• Zalia

Någon mer gravid i London?

Protea skrev 2012-01-09 10:00:46 följande:
    Vad jag vet sa baseras aterbetalningen pa det foregaende aret sa man kan fa nedsatt aret efter, men jag kan ha fel. Jag fortsatter att betala av mitt fast jag ar hemmamamma. Kanske ar dumt men det har bara blivit sa.
    Jo, det gör ju det, men det står också att om man har svårt att betala så kan man ansöka om nedsättning och då borde de ju kolla på nuvarande inkomst kan man tycka. Jaja, får väl ringa och kolla, värt ett försök iaf. Hade helst också fortsatt betala men det känns lite jobbigt just nu.
    LillWilden skrev 2012-01-10 11:13:16 följande:
    Tack! Det känns bra. Men nu oroar jag mig igen för jag är inte säker på om jag känner lillplutten röra på sig. Gjorde det igår, men idag har jag känt mindre, om ens något. Vet att man inte behöver känna varje dag så tidigt som vecka 20, att det beror på hur bebisen ligger, men ändå jobbigt. Vill bara veta att han lever och har det bra i magen.

Jag bor i södra London, SE27. Skönt att kursen är så nära er! Vår är en tågstation från oss. Kommer vara nervös inför första gången Skäms
    Jobbigt att oroa sig! Men som du säger, inte säkert man känner den så ofta så tidigt så det är nog ingen fara.
    Min har nästan konstant en fot ut i ena sidan på mig, lite skumt men kul!
    Jag måste gå på "growth scan", magmåttet var samma som för tre veckor sen på kollen igår, men det var olika personer som mätte så jag tror bara de mätte olika, magen har helt klart växt sen sist. Men lite fundersam blir man ju och så hade de inga tider förrän den 25e. Suck.
    tänkertill skrev 2012-01-08 17:07:49 följande:
    Zalia, jag bor I N6... Fast jag väntar inte barn just nu :) men har viss koll på svenska mammor i området. Inboxa mig om du vill veta mer.
    Kul med nån mer norrut! Jag skickar ett meddelande. :)
  • Zalia
    LillWilden skrev 2012-01-10 14:06:56 följande:
    Nu har jag känt honom röra på sig några gånger. Vilken lättnad!

Är du säker på att magen har växt är det ju ingen fara. Se det positivt, nu får du i alla fall se bebisen igen :) Jag tycker det känns trist att jag inte har fler ultraljud nu om allt går som det ska.
    Vad skönt att du känt honom röra sig nu!
    Ja, precis, är ju kul att få se den igen innan den ska ut. Makens första kommentar var "ska vi ta reda på vad det är?!". Vi ville inte veta, men har sååå svårt att komma på ett killnamn att vi funderat på om det inte hade varit bättre att veta om vi ens behöver oroa oss för det. Men vi har kommit fram till att vi inte vill veta ändå. :)
    Cannelle skrev 2012-01-10 18:14:55 följande:
    Hur förbereder ni andra er för förlossningen? I Sverige verkar det vara väldigt populärt med profylaxandningskurser, vet inte om de har nagot liknande här? Har nagon köpt en TENS-maskin? 
    Vet inte heller om det finns såna kurser här. Jag ska bara gå på NCT kursen, och så läser jag allt jag kommer över.

Jag har köpt en TENS-maskin begagnad pa Ebay, fick hem den idag.
    LillWilden - Jag skyller på gravidhjärna och orkar inte förklara men du kan läsa vad TENS är här: en.wikipedia.org/wiki/Transcutaneous_electrical_nerve_stimulation

Jag hade tänkt hyra en, men man kan få en begagnad på ebay för ungefär samma pris som att hyra en (köpa ny är rätt dyrt), och jag har funderat på att testa det förut för att se om det har nån effekt på min hemska mensvärk så jag tänkte att jag kan ju ha användning för den senare också. (Fast jag hoppas förstås att mensvärken mirakulöst ska ha försvunnit efter graviditeten!)
  • Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-11 17:55:29 följande:
    Nu kollade jag lite pa Ebay men det finns ju hur manga som helst att välja mellan, vilken TENS köpte du om jag far fraga? Pa NCT sa verkar de rekommendera "Elle Tens", men den är ju i manga fall lika dyr pa Ebay som pa andra sajter. (kostar £52 pa www.tens.co.uk/acatalog/ELLE.html

Jag var pa min NHS-prenatal class idag för första gangen, de pratade ingenting om profylax, däremot verkar "hypnobirthing" vara populärt här. Jag har fatt lana en svensk DVD som lär ut profylaxandning,  ska nog koncentrera mig pa den tror jag...

