LillWilden: då min lilla Elise föddes (5 veckor för tidigt) så rann inte mjölken till förrens efter 5 dagar och hon blev då matad med ersättning de första dagarna. Vi försökte hela tiden att lägga henne till bröstet innan vi gav ersättning för att hon skulle vänja sig vid brösten tills mjölken kom. Men när väl mjölken kom så var det inte tillräckligt mycket så en jobbig period började med ammning, ge pumpad mjölk, ge ersättning och sedan pumpa inför nästa måltid. Så höll vi på i 2 månader, ca var tredje timme, tills jag inte orkade mer och bestämde tillsammans med GP att enbart gå över till ersättning. Elise har hela tiden växt enligt kurvan så det har inte varit något problem med vikten, vilket känns skönt! Ersättningen har fungerat jätte bra, Elise har inte brytt sig om den var varm eller bara rumstempererad så att mata henne ute på café eller i parken har gått jätte bra. Det har då oftast varit tetra då det är enklast! Jag tror de överdriver lite här i UK med steriliseringen av allt som rör bebisar, jag har endast steriliserat flaskorna en gång i veckan vilket funkat bra, men givetvis diskat dem ordentligt mellan varje matning. Elise kommer ändå att få i sig en massa då hon nu stoppar allt i munnen, man kan inte skydda dem från alla bakterier, tror det är bra att några bakterier slinker in så de blir mer tåliga mot dem :) men det är min åsikt!!
Något annat bra med ersättning är ju att pappan kan vara med och mata och på så sätt "bonda" med bebisen på ett annat sätt!! Samt att man kan ta ett glas vin då och då ;)
Hoppas ovan kan hjälpa dig på något sätt!! Fråga gärna om du undrar något! Givetvis hade ju enbart amning underlättat, men man får göra det bästa av situationen då det inte blir som man tänkt!!
Hoppas ni alla njuter av era bebisar!!!