• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Protea
    Cannelle skrev 2011-12-13 15:19:15 följande:
    Men det är nog ganska omtvistat, jag har läst på flera olika ställen att man kan spricka mer om man får en epistomi än om de låter en "spricka naturligt". Har läst att det är större risk för smärta, inkontinensproblem och försämrad läkning etc om de klipper en, samtidigt vet jag att i Frankrike så är det väldigt vanligt med klipp i mellangården. (men Frankrike kanske inte är något föregångsland vad det gäller förlossningar!)

Tror inte det finns några entydiga forskningsresultat som visar åt ena eller andra hållet egentligen, ja inte lätt att veta vad man ska tro... 
    Jag har inte last pa sa mycket utan skrev bara vad de berattade for oss. Jag blev klippt tva ganger forst nar de var tvungen att forsoka med sugklocka och nar det misslyckades sa klippte de mig igen for att anvanda tanger. Det sista jag tankte pa da var om jag 'ville' bli klippt eller inte! Det blev lite krisigt pa min forra forlossning....min aktiva forlossning gick valdigt fort och min son hamnade liksom snett i 'the birth canal' och till pa kopet hade han stort huvud.... Jag hade inga problem med smarta (forrutom precis efter forstass!), inkontinens eller lakningen. Det lakte fint pa en gang.

Ja i Frankrike ger dei stort sett epidural till alla, precis som i Spanien. Sa har jag forstatt det i alla fall.

Jag tror det viktigaste nar det kommer till forlossningen ar att man ar flexibel och raknar med att allt kanske inte gar som man planerar. En kompis till mig har i UK fodde en 4.5 kilos son for ett par veckor sedan utan smartlindring, i pool och anvande sig enbart av 'hypno birthing'. Imponerande men inget jag efterstravar!

Det fanns inte tid for epidural forra gangen for mig men lustgas gjorde susen!
  • Cannelle

Har ni andra i tråden någon gravidetsförsäkring? Det verkar vara en hel djungel med försäkringar i det här landet...

• Protea
    Cannelle skrev 2011-12-13 19:00:58 följande:
    Har ni andra i tråden någon gravidetsförsäkring? Det verkar vara en hel djungel med försäkringar i det här landet...
    Nej jag hade ingen med forra och ingen denna gang. Vet inte om det ar nagot man forsakrar har? Vet att det finns i Sverige.

Varfor behover man en sadan forsakring?
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-14 12:06:50 följande:
    Nej jag hade ingen med forra och ingen denna gang. Vet inte om det ar nagot man forsakrar har? Vet att det finns i Sverige.

Varfor behover man en sadan forsakring?
    Gud jag vet knappt själv! Om t.ex. barnet föds med CP-skada eller hjärtfel tror jag man kan få ersättning eller om barnet måste ligga på sjukhus eller dör. (hemska tanke!) Eller om man får ett prematurbarn och det blir en massa merkostnader när man är på sjukhus. 

Det är väl också för att barnet ska vara försäkrat direkt från födseln. 

Jag hittar inte riktigt motsvarande försäkring här i UK, det verkar mest vara försäkringar för privat sjukvård etc. 

Har ni någon olycksfalls- eller livförsäkring? Vi har ingenting och det känns ju som att man borde ha något, men jag vet inte...
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-14 12:42:06 följande:
    Gud jag vet knappt själv! Om t.ex. barnet föds med CP-skada eller hjärtfel tror jag man kan få ersättning eller om barnet måste ligga på sjukhus eller dör. (hemska tanke!) Eller om man får ett prematurbarn och det blir en massa merkostnader när man är på sjukhus. 

Jag hittar inte riktigt motsvarande försäkring här i UK, det verkar mest vara försäkringar för privat sjukvård etc. 

Har ni någon olycksfalls- eller livförsäkring? Vi har ingenting och det känns ju som att man borde ha något, men jag vet inte...

Oj, hjälp! Ännu mer att änka på... Tror inte vi har någon olycksfallsförsäkring, men måste nog ta upp detta med fästmannen. Men om man föder på NHS känns det som det borde vara medräknat - eller är jag naiv nu?
  • LillWilden
    Protea skrev 2011-12-13 14:59:55 följande:
    Jag blev tillsagd att jag var tvungen att forbereda ett 'business case' for att jobba deltid och att de gjorde detta pga av att de hade for manga deltidsanstallda (ar hogstadie och gymnasielarare) - min avdelning har jattemanga och jag forstar att det ar jattesvart att lagga schemat. Jag trr tom att skolan hade kunnat forsvara sitt beslut. Jag behovde inte betala tillbka min 'additional maternity pay' som man egentlig maste om man inte gar tillbaka och jobbar 3 manaders heltid.

Jag har ocksa alltid jobbat heltid och tagit hand om mig sjalv men nu ar vi 3 - snart 4 i familjen och det basta for oss var att jag blir hemma med barnen. Skulle ju vara helt sjukt om jag skulle nastan vara tvungen att betala for att fa jobba pga att dagis ar sa dyrt! Skulle ha kannts vidrigt att lamna bort min son och vara hemmifran mellan 6am och 7pm varje dag - da skulle jag ju bara traffa honom pa helgerna!