Och Zalla, visst är det i februari nagon gang som din bebis kommer? Det närmar sig!!  
    Jag lyckades få en begagnad Elle tens för £33 men jag hade nog lite tur där då de verkar gå för mer ofta. Jag kollade på Femme tens också, den verkar lite enklare än Elle och är billigare. Man får ha lite tålamod med ebay... (Försöker även få tag på en begagnad sjal (Moby Wrap), men de går hela tiden för nästan samma pris som en ny, meningslöst.)
    Ja, hypnobirthing verkar populärt, har dock inte orkat sätta mig in i det.

Jag har BF 20 feb så inte jättelångt kvar, börjar bli nervöst! Jobbar sista dagen på fredag så sen blir det viiiiila. Glad
  • Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-11 18:51:20 följande:
    Jag är också intresserad av sjalar men har blivit sååå förvirrad, verkar finnas så mycket att välja på! Om du orkar får du gärna berätta om Moby Wrap och varför du valde den. 

Oj, 20 februari är ju jättesnart, vad spännande! Skönt att du jobbar sista veckan nu. (ingen mer tunnelbana!!) 
    Jag är inte så insatt i det där med sjalar, som du säger finns det ju så många att välja mellan. Men jag har haft lite problem med ryggen så ville ha en som ger bra stöd, och Mobyn verkar bra på så sätt.

Jaaaa, ingen mer tunnelbana! Skrattande Har precis rensat mitt skrivbord, känns helkonstigt!
    KristinX skrev 2012-01-12 14:13:22 följande:
    Hej hopp, jag kikar in igen, har nog inte varit har sedan plutten foddes i november! (Tiden ar knapp med tre barn varav en en riktig skrikhals. .) Borjar narma sig for fler nu va? Spannande Glad

Jag kom just pa att jag glomde forsta gangen pa postnatal course igar, typiskt. .Skulle garna traffa lite flera mammor har omkring med sma bebisar sa plutt far lite kompisar nar han ar lite storre. Alla mina andra mamma-kompisar har aldre barn. 

Forresten, angaende barsjalar - jag kommer inte ihag vad min heter, men jag har en som ar elastisk fast med en vavd icke elastisk bit pa mitten, och den ar toppen! Rekommenderar den till alla som funderar pa barsjal. Och till alla andra ocksa, for barsjalar ar super!! Speciellet bra att man kan anvanda dem redan fran fodsel till skillnad fran barselar.     
    Hej igen! Kan tänka mig att dagarna går rätt fort när man har tre barn!
    Skulle du kunna kolla vad din sjal heter? Har inte köpt nån än, så kan ju fortfarande ångra mig om vilken jag vill ha. :)
  • Zalia

Välkommen Notting Hill mamma! Kul med fler i tråden! :) Jag har BF 20 februari så inte så långt före dig. Jag är ledig nu och har tagit ut mycket semester innan jag börjar riktiga föräldraledigheten. Vet inte hur det är på andra ställen, men där jag jobbar måste man ta semestern innan eller efter föräldraledigheten så jag tog så mycket jag kunde nu.
    Förresten så jobbar vår NCT lärare på St Marys, hon visade lite bilder från deras birth centre, ser superfint ut!

Cannelle - Vi har köpt det mesta nu, men så kan ju våran faktiskt komma när som helst också så det är väl lika bra det. :) Vi har köpt en spjälsäng i lite mindre format som är gjord för att man ska ta bort ena långsidan, den har två sängbottnar som man kan byta mellan varav den ena är lite bredare än sängen så man ska kunna fästa den över kanten på föräldrarnas säng (vi fick såga till den lite för att det skulle passa dock). Finns en del såna sängar, men en del är väldigt dyra, den vi köpte finns på amazon och är inte alls lika dyr. Håller med dig om moses basket, det känns lite onödigt, även om de är gulliga. Vi har inte heller jättemycket plats, så den här sängen känns som en bra start, större än en moses basket så den får plats i den lite längre, men inte lika stor som en del spjälsängar.

Kul med besök på förlossningen! På vårt sjukhus får man inte besöka längre, och speciellt inte birth centret, de hade tokmycket folk på sina turer så de har slutat med dem.

Vi var på growth scan idag och allt såg jättebra ut! Känns väldigt skönt, även om vi inte var oroliga direkt så är det skönt att veta att allt är okej. Och så har vi blivit godkända för birth centre födsel (om allt går som det ska), så från och med måndag när den räkna som fullgången får den gärna komma. Spännande! :)

• Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-25 17:53:09 följande:

Oj Zalla, mindre än en manad kvar, vad spännande och skönt att allt sag bra ut pa growth scan.

