• Zalia

Någon mer gravid i London?

Vaniljkex skrev 2012-02-07 15:37:48 följande:
    Vi anvande lampan som ar inbyggd i lyssnarenheten pa babymonitorn nar vi gick in/upp pa natten. Den ger bara precis sa mycket ljus att man ser att byta bloja, hitta en tappad napp, inte kliver pa nagon leksak pa vag till spjalsangen etc, men ar alldeles for svag for allt annat. Rekommenderar den vi har, BT150, starkt, jag tycker att den har varit super.
    Tack för tipset! Vi har inte skaffat nån baby monitor än, har inte varit säkra på att det behövs, men vi lär nog skaffa en till sommaren när vi är i trädgården mer så jag ska komma ihåg den här då. Kanske lite onödigt att köpa den bara för lampan... :)
    Cannelle skrev 2012-02-09 11:38:00 följande:
    Zalia: hur mår du? vad spännande att det närmar sig! Jag har cirka en månad kvar och om det inte hade varit för denna j*kla foglossning hade jag mått jättebra. 
    Det går mycket upp och ner nu måste jag säga. Igår var jag helt utslagen och orkade knappt resa mig från soffan och idag är jag jättepigg och städar. Fast det beror mest på hur jag sovit tror jag, oftast sover jag jättedåligt och har nu börjat sova sittandes. Bebisen får gärna komma nu! Inte alls långt kvar för dig heller ju! Visst är det spännande! :) Jobbigt med foglossning dock, hoppas det blir bättre för dig snart.
    Protea skrev 2012-02-09 12:48:45 följande:
    Da ar det ju jattenara for dig ocksa! Vad spannande!!! Jag tankte jag skulle packa vaskan till bade mig och sonen pa 13 manader i fall att allt skulle hoppa igang innan snittet... Kan ju vara skont att slippa stressa om vad som ska med da. Har en jattegullig kompis som ska se efter Gustaf om det hander innan eller nar jag snittas. Har precis bestallt ett helt gang maternity pads mm fran mothercare...inte direkt kul shopping men det behovs ju tyvarr!

Vad laskigt med hgjartljuden, skont att allt var bra! Jag borjade bloda i vecka 32 forra gangen men rakade vara pa 'breastfeeding workshop' pa sjukhuset da sa jag gick bara in pa antenatal och de kollade mig - blev riktigt stressad da kommer jag ihag.
    Ja, är nog en bra idé att vara förberedd, man vet ju aldrig! Min väska är packad och klar, går bara och väntar otåligt nu. Hur gammal är Gustaf? Känns det nervöst att ha två barn att ta hand om?
  • Zalia

LillWilden - Förstår precis, har också fått den frågan många gånger och vill inte heller prata om det. Folk har för många åsikter om namn och jag vill inte att nån ska slänga ur sig nåt som får mig att börja ogilla namnen vi funderar på. Jag har helt enkelt sagt att jag inte vill tala om det, att vi vill att det ska bli en överraskning när bebisen kommit. Folk brukar inte insistera då.

• Zalia

Protea - Det kommer säkert gå jättebra! Glad Kul med husköp, när ska ni flytta?

Yokohama - Skönt att höra att de också är bra! Jag bor i N2, East Finchley. Hur är Friern Barnet? Jag har knappt varit längre ut än så här.

Cannelle - Steriliseringsmaskiner ja, bra att du tog upp det, hade tänkt fråga er andra vad ni tycker om såna. Verkar ju knappt vara nån som har i Sverige och jag har inte fattat varför det är så himla viktigt med det här. Vi har inte heller skaffat nån, tänker också att förhoppningsvis kommer jag kunna amma och att man kan koka flaskorna om det skulle behövas. Tänker koka dem första gången iaf, men hur noga är det sen egentligen? Räcker diskmaskin?

Jag funderade lite på hypnobirthing, men jag orkade aldrig ta tag i att kolla upp det ordentligt, men det verkar intressant.

En vecka till BF nu! Snälla bebis var i tid, jag vill inte bli igångsatt! Och jag börjar tröttna rejält, fötterna har svullnat upp ordentligt och jag är bara allmänt obekväm. Kom igen och händ nåt nu!!!

