• glenda

Någon mer gravid i London?

Jag tog med Winston over jul, nar han var 2 manader, och sen nga manader senare igen nar han var 4 manader. Ska aka igen nasta vecka. Jag akte ensam bada gangerna (och igen nasta vecka). Forsta gangen var bast, han bajsade iofs ner sig och det var lite bokigt (kanner hur det kommer upp bajs over blojan till ryggen, precis nar trolley ar framfor, forsoker unvika kladda ner bebis + mig med bajs tills trolley ar forbi, sen oppna overhead locker och hamta bytpasen och sen knola sig in och byta pa flygplanstoalett... jobbigt! Glad)  men annars sov han bara, dom gor ju inget annat nar dom ar sa sma. 4 manader var det varre, lite hysterisk. Men nu... ojojoj det ska handa grejer hela tiden, jag har ingen aning om hur det ska ga... 

• glenda

Jag är gärna med på babyträff, fast min kanske är lite för gammal nu: 7.5 månad... 

Jag är (mkt snart 34), har bott i LDN i 12 år, jobbar som TV projektledare... (ja, eller: jobbade, innan jag blev mamma, det dröjer nog innan jag har möjlighet att börja jobba igen.) Jag heter Catrine, bor i Walthamstow, är från norr om STHLM. 

Var det ngn som undrade om färsk jäst? Finns på Fresh and Wild, och i bagerier (inte kedjorna).   

Sen tänkte jag bara säga ang. att vara ensam med bebis, och detta är absolut ingen kritik eller klapp på huvudet för dom som väljer att göra annorlunda, men man klarar mer än man tror Glad Jag har varit mycket själv med min son från början (jag och Winston's pappa bor inte ihop). Det var lite ovant först, men man kommer in i det jättesnabbt.  

• glenda

londonsvenska, vi får se till att våra stora inte "gang up" på dom små bara Glad

• glenda

Forlat att jag inte svarat pa mailet, men jag ses jattegarna ocksa om det blir ngn traff. 

Ang. amning sa helammade jag, men gav en flaska da och da i borjan (oftast ute). Fast Winston borjade vagra flaska nar han blev runt 4 manader sa det var bara att gilla laget. Flaska / tetra ar ju smidigt nar man ar ute, och tvartom sa kollar folk snett ibland nar man ammar, men aldrig om man ger flaska, sa var inte orolig for det.   

• glenda
    LillWilden skrev 2012-07-12 13:06:31 följande:
    Det ar ju mycket billigare att skaffa pass i Sverige, sa Lucian far aka pa sitt brittiska pass. Tyvarr drojer det val ocksa, sa det kommer val ta ett tag innan vi kan boka biljetter till Stockholm. Trist, jag vill aka innan sommaren ar slut.
    Man kan gora fast track pa en vecka, kostar £96 har jag for mig. 
  • glenda

Nu ar det nastan ett ar sdn jag borjade skriva i den har traden, och nu ar jag gravid igen.

Om ngn annan kor just nu - M&S saljer brie ost glord pa pasteuriserad mjolk. Onskar att jag hade vetat det forra gangen, men ar nojd med att jag hittat den nu.

• glenda
    Casablanca skrev 2012-09-06 21:26:55 följande:
    Yey!

Plussade igår och sådana här tips är mycket välkomna! 
    Grattis! Vart bor du och vart ska du foda? Du ar due ngngang i April / Maj da? Mitt DD ar 8e mars, men jag hoppas pa ett planerat snitt (ska pa mote pa Mandag) sa da plockar dom val ut den tva veckor tidigare.
  • glenda
    Casablanca skrev 2012-09-06 22:04:59 följande:
    Jag bor ganska nära Imperial War Museum, om du vet var det ligger? Lambeth/ Southwark typ. 10 min promenad södväst från Waterloo Station.

Var bor du? Står säkert i tråden men jag orkar inte riktigt läsa igenom hela just nu .

Ja, jag är beräknad till ca 20 maj. Är det ditt första barn?

Jag vill också ha planerat snitt. Med mitt förra barn blev det "förlängt utdrivningsskede" och ganska akut mot slutet eftersom min ork tog slut och värkarna avstannade. Det blev inte snitt eftersom de lyckades med sugklocka (han var dessutom liten, kom 10 dagar tidigt) men det var väldigt psykiskt påfrestande och stor oro ett tag.

Vet du hur lätt/ svårt det är att bli beviljad snitt av NHS?

Jag har ringt vårt försäkringsbolag också, vi är sjukförsäkrade genom min mans jobb och jag vet att de betalar ut för förlossningar, men jag skall kolla om de kan täcka KS också, för isåfall försöker jag nog göra det privat... 
    Jag bor i Walthamstow, langst osterut pa Victoria Line.

Jag har en son som foddes October 2011, sa han kommer bara vara 16 manader nar 2an kommer... Lite laskigt, men jag ar nastan 35 sa kanner att det ar bast att passa pa medans jag kan

MIn son, Winston, foddes med akut snitt och efter vad jag har hort sa ska det vara ganska enkelt att fa ett planerat snitt beviljat efter ett akutsnitt, jag ar anda lite nervos infor motet pa mandag... Aven om din forra forlossning inte slutade med snitt sa later det traumatiskt, det borde vara en orsak till att du skulle fa beviljat planerat snitt. Generellt sa vill dom inte gora det, sa du kanske far braka lite, men det ar det ju vart om du kanner att du verkligen vill ha ett snitt.

Jag ar inbokad pa UCH igen for den har forlossningen, gillade verkligen UCH, kan rekommendera. A andra sidan har jag hort mkt bra om St Thomas ocksa, men for dig kanske det beror pa om du gar privat eller inte. 

