Cannelle skrev 2011-12-13 13:49:38 följande:
Tack!
LillWilden skrev 2011-12-13 13:20:09 följande:
Har börjat fundera på vad för slags förlossning som verkar vara den bästa. Ni som har fött, vad valde ni? Hur gick det till?
Efter att ha läst så mycket om att riskerna för sugklocka/sprickor ökar om man tar epidural så tänker jag att jag skulle vilja försöka föda utan, men det kommer jag säkert inte klara av... Har ingen aning om hur jag reagerar vid extrem smärta, har liksom aldrig varit utsatt för riktigt stark smärta. (tandläkaren räknas väl inte?!) Jag blir alltid så förvånad när en del säger att de har hög smärttröskel, jag menar, hur vet man det?
Jag har i alla fall tänkt föda vid en "midwife led unit" om inga komplikationer inträffar innan.
Det var ett radioprogram förra veckan där de också pratade om riskerna att spricka i samband med förlossning. De nämnde också de brittiska "barnmorske-ledda-enheterna" som något bra och som saknas i Sverige.
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... Ska lyssna på det där radioprogrammet senare i veckan. Tack för tips! Älskar för övrigt att lyssna på svensk radio och titta på svensk tv när jag är här i England. Så mysigt :)
Har inte hört nåt från min kompis än om huruvida man använder de där greppet här i UK. Ska träffa henne på söndag så om inte förr får jag reda på det då.
Undrar också om det här med smärttröskel. Skulle gissa att min är rätt låg, kan till och med tycka det gör för ont att klämma en finne ibland...

Börjar gråta för minsta lilla (tappade min mobiltelefon på foten i lördags och bölade som bara den - hormoner?). Epidural känns rätt lockande om jag ska vara ärlig, men sen finns så mycket skrämselpropaganda överallt, risker hit och dit. Allt jag vet är att jag är skraj för smärtan. Vissa andra kvinnor jag har pratat med har sagt något i stil med "att föda barn är det naturligaste som finns, en smärta vi måste kunna ta oss igenom utan droger och annat jox". Hmm... önskar jag kunde ha samma inställning.
Har läst på annat håll att vissa inte klarar av gas & air, får dem bara att må illa... Ojojoj.