• Zalia

Hm, skippar nog steriliseringsgrej, men man kan ju alltid skaffa en senare om man känner att det behövs. Jag har inte lyckats hitta nån vettig förklaring på varför det anses så viktigt här men inte i Sverige, vattnen här är väl inte sämre egentligen (förutom att det smakar pest!).

Kudde har vi funderat på också och inte kunnat bestämma oss om, men jag vill nog gärna ha en, vill inte få en bebis med platt huvud. Nån som har nåt förslag på var man kan få tag på en bra? Verkar svårt att hitta som passar till bebis?

Skulle också vilja ha tvättlappar, men det får väl bli bomull i början, och sen har vi köpt "water wipes" som inte är lika mycket skit i som andra våtservetter. Funderar på reusable nappies också, men det kanske får bli lite senare, känns som det är tillräckligt mycket att tänka på i början.

Cannelle - Ingen aning om bröstvårtsskydd tyvärr!

Två från vår NCT kurs har fått sina barn nu, hoppas det är vår tur nu!

• Zalia

LillWilden - Förstår att det var skrämmande med blödning! Ja det är väl nu oron börjar och sen tar det aldrig slut. Hoppas ni får en trevlig Stockholmsresa! Vi var förresten också på IKEA i helgen, de hade till min stora lycka semlor i restaurangen, helt okej var de också. mmmm! Jag kunde helt klart ha varit lite mer nogrann med maten under graviditeten, men jag är sån som aldrig har behövt tänka på vad jag äter, går aldrig upp i vikt, klart att det är bra att vara nyttig ändå men ibland är det svårt. Och så har jag gått upp 20 kilo nu också, hoppas mycket av det är vatten och försvinner snabbt...

SE3 - Äh, folk ska alltid kommentera magen fast de inte vet vad de snackar om! Stor mage behöver väl inte alls betyda stor bebis och om måtten är normala är det nog lugnt. Vet inget om den kudden men ska kolla in den, vi har fortfarande inte bestämt oss om vi ska ha nån.

BF idag! Ingen bebis. Trodde en stund i natt att det var på gång, men det var falsklarm. Suck. Har varit hos barnmorskan idag, och även på birth preparation akupunktur. Akupunkturen var spännande, kändes mycket mer än när jag fick det för min rygg, och tydligen gjorde det ont på rätt ställen så det kan vara ett bra tecken men ska inte hoppas för mycket. Så det är väl bara att återgå till väntandet nu...

• Zalia

LillWilden - Vi var på Ikea i Tottenham, på lördagen, så du lär inte ha sett mig. Flört Vi åt även räk och äggmacka och mazarin. Man får ju passa på! Glad

Cannelle - Tokig kan man säga att man blir av väntande ja! Speciellt när minst halva NCT gruppen redan fått sina nu, är alla bebisar utom min i tid eller?! Har känt mig oväntat lugn inför förlossningen innan, men ju längre jag går här och väntar desto mer nervös blir jag, fast tänker också mer att bara den kommer ut snart är jag nöjd och struntar i hur. Fast jag vill verkligen slippa igångsättning! Och jo, det känns fortfarande overkligt! Det lär det nog göra tills man sitter här med bebisen. Är så otålig nu! Problemet är ju att det är svårt att tänka på nåt annat, svårt att glömma bort magen liksom... Ska iaf ut och äta lunch idag så jag har nåt att göra, och så är en kompis till maken från Sverige här och ska komma förbi ikväll, är väl lika bra att hålla sig upptagen så får man avboka saker om bebisen skulle behaga komma.

Kul med vagn! Vilken blev det?

• Zalia

Sitter här med en söt liten pojke nu! Han tog sin tid på sig och tillslut blev det sugklocka då huvudet låg snett. 02.02 söndag morgon föddes han, 3750g och 56cm. Är hemma nu men uppdaterar mer senare.

• Zalia

Cannelle - Hoppas ultraljudet gick bra och att det sätter igång av sig självt så du slipper igångsättning. Men även om det blir det så kommer det gå bra ändå, det gör det även om det inte blir som man hade önskat (mig hände nästan allt som jag hade på min vill helst slippa lista och det blev okej ändå och en söt bebis till slut). Vet inte om akupunkturen var det som hjälpte för mig men jag fick värkar på kvällen efter andra omgången akupunktur.

