• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-15 14:44:13 följande:
    Efter allt jag läst nu lutar det åt epidural för mig. Förstås vet man aldrig vad som kommer hända när det väl är dags, men jag är så rädd för smärtan. Lustgas är i vilket fall som helst ett MÅSTE!
    Jag tror inte heller att jag kommer att klara av att föda utan epidural, men det verkar ju lite jobbigt att värkarbetet kan dämpas och förlossningsförloppet därmed förlängas och sedan att det är (som jag har förstått det i alla fall) ökad risk för sugklocka och mer allvarliga bristningar. 

glenda skrev 2011-12-16 01:07:09 följande:
    Jattelatt att gora egen mandelmassa, bara att blanda lika delar strosocker och ground almonds (finns pa vilken sainsburys eller tescos som helst men billigare / storre forpackningar i asian shops (indian / bangla) med lite mjolk till onskar konsistens.  
    Tack för era mandelmasse-svar! Jag brukar faktiskt göra egen mandelmassa när jag t.ex. gör semlor och du har rätt, det blir såå mycket godare än färdigköpt! 

• Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-16 12:44:02 följande:
    Tack för tipset om hemmagjord mandelmassa, glenda! Men blir den inte rätt kornig då? Om man blandar med ground almonds?
    Jag brukar mala mandeln själv, det tycker jag blir godast,  jag gillar när det är lite "kornigt/grynigt" och att man verkligen känner att det är riktig mandel i. Men ja, den blir nog inte riktigt lika slät som den man köper. (jag tror man får bäst resultat med en mandelkvarn, men jag brukar köra dem i matberedaren)

Var förresten i svenska affären idag, skulle ha köpt kavring men den var så klart slut. (kanske det är ett tecken på att jag borde baka egen kavring!) 
  • glenda

Om mandelmassa: Jo den blir nog lite grynigare, men jag gillar det, och drar gränsen vid att skålla och mala min egen mandel Glad

Tillbaka till förlossningar, nu blev det ju ett akutsnitt för mig, men efter att först ha pushed i en timma utan epidural, och sen en timme med epidural upplevde jag det som att jag gjorde bättre "pushes" med epiduralen. Teorin är väl att man ska använda smärtan, men för mig tog den för mkt energi och jag koncentrerade mig för mkt på smärtan och inte bara på att få ut barnet. Men, som sagt, jag fick ju inte ut honom med eller utan epidural ändå... 

• Silee

Ni som har fött på BB i England, vet ni om bebisen får låna kläder därifrån? Som i Sverige.
    Eller sätter dem på kläder som vi har hämtat på direkten?

Tacksam för svar.

Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • londonsvenska

Då jag födde min dotter här i England på St Marys Hospital i London så fick vi ta med egna kläder som de sätter på bebisen med en gång! Så packa ner bebiskläder i er hospital bag!!! Tror dock att om man skulle ha glömt kläder så har de nog som man kan låna första natten då jag har svårt att tänka mig att de låter bebisen vara naken och frysa :)

• Protea
    Silee skrev 2011-12-18 22:26:11 följande:
    Ni som har fött på BB i England, vet ni om bebisen får låna kläder därifrån? Som i Sverige.
    Eller sätter dem på kläder som vi har hämtat på direkten?

Tacksam för svar.
    Man far ta med sig allt sjalv! Tom handdukar till dig sjalv, blojor mm till bebisen. Sa var det dar jag fodde i alla fall och jag tror det ar standard. Pa sjukhuset dar jag fick min son fick 2-3 blojor av sjukhuset men de gar ju at ratt fort!
  • Silee

Tack för svar.

Jag misstänkte nästan att det var så.

Om jag ska stanna på sjukhuset i lite mer än 24 timmar efter bebisen är född, hur mycket kläder tror ni jag behöver packa ner?
    Hur mycket hade ni packat ner? Var det enough eller fattades något?

Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • LillWilden

Roligt med mandelmassa-diskussionen. Måste säga att jag gärna skållar och maler själv någon gång då och då. Att skålla dem och ha på flingsalt är ett väldigt gott snack! :)

Pratade med min kompis som utbildar sig till barnmorska. Hon sa att barnmorskor här inte tar ett sådant grepp som visades i Uppdrag Gransknings dokumentär. Hon sa att det till och med kunde göra mer skada om bebisens huvud inte fick komma ut snabbt nog då man tänjer "bandet" mer än vad som egentligen behövs. Hon förklarade även att de gör mycket annat arbete just för att förhindra sprickning och att det absolut vanligaste är att kvinnorna spricker så pass lite att det kan självläka. Av all de barnaföderskor hon träffat under sin utbildning (upp till 100 st) hade ingen drabbats av en sån sprickning som tjejen i dokumentären hade fått. Det fick mig att känna mig lugnare. Däremot var min kompis rätt anti epidural då hon menar att de medför många andra risker och komplikationer, men jag är ändå osäker. Måste verkligen tänka igenom detta ordentligt.

Själv födde min barnmorskekompis i vattenbad och hon sa att det heta vattnet hjälpte oerhört mycket med att dämpa smärtan. Hmm... tvekar att det skulle räcka för mig.

• Protea
    LillWilden skrev 2011-12-19 13:35:40 följande:
    Roligt med mandelmassa-diskussionen. Måste säga att jag gärna skållar och maler själv någon gång då och då. Att skålla dem och ha på flingsalt är ett väldigt gott snack! :)

Pratade med min kompis som utbildar sig till barnmorska. Hon sa att barnmorskor här inte tar ett sådant grepp som visades i Uppdrag Gransknings dokumentär. Hon sa att det till och med kunde göra mer skada om bebisens huvud inte fick komma ut snabbt nog då man tänjer "bandet" mer än vad som egentligen behövs. Hon förklarade även att de gör mycket annat arbete just för att förhindra sprickning och att det absolut vanligaste är att kvinnorna spricker så pass lite att det kan självläka. Av all de barnaföderskor hon träffat under sin utbildning (upp till 100 st) hade ingen drabbats av en sån sprickning som tjejen i dokumentären hade fått. Det fick mig att känna mig lugnare. Däremot var min kompis rätt anti epidural då hon menar att de medför många andra risker och komplikationer, men jag är ändå osäker. Måste verkligen tänka igenom detta ordentligt.

Själv födde min barnmorskekompis i vattenbad och hon sa att det heta vattnet hjälpte oerhört mycket med att dämpa smärtan. Hmm... tvekar att det skulle räcka för mig.
    Jag badade flera ganger for att lindra varkarna iborjan av min forra forlossning och det hjalpte verkligen sa jag kan tanka mig att 'waterbirth' ar toppen. Alla BM jag traffat har varit for att foda sa naturligt som mojligt plus att epidural kostar ju mer an att foda med enbart lustgas. Pethidin tog jag for att jag inte stod ut med smartan men det hjalpte inte over huvud taget men vet flera som har sagt att det fungerat bra for dem. De vanner jag har som fott som inte fott med hjalp av tanger eller sugklocka sprack inte alls eller sa lite att de inte behovts sys.

Pa onsdag ar det dags for tillvaxtultraljud nummer 2 for mig - haller tummarna att allt ser bra ut! Sen bar det av hem till Sverige for att fira jul och nyar!
  • Cannelle
    Ah det måste jag testa, låter jättegott! 

Det är så förvirrande, alla ger olika besked! Min barnmorska sade att utkrystningen av bebisen ska gå långsamt så att kvinnans underliv hinner töja sig och att det är större risk att spricka om man det går för snabbt. (för då har inte underlivet hunnit töja ut sig lika mycket) Hm, vet inte vad jag ska tro!!

Nej, jag förstår att de flesta kvinnor inte råkar ut för total sfinkterruptur, men det är klart man blir uppskrämd när man ser UG...

Ja, jag tänker också att bad förmodligen inte kommer att räcka som smärtlindring, jag är säkert jätte-smärt-känslig....
Svar på tråden Någon mer gravid i London?