gå ut nästa gång. Fånga horisonten till mitten, och framförallt få den rak. För att få bra skärpa på bilden rekomenderar jag stativ med. Lite bättre planering och jobb bakom nästa gång, så tror jag du får en pang bild.

    4 Du har horisonten där jag själv med hade satt den, dock är den inte rak. Försök tänk på det nästa gång. Härliga färger och bra skärpa.

    5 Horisonten en aning för högt upp enligt min smak. Horisonten är även sned. Jag tycker den skall ligga rakt.
    Du lyckas förmedla sommarkänsla iaf o skärpan är bra.

    6 Bilden ger en sommarkänsla. Tycker de e en bra bakgrund och ett trevligt underlag med. Bra skärpa.

    7 Gillar bilden där blomman är, just d'r e de verkligen fint som f*n. Jag hade velat att du gick närmare blomman o fick den i närbild. Tror det hade vatt sjukt fint. Bra skärpa o härligt kvällsljus.

    8 Bra taget, foto med fart i är inte så lätt alltid. Bra skärpa och otroligt bra fångat.

    9 -


  • N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 20:23
    #2

    Har lämnat k. kritik:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9 N a t h a l i e

    Har inte lämnat k.kritik än

    1. Nilenna
    2. trettioplus
    3. Tulpania
    4. silvermist
    5. Love family
    6. Nalle har ett blått hus
    7. Annkris
    8. swimle


  • tretti­oplus
    Äldre 21 Aug 20:24
    #3

    1. Vad är det egentligen du inte är nöjd med i den här bilden? Jag tycker den har ett fint djup och fina färger. Skulle jag göra något alls åt den, så skulle det möjligen vara att redigera bort några prickar av ljusgenomsläpp; någon i skogen och ett oar små under bron.

    2. Min egen bild. Jag tycker själv att jag borde haft ett något kortare skärpedjup, så bakgrunden blivit lite mjukare mot motivet. Jag hade kunnat redigera det digitalt förstås, men dels saknar jag bra program för att göra det just nu och dels så skulle det kännas som lite fusk.

    3. Sommardimma - finns det något härligare? Nocken på ladan och skogspartiet gör tyvärr att bilden känns sned. Jag tror också att den hade vunnit på att du skurit bort elstängslet.

    4. Jag kan ofta bli lite konfys av bilder från sommarsverige för att det är så otroligt grönt. Det är så man glömmer bort hur grönt det verkligen är där ute. På samma sätt kan jag bli chockad över vitheten på vinterbilder. Ditt foto har ett fint djup och fina färger, men jag är inte helt förtjust i alla linjer som lutar åt olika håll. Hur skulle bilden se ut om du rätade ut den bakre skogslinjen? Sämre? Bättre? Den lilla växten i vänsterkant bidrar förvisso till djupet, men känns ändå ganska störande.

    5. Det är något speciellt med skärgårdar. Det ligger ett litet dis över den här bilden som jag inte undrar om du lätt skulle kunna få bukt med genom lite nivå-inställningar. Sedan känns den lite rörig. Sitter och önskar att man kunde få flytta på hela den där högen med pallar och den fula hinken. Tror också den skulle vinna på att du skar bort båthuset till höger och du bör definitivt besära så bojar, metallgrejer(?) och sådant i vänsterkant försvinner. Nu vill jag ut och segla!

    6. En enkel och tydlig bild. Möjligen lite tråkig. Jag har personligen inga känslor kopplade till foppatofflor.

    7. En snygg sommarbild med skönt ljus. Har inte så mycket att säga om den faktiskt. Skulle jag drista mig till något negativt så är det väl att motivet är lite vanligt.

    8. Jag borde bli mera betagen av den här bilden än jag är. Det är ett härlig stund fixerat. Kanske vinner bilden på ett större format? eller kanske på att gå närmare barnet och tydligare fånga mimiken? Som det är nu känns den lite dokumentär och inte så personlig som jag hade önskat.

    9. Brrr. Jag får rysningar av det där vattnet. Jag är säker på att det ruvar något otäckt däri. Himlen är fin och bildar en märklig kontrast till det ödesmättade. Det hade varit roligt att se bilden innan redigeringen. 