Har inte varit så aktiv här sen Linus föddes (han har ett namn, äntligen!!!), han tar upp all min tid. :) Det är först de senaste dagarna det gått att lägga ner honom själv någon längre stund utan att han blir jätteledsen så nu kan jag börja hinna typ klä på mig och borsta tänderna ibland iaf. Har haft det rätt jobbigt med amningen också så det har varit lite kämpigt. Men han är så söt så man smälter! Nästa vecka kommer svärföräldrarna på besök över påsken, ska bli intressant, är rädd att de kommer komma med lite för många välmenande råd som kommer driva mig vansinnig. Som tur är har maken ledigt hela tiden de är här också så jag behöver inte hantera dem själv hela tiden.

Nu ska vi se om jag kan hinna med nåt mer här innan han vaknar igen! :)

• Zalia

Cannelle - Grattis!!!! Har också undrat hur det gått för dig. Jobbigt att förlossningen blev som den blev, men det är ju värt det när man har sin lilla bebis sen. Glad  Hur går amningen?
    Har aldrig hört talas om Cranial Osteopathy, du får berätta hur det var sen.

Vi överlevde påsken med svärföräldrarna. Lite påfrestande var det, men också skönt med nån som tog hand om bebisen ibland så vi fick sova lite extra. Sen hade han sin sex veckors gnällperiod förra veckan så jag hoppas denna vecka blir lite lugnare.

• Zalia

Cannelle - Inte lätt det där med svärföräldrar! Det gick faktist bättre än jag väntat mig när mina var här, du kanske också blir positivt överraskad. Annars är det bara att stå på sig. Hu ser din make/sambo på barnuppfostran, tycker han likadant som sina föräldrar?
    Jag har inte sagt åt folk att tvätta händerna; men det kanske man borde...

SE3 - Spännande att det snart är dags för dig också!

Vi skaffade en kudde till sängen men han böka romkring så mycket stt han hamnar på alla ställen utom på kudden med huvudet så nu har vi kudden i vagnen där det är mindre plats att böka på och ingen kudde i sängen. Bra kompromiss med de olika råden också! Fast han sover mest i vår säng på nätterna. Han vägrar att somna på egen hand och det går oftast inte att lägga ner honom utan att han vaknar heller (funkar bättre på natten än på dagen). Så nu ligger jag och ammar på nätterna så han somnar bredvid mig. Tyvärr är våran säng inte så bred så mannen har börjat sova i bäddsoffan en del för att det blev för trångt. Jag hoppas han börjar gå med på att sova i sin säng snart så vi får mer plats. Hans lilla spjälsäng har bara tre kanter och sitter ihop med våran men inte ens det är tillräckligt nära. Det är ju mysigt att ha bebisen nära men lite påfrestande att inte kunna lägga ner honom på dagarna ens. Tack och lov för bärsele! Och nu när han är mer vaken på dagarna kan han ligga själv och titta på saker, eller sitta i babysittern. Han sover superbra i vagnen när man är ute, hoppas vädret blir lite bättre snart så det blir lite roligare att gå på promenader.

Håller med om att det är roligt att följa alla i tråden.Vi borde absolut försöka träffas nån gång!

• Zalia

Sover bättre nu med honom bredvid än i början, tror man vänjer sig. Och man verkar veta i sömnen att han är där för jag vaknar alltid i exakt samma ställning som jag somnade i (helt stel i kroppen). I början vaknade jag med ett ryck flera gånger för att se var bebisen var, han låg där och sov gott. :) Tror jag oroar mig mindre sen maken flyttade till bäddsoffan också, mer plats att sträcka ut sig på är skönt.
    Har inte hört det där med att de känner lukten av mjölken, kanske därför han vaknar och vill äta så ofta på nätterna. Men vad ska man göra när hab inte sover nån annanstans...

Vi har en iCandy Cherry som vagn, lite besviken på den faktiskt, men den väger lite och är lätt att fälla ihop vilket var viktigt för oss. Har en Beco Gemini sele, den är jättebra och Linus gillar den också. Har även en Moby wrap men tycker den är lite för krånglig att använda och lite för varm, men om man lyckas knyta den rätt är den bra och mysig.