• glenda
    Casablanca skrev 2012-09-07 10:37:36 följande:
    Har du varit hemma med sig son nu eller går han på nursery? Jobbar du annars?

Lycka till på mötet . Är det på UCH du har det då? Jag vet inte alls hur det fungerar.

Jag bor 10 minuter från St. Thomas, så det blir nog det. Dessutom har de en privat avdelning (fast det kanske UCH också har) så även om jag inte går privat under graviditeten så kan vi betala efter förlossningen/ KS för ett privat rum med egen toalett/ dusch och där anhöriga kan komma och hälsa på 24/7.

Enda anledningen till att jag vill ha privat är nämligen att jag verkligen inte vill dela rum med någon efter förlossningen, under några som helst omständigheter. Det är min absoluta mardröm.

När jag var gravid med sonen blev jag inlagd i några veckor och delade rum med andra kvinnor, och det var fruktansvärt, att höra deras jämmer dag och natt ut och in och behöva köa till toaletten och inte känna att jag kunde duscha hur länge jag ville. Huvva!

Dessutom känns det viktigt att vår son, som då kommer att vara 7, får känna att han kan komma när han vill och hälsa på.

Nog om mina hang-ups . Gör de glukosbelatstning här? 
    Ena planen var att borja jobba / lamna Winston med childminder fran Oktober da han fyller 1, men nu kanns det onodigt att styra upp allt for att kunna jobba i 3 manader, andra planen var att flytta tillbaka till Sverige i Oktober, men den har nya graviditeten har stallt till det lite med planerna, sa jag stannar / stannar hemma ett tag till. Annars jobbar jag som frilansande produktionsledare inom TV, sa jag ar inte bunden till ngt jobb eller sa.

Man kan fa privatrum pa UCH ocksa, men for min del har jag inte riktigt dom ekonomiska forutsattningarna. Men jag fattar vad du menar - andra natten (av 3) vi lag pa UCH var det ett par i mitt rum som....borjade ligga med varandra. Alltsa, pa allvar, det var inget jag inbillade mig eller feltolkade. Yuk. 

Glukosbelastning - ar det nar dom testar om man har pregnancy diabetes? Det gor dom bara om man visar nga tecken pa att man skulle kunna ha det. Dom gjorde det pa mig senast for att jag ar overviktig, hade lite socker i urinet och hade jattesvullna fotter, men jag hade aldrig pregnancy diabetes.   

• glenda

Jag har egentligen velat flytta tillbaka ett tag, jag har bott i London i over 12 ar och har kant mig ganska klar iaf ett par ar. Efter jag fick barn sa spelar aven kostnaden for barnomsorg in, och att jag garna skulle vilja att mitt (mina) barn bor narmre min familj. A andra sidan sa ar det har jag har mina jobbkontrakter, och det ar svart att etablera sig i Sverige utan startkapital, sa det ar darfor det inte har blivit av an. Och nu far jag vanta ett tag.

Absolut, om du tycker det ar jobbigt att dela rum och blir stressad av det ar det ju mkt battre att ha privatrum. Battre for bebis om du inte ar stressad liksom Glad Jag har for mig att priserna for privatrum med en suite pa UCH ligger pa £300-£400, sa forhoppningsvis lite billigare an £700-£800 pa St Thomas.

Det kommer nog inte vara ngt problem, inte ens pa NHS, om du vill ha glukostest. Min erfarenhet ar att MW's gor det dom kan for att Mamma ska slappna av / kanna sig sakra.

• glenda

Allt bra, fick snittet beviljat utan tjaffs i mandags, vantar pa datum men tror att det blir den 1a Mars / vecka 39. Jag trodde att dom plockade ut 2 veckor innan vid snitt, men tydligen bara en vecka. Traffade en kvinna som jag kom jattebra overens med som ska snittas pa samma dag, kul att ha ngn man kanner lite pa avdelningen Glad

Graviditeten gar bra, mar inte illa langre. I borjan av den har var det skitjobbigt, madde illa jamt. Speciellt jobbigt nar man maste byta varldens ackligaste bajsbloja pa morgonen... Men jag ar trott hela tiden, fotterna borjar svullna och karpalen pa pa vag tillbaka kanner jag... Vi aker till sverige 4 veckor nasta vecka, sa har supermkt att gora innan dess, men val dar ska det bli skont att vila och fa lite mer hjalp med Winston. 

Hur mar du Casablanca, kanner du av det an? Jag tror jag borjade kanna den har runt vecka 7 - jag kunde inte ata ngt som inte hade en tydligt definierad form helt plotsligt, da fattade jag att det var ngt pa gang.

• glenda

Jag är i Sverige just nu, och även om allt är mkt bättre rent praktiskt får man inte glömma att... svenskarna pajjar hela grejen.

I förrgår började Winston gnälla lite på tunnelbanan; inte grina, inte skrika utan han gnällde lite för att han var trött. Detta började vid Medborgarplatsen, jag gav honom vatten, krokar, busade lite, han behövde sova så jag hoppades på att han skulle somna innan Gulllmarsplan (två stationer efter där vi skulle av). Efter 2 minuter, vid Skanstull (nästa station efter den han börjat gnälla vid) fick jag höra att "Det är bra om man tar upp barnet ibland!!" av en man som sedan rusade av.

Det är alltså inte bara på Familjeliv folk är helt galna och kritiska helt i onödan, det är sånt man får ta i Sverige...     

• glenda
    Londonbebis skrev 2012-11-07 18:35:13 följande:
    Hej, har inte läst igenom hela tråden. Men jag bor iallafall i London och har bf mars 2013 .) Några fler?
    Snitt bokat 1a Mars Glad Det blir min andra (och andra gangen jag ar med i traden).

Vet du vilken sort du far? Vart ar du inskriven?  
Svar på tråden Någon mer gravid i London?