Jag traffar ju givetvis vuxna aven om jag ar hemmamamma och saknar inte mitt jobb pga av det overhuvud taget! Jag har fatt manga nya kontakter som har jamngamla barn och har olika aktiviteter varje vecka. Visst kommer jag att borja jobba igen nagon gang i framtiden men det ligger nog minst 5-6 ar frammat.
    Det låter som ni har det bra planerat och huvudsaken är ju att du och resten av familjen tycker att det fungerar bra. Man måste tjäna hutlösa summor för att det ska löna sig att sätta två barn på dagis i detta land. Helt otroligt vad de kostar...
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-13 13:49:38 följande:
    Tack! 
    LillWilden skrev 2011-12-13 13:20:09 följande:
    Har börjat fundera på vad för slags förlossning som verkar vara den bästa. Ni som har fött, vad valde ni? Hur gick det till?
    Efter att ha läst så mycket om att riskerna för sugklocka/sprickor ökar om man tar epidural så tänker jag att jag skulle vilja försöka föda utan, men det kommer jag säkert inte klara av... Har ingen aning om hur jag reagerar vid extrem smärta, har liksom aldrig varit utsatt för riktigt stark smärta. (tandläkaren räknas väl inte?!) Jag blir alltid så förvånad när en del säger att de har hög smärttröskel, jag menar, hur vet man det?

Jag har i alla fall tänkt föda vid en "midwife led unit" om inga komplikationer inträffar innan. 

Det var ett radioprogram förra veckan där de också pratade om riskerna att spricka i samband med förlossning. De nämnde också de brittiska "barnmorske-ledda-enheterna" som något bra och som saknas i Sverige. 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... 
    Ska lyssna på det där radioprogrammet senare i veckan. Tack för tips! Älskar för övrigt att lyssna på svensk radio och titta på svensk tv när jag är här i England. Så mysigt :)

Har inte hört nåt från min kompis än om huruvida man använder de där greppet här i UK. Ska träffa henne på söndag så om inte förr får jag reda på det då.

Undrar också om det här med smärttröskel. Skulle gissa att min är rätt låg, kan till och med tycka det gör för ont att klämma en finne ibland... Rynkar på näsan Börjar gråta för minsta lilla (tappade min mobiltelefon på foten i lördags och bölade som bara den - hormoner?). Epidural känns rätt lockande om jag ska vara ärlig, men sen finns så mycket skrämselpropaganda överallt, risker hit och dit. Allt jag vet är att jag är skraj för smärtan. Vissa andra kvinnor jag har pratat med har sagt något i stil med "att föda barn är det naturligaste som finns, en smärta vi måste kunna ta oss igenom utan droger och annat jox". Hmm... önskar jag kunde ha samma inställning.

Har läst på annat håll att vissa inte klarar av gas & air, får dem bara att må illa... Ojojoj.

• Protea
    Cannelle skrev 2011-12-14 12:42:06 följande:

Jag har faktiskt aldrig hort nagon som har sadan forsakring har i UK, vet inte ens om det finns?  Sjukhuskostnader blir det ju inte har for det ar ju gratis. Vi har privat sjukvardsforsakring genom mitt mans jobb for hela familjen och pa den star aven barnen forsakrade fran borjan.

Livforsakring har vi da vi ager hus men ingen annan. Min man pratatde dock om att ta en extra forsakring just om man skulle raka ut for nagot.
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-14 17:13:00 följande:
    Oj, hjälp! Ännu mer att änka på... Tror inte vi har någon olycksfallsförsäkring, men måste nog ta upp detta med fästmannen. Men om man föder på NHS känns det som det borde vara medräknat - eller är jag naiv nu?
    Du behover inte betala nagot extra om barnet skulle fodas prematur eller nagot annat.
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-14 17:19:48 följande:
    Ska lyssna på det där radioprogrammet senare i veckan. Tack för tips! Älskar för övrigt att lyssna på svensk radio och titta på svensk tv när jag är här i England. Så mysigt :)

Har inte hört nåt från min kompis än om huruvida man använder de där greppet här i UK. Ska träffa henne på söndag så om inte förr får jag reda på det då.

Undrar också om det här med smärttröskel. Skulle gissa att min är rätt låg, kan till och med tycka det gör för ont att klämma en finne ibland... Rynkar på näsan Börjar gråta för minsta lilla (tappade min mobiltelefon på foten i lördags och bölade som bara den - hormoner?). Epidural känns rätt lockande om jag ska vara ärlig, men sen finns så mycket skrämselpropaganda överallt, risker hit och dit. Allt jag vet är att jag är skraj för smärtan. Vissa andra kvinnor jag har pratat med har sagt något i stil med "att föda barn är det naturligaste som finns, en smärta vi måste kunna ta oss igenom utan droger och annat jox". Hmm... önskar jag kunde ha samma inställning.

Har läst på annat håll att vissa inte klarar av gas & air, får dem bara att må illa... Ojojoj.
    Epidural kostar ju en del for sjukhuset sa du kommer inta att bli papackad nagon i UK, sa har jag forstatt det i alla fall. Jag gick pa en informationskvall innan min forsta forlossning och beslot att jag ville ha det men sen fanns det ingen tid till nagon epidural sa det funkade med bara lustgas! Hade inte klarat mig utan den for det gjorde ont! Kommer inte ihag smartan nu, bara att det gjorde ont!

Madde inte illa av lustgasen utan tyckte den var guld vard!
Svar på tråden Någon mer gravid i London?