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 20:26
    #4

    Har lämnat k. kritik:

    1
    2. trettioplus
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9 N a t h a l i e

    Har inte lämnat k.kritik än

    1. Nilenna
    3. Tulpania
    4. silvermist
    5. Love family
    6. Nalle har ett blått hus
    7. Annkris
    8. swimle


  • Äldre 21 Aug 20:28
    #5

    1. Skärpan och färgerna är alldeles underbara. Som alltid när det gäller dina bilder. Även kompositionen är snygg, Kanske är skogen lite mörk. Är inte säker, men det är det enda jag möjligtvis skulle kunna kritisera.
    2. Läckert motiv, och snyggt att huvudmotivet inte är centrerat. Jag skulle vilja se bilden i färg. Jag tycker även att skärpedjupet är lite trist. Antingen skulle det ha varit kortare eller längre skärpedjup. Nu är det lite mittemellan.
    3. Det blir lite action i bilden när horisonten är sned. Kanske är det inte medvetet gjort, men jag gillar det. Det ger mer liv åt bilden. Härligt med dimman, men bilden skulle ha behövt lite mer kontraster och färg. Sen stör jag mig på att stängslet är med i bilden.
    4. Fina färger! KOmpositionen tilltalar mig dock inte. Här hade en rak horisont varit att föredra. Den hade lugnat ner bilden. JAg hade föredragit att ha det i bilden centrerade diket, antingen till vänster eller till höger i bilden istället.
    5.En spännande och dramatisk himmel, som du lyckats fånga helt ok. Tyvärr är bilden lite tråkig i färger och kontrast. Den är även väldigt rörig, och det är svårt att veta vad som är huvudmotiv. JAg har svårt att fästa blicken på något i bilden.
    6. Härligt med det korta skärpedjupet! Snygg komposition och behaglig bild. HAr inget att gnälla på egentligen. Möjligtvis är foppisen lite trist i färgen.
    7.Min bild.
    8. En underbart somrig och glad bild. Skärpan och färgerna är bra. JAg gillar även den korta slutartiden som gör att vattendropparna syns. KAnske kunde bilden beskurits lite.
    9. Även här en dramatisk och vacker himmel, som du fångat fint. Speglingen i vattnet är så snygg! Jag tycker dock att skogen är lite för mörk. Tänk på det gyllene snittet när det gäller komposition. Bilderna blir mer behagliga om horisonten inte är centrerad.

    Puh...... 

  • N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 20:28
    #6

    Här ser du min bild, totalt oredigerad:



  • N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 20:30
    #7

    Har lämnat k. kritik:

    1
    2. trettioplus
    3
    4
    5
    6
    7. Annkris
    8
    9 N a t h a l i e

    Har inte lämnat k.kritik än

    1. Nilenna
    3. Tulpania
    4. silvermist
    5. Love family
    6. Nalle har ett blått hus
    8. swimle


  • tretti­oplus
    Äldre 21 Aug 20:32
    #8
    N a t h a l i e skrev 2011-08-21 20:16:08 följande:
    2 Jobb är lagt bakom bilden, en tanke sattes innan man gjorde jobbet. Precis som en fotograf gör. Jag skulle tipsa dig om att använda ett stativ, så kunde bilden fått mer skärpa än den har nu. Mkt bra jobbat annars.
    Tack för kritik!
    Tyvärr inte rörelseoskärpa som utgör problemet, utan är något som har att göra med kameran. Jag ska uppdatera mjukvaran vilken dag som helst och se om det blir bättre, men annars har det nog tyvärr bara att göra med att den är för pixelstinn och därför svag på pixelskärpan. Jag är ruggigt besviken på kameran i det här läget, och hoppas att det är sbs (skit bakom spakarna), för det är enklast att rätta till.
     
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • tretti­oplus
    Äldre 21 Aug 20:35
    #9
    N a t h a l i e skrev 2011-08-21 20:28:56 följande:
    Här ser du min bild, totalt oredigerad:

     


    Kul!
    Helt klart mindre intressant! Bra redigeringsjobb! Ibland är enket bäst!  
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • N a t h a l i e
    Äldre 21 Aug 20:37
    #10
    trettioplus skrev 2011-08-21 20:32:15 följande:
    Tack för kritik!
    Tyvärr inte rörelseoskärpa som utgör problemet, utan är något som har att göra med kameran. Jag ska uppdatera mjukvaran vilken dag som helst och se om det blir bättre, men annars har det nog tyvärr bara att göra med att den är för pixelstinn och därför svag på pixelskärpan. Jag är ruggigt besviken på kameran i det här läget, och hoppas att det är sbs (skit bakom spakarna), för det är enklast att rätta till.
    Så pass, tråkigt. Hoppas du får rätt på den snart.
    trettioplus skrev 2011-08-21 20:35:24 följande:
    Kul!
    Helt klart mindre intressant! Bra redigeringsjobb! Ibland är enket bäst!  
    Använder mig av filter, eller actions. I detta fallet valde jag ett som förstärker färger o så. Blev väldigt bra
Svar på tråden Konstruktiva fototävlingstråden