Cannelle skrev 2011-12-13 15:19:15 följande:
Men det är nog ganska omtvistat, jag har läst på flera olika ställen att man kan spricka mer om man får en epistomi än om de låter en "spricka naturligt". Har läst att det är större risk för smärta, inkontinensproblem och försämrad läkning etc om de klipper en, samtidigt vet jag att i Frankrike så är det väldigt vanligt med klipp i mellangården. (men Frankrike kanske inte är något föregångsland vad det gäller förlossningar!)
Tror inte det finns några entydiga forskningsresultat som visar åt ena eller andra hållet egentligen, ja inte lätt att veta vad man ska tro...
Jag har inte last pa sa mycket utan skrev bara vad de berattade for oss. Jag blev klippt tva ganger forst nar de var tvungen att forsoka med sugklocka och nar det misslyckades sa klippte de mig igen for att anvanda tanger. Det sista jag tankte pa da var om jag 'ville' bli klippt eller inte! Det blev lite krisigt pa min forra forlossning....min aktiva forlossning gick valdigt fort och min son hamnade liksom snett i 'the birth canal' och till pa kopet hade han stort huvud.... Jag hade inga problem med smarta (forrutom precis efter forstass!), inkontinens eller lakningen. Det lakte fint pa en gang.
Ja i Frankrike ger dei stort sett epidural till alla, precis som i Spanien. Sa har jag forstatt det i alla fall.
Jag tror det viktigaste nar det kommer till forlossningen ar att man ar flexibel och raknar med att allt kanske inte gar som man planerar. En kompis till mig har i UK fodde en 4.5 kilos son for ett par veckor sedan utan smartlindring, i pool och anvande sig enbart av 'hypno birthing'. Imponerande men inget jag efterstravar!
Det fanns inte tid for epidural forra gangen for mig men lustgas gjorde susen!