Kan inte du länka till en sadan säng som ni har köpt? (blir bara lite rädd när du säger att ni fick saga till den, vi är totalt ohändiga och äger inte ens en sag!)

Den här har vi: www.amazon.co.uk/Bedside-Co-Sleeper-Height-adjustable-yellow/dp/B002IJ7IS8/ref=sr_1_3&ie=UTF8&qid=1327510699&sr=1-3

Täcket och sånt som följer med är kass kvalitet så det tänker vi inte använda, och vi har köpt till madrass till den, men själva sängen verkar bra. Botten var lite för bred, blev en lite väl stor glipa mellan stoloparna på den och vår säng, så det var därför vi sågade till den, men jag har en någorlunda händig make som faktiskt äger en såg. ;)
  • Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-25 19:03:30 följande:
    Tack för länken Zalla, ja det var verkligen ett bra pris. Det enda jag funderar pa ar hur enkelt/svart det är att fa fast langsidan, jag läste nagonstans att det är lite krangligt/att den maste skruvas av och pa, kanske inte optimalt om man vill kunna skruva fast langsidan när bebisen sover middag etc. 
    Ja, den måste skruvas av och på så det är inget man gör i en handvändning direkt. För oss blir den en liten kant upp till vår madrass så den kan inte direkt rulla av iaf, sen får man väl lösa det på nåt sätt när den börjar bli lite mer rörlig.

Lycka till på John Lewis! Vi köpte vår barnvagn från dem, de var väldigt hjälpsamma. :)
  • Zalia

Jo, John Lewis är dyra, men vagnen vi ville ha (iCandy Cherry) kostade lika mycket på alla ställen vi kollade (och kan inte köpas online) så det fick bli John Lewis som var närmast. De råkade skicka med fel car seat adaptors så de skickade hit en kille från affären att byta dem, snällt av dem.
    Annars har vi köpt det mesta online där det varit billigast... Och skötbord från ikea. Vagnen är helt klart det dyraste vi köpt!

• Zalia

Cannelle - Hoppas resten av NCT mötena blir bättre, beror säkert mycket på läraren, våran var jättebra och vi var väldigt nöjda. Fast det bästa är nog att träffa andra blivande föräldrar från området, jag har redan träffat de andra tjejerna och fikat sen kursen tog slut och vi ska träffas igen imorgon.
    Jag har inte direkt tränat andning, bara lite "in genom näsan ut genom munnen" ibland, som du säger, det är ju så mycket annat man ska hålla reda på!

Protea - Oooh det närmar sig! Så du kommer få barn på skottdagen! Kul! :)

Själv går jag bara här och väntar, mindre än två veckor till BF nu... Vill att det ska hända nåt!!! Blev lite uppskrämd igår när jag var på kontroll hos barnmorskan, hon tyckte det lät som bebisens hjärta hoppade över slag när hon lyssnade så hon skickade iväg mig på ctg en stund för att se att det var okej. Det var inga som helst problem, men på den lilla stunden innan man vet hinner man ju tänka ut de mest hemska scenarion. Men tydligen är det en väldigt livlig bebis där inne så det var bara lite svårt att få nåt bra ljud för att den inte var stilla. :)

Förresten, nån som har nåt förslag på var man kan hitta en bra nattlampa? Vill ha en lagom svag lampa till sovrummet så man inte behöver tända starka lampor på nätterna när bebisen vaknar och ska ammas och så, men jag hittar ingen jag gillar.

• Zalia
    tänkertill skrev 2012-02-07 13:01:59 följande:
    Trots att jag inte passar in här så svarar jag - jag bor ju 5 min med bil från Whittington Tungan ute Barnmorskorna som kommer hem till en efteråt från Whittington är superbra btw. När det gäller NCT och fika så kommer du snart se att dagtid svämmer området över med mammor (med mage eller små bebisar) som fikar och lunchar. Överallt.

Nattlampa skulle jag köpa på IKEA. Billigt och bra. www.ikea.com/gb/en/catalog/products/00150985/

Som baskläder skulle jag slå ett slag för Mothercare förresten. Flerpack och mycket praktiskt. Blev mycket baskläder som vita bodys och pyjamaser där det första året.       
    Tack för lamp-tipset! Får se om vi orkar ta oss till ikea... :)

Jag tror tyvärr inte jag kommer få träffa Whittington barnmorskorna efteråt eftersom vi inte bor i det området, så det blir barnmorskor från Barnet. Hoppas de också är bra!
Svar på tråden Någon mer gravid i London?