• glenda

Någon mer gravid i London?

Mandelmassa: 50% socker / 50% mandel
    Marsipan: 70% socker / 30% mandel

Jattelatt att gora egen mandelmassa, bara att blanda lika delar strosocker och ground almonds (finns pa vilken sainsburys eller tescos som helst men billigare / storre forpackningar i asian shops (indian / bangla) med lite mjolk till onskar konsistens.  

• glenda

Om mandelmassa: Jo den blir nog lite grynigare, men jag gillar det, och drar gränsen vid att skålla och mala min egen mandel Glad

Tillbaka till förlossningar, nu blev det ju ett akutsnitt för mig, men efter att först ha pushed i en timma utan epidural, och sen en timme med epidural upplevde jag det som att jag gjorde bättre "pushes" med epiduralen. Teorin är väl att man ska använda smärtan, men för mig tog den för mkt energi och jag koncentrerade mig för mkt på smärtan och inte bara på att få ut barnet. Men, som sagt, jag fick ju inte ut honom med eller utan epidural ändå... 

• glenda
    LillWilden skrev 2012-01-04 16:14:56 följande:
    Och så snart magen är tydligare tänker jag knäppa upp jackan och stolt puta med magen tills nån erbjuder sittplats Tungan ute
    Det funkar sällan tyvärr, skaffa en baby on board badge (beställ från Transport for London). Jag brukade stå framför priority seats och kopiera ställningen som den gravida kvinnan har på bilden men det funkade aldrig. Jag åkte mellan Walthamstow och Oxford Circus i rusningstrafik fram till 38 veckor och inte ens mot slutet var det självklart att få sitta. Men folk verkar bli otroligt trötta när en gravid kvinna kommer in i vagnen - alla somnar på en gång lustigt nog Glad

Having said that - har varit i Stockholm med vagn nu i 3 veckor och det har varit värre än London. Folk är så arga och går rakt in i vagnen på bussen hela tiden (den är ganska stor, men folk siktar liksom in sig på att gå in i den istf att försöka undvida med en sidledsmanöver). Haromdagen hade jag en kvinna som gick rakt in i den så Winston flög runt som en liten vante och sen vände hon sig till mig och sa "den är lite för stor när man har ryggsäck på sig också!". Det var hom som hade ryggsäck alltså... Sen dess har jag stannat inne... 
  • glenda
    LillWilden skrev 2012-03-30 13:17:58 följande:
    Vecka 32  idag for mig och jag har borjat dromma om forlossningen. 
    Jag hade en lite laskig aterkommande drom nar jag var i slutskeendet av graviditeten, att jag fott barnet och hade sa mkt att gora, jag stressade runt som White Rabbit. Sa kom min mamma och halsade pa, hon fragade "nar fick hen mat senast?" Jag svarade "i tisdags", mamma: "men det ar ju torsdag idag!" Glad

Hoppas allt ar bra med dig och magen / eller bebisen Cannelle. 
  • glenda

Grattis Cannelle! 

Jag kopte en gammal Emmaljunga innan Winston kom, men jag fick ocksa ett akut snitt sa den var for tung for mig. Den blev extrasang hemma hos pappa (tills han vaxte ur den) istallet. Eftersom det blev lite panik att hitta en ny och jag inte har nga pengar kopte jag en Graco Mirage Travel System for typ £100. Jag har haft vagn-avund sen dess, men den ar latt och latt att styra, far plats overallt (Emmaljunga ar ingen LDN-vagn...) och nu (6 manader) hatar han att sitta i vagnen anda sa det hade inte spelat ngn roll om jag hade lagt £600 pa vagn. Forutom Emmaljungan har jag har provat en P&T modell, en ny Brio och en Mothercare Excursion sen han trottnade pa vagn med samma resultat. Ligg-del av Brio trottnade han pa, och vaxte ur, vid 3 manader. Jag ska kopa en paraply-vagn snart, nar han sitter helt rakt i ryggen, blir nog om nga manader.

Tills dess anvander jag en Ergo-sele. Jag gillar den. Nar han var mindre (och satt pa infant insert) fick jag ganska ont i ryggen av den, men det kan ha varit for att jag var mer spand nar jag anvande den, for nu gor den inte ont langre.        

• glenda
    Cannelle skrev 2012-04-26 10:22:54 följande:
    Använder ni andra bärsjal? Hur sjutton ska man kunna använda en sådan på egen hand? Inte en chans att jag lyckas få ner bebisen där själv utan hjälp av min man.
    Jag forsokte med en Mei Tai och en barsjal (omojligt) och en baba sling (obekvam) innan jag gav upp och kopte en sele (Ergo).  
  • glenda

Mitt maternity allowance tar slut i Juni.. jag har borjat soka jobb... Nu kanns det helt sjukt att jag maste jobba igen!  

SE3 - jag jobbade tlll 2 veckor innan mitt DD, sista veckan sov jag typ hela veckan. Forsok gora det, du kommer aldrig att fa sova igen.  

• glenda

Ja, smart - passa pa med frissan, vaxning, tandlakarn, stock up cupboards, laga mat och frys in. 

Forlat, era barn kommer ju vara anglar som sover 8pm-8am redan fran borjan, ingen fara Glad Det verkar ibland som alla andra har det sa och bara jag som inte sovit mer an hogst 3 timmar i strack pa over ett halvar... 

• glenda

LillWilden: En grej som jag onskar att jag hade haft med mig, och det har kommer ju du absolut inte behova, men den ar anda anvandbar lite langre fram sa om du anda skulle ha vagarna forbi Boots innan det ar dags: kop och ta med en liten syringe. Om nga manader nar du borjar ge Calpol ar det bra att ha anda, men jag hade kunnat anvanda den pa sjukhuset for Winston var inte sa bra pa att ta brostet forst, jag fick ligga och mjolka ur det jag kunde och samla dropparna i en pytteliten spruta dom hade pa sjukhuset - det var nastan omojligt och hade varit lattare med en fran Boots.  

Svar på tråden Någon mer gravid i London?