• Zalia

Nja, rekommendationerna om att ha bebisen bredvid sig i sängen är väl mera att man ska göra det säkert om man gör det, som jag fattat det. Finns forskning som visar att det finns en liten risk med det, att det inte finns nån risk alls och att det tom skulle vara säkrare för bebisen. Men man ska inte ha tjocka täcken och kuddar nära bebisen, den ska ha egen filt och inte sova med den om man druckit eller är rökare. Hur som helst, vi hade samma problem, att inte kunna lägga ner bebisen utan att den vaknar, därav samsovningen. Man blir ju helt knäpp till slut av att vara vaken hela nätterna och det är väl inte säkert för bebisen heller, om man sitter och sover med den i famnen... Och det blir bättre, vet att det inte känns så när man sitter där mitt i natten! Linus har de senaste två nätterna sovit fyra timmar i streck när vi lagt honom, i sin egen säng. Och sen somnat om efter mat och sovit 2-3 till i två omgångar. Helt otroligt! Får se om det fortsätter... På fredag ska han få sin första vaccination så då kanske det går bakåt igen om han mår dåligt. Vi skaffade sovpåse till honom, vet inte om det är en slump men sen vi skaffade den sover han mycket bättre, han ligger i den när jag ammar honom och sen lägger jag över honom i hans säng, blir väl inte lika stor förändring för honom då så han inte vaknar lika lätt.

På tal om vaccinationer, i vårt område får man inte vaccinationen mot tuberkulos (BCG), däremot området bredvid, gränsen dit går en gata bort från oss, där får alla barn det eftersom det är ett riskområde. Känns ju lite sådär att alla får det där men inte här när det är så nära. Sen läste jag en artikel där nån forskare tyckte att alla barn i London borde få det. Vet ni hur det är där ni bor? Funderar på om man borde se till att han får det på egen hand, men kan inte bestämma mig, risken att få tbc är väl inte så stor men det vill man ju verkligen inte att han ska få.

• Zalia

Hej på er! Var ett tag sen jag skrev här... Men oj vad mycket saker jag aldrig hört talas om! Babyspa och placenta encapsulator, man lär sig nåt nytt varenda dag. Min NCT grupp är rätt avslappnade, det är skönt. Vi träffas en gång i veckan nu så det är kul. Fast ibland känner jag också mig lite annorlunda, speciellt när de pratar om jobb och när de ska ska börja jobba och hur långa dagar de jobbar, låter bara så jobbigt. Jag vill inte heller tillbaka till mitt jobb sen, och vi planerar att flytta till Sverige tills dess just för att förhoppningsvis få kortare arbetsdagar och kortare pendling. Bara tanken på att gå tillbaka till mitt jobb här på heltid och ha barnet på dagis så långa dagar ger mig ångest.

LillWilden - Spännande att det närmar sig för dig nu!!! Saker att packa, hm, tofflor var jag rätt glad att jag hade med mig. Hade packat alldeles för mycket, men man vet ju aldrig hur länge man blir kvar.

D-droppar sa min health visitor förresten att man inte behöver ge bebisen än om man själv äter vitaminer med D-vitamin eftersom de får det genom mjölken då (om man ammar då).

Vi ska åka till Sverige och hälsa på i slutet av juni/början av juli, Linus kommer då vara fyra månader. Pappan kommer vara med dit och stanna i två veckor och jag och Linus stannar en vecka till så jag är mer nervös för tillbaka flygningen när jag kommer vara själv, men det ska nog gå bra.

För övrigt ska vi redan köpa en större spjälsäng, vår fina lilla bedside säng ser redan liten ut för vår lilla pojke som växer så det knakar...

Blev rekommenderad en bok som heter Wonder weeks, så tänkte dela med mig av tipset för jag gillar den verkligen. Den tar upp de olika utvecklingsstegen som bebisarna går igenom upp till 20 månader och har tips på hur man hanterar gnällperioderna och tips på lekar och aktiviteter som passar för de olika stadierna, den har fått mig att tänka till lite mer och inse att han kan göra mer saker än jag trott.

• Zalia

Ja, min health visitor sa att det räcker att mamman tar d-vitamin om man ammar. Störande att de säger olika! Har kollat upp det där lite mer nu eftersom man ju i Sverige säger att man ska ge det till bebisen. NHS säger att det räcker att mamman tar det upp till att barnet är sex månader. www.nhs.uk/Conditions/vitamins-minerals/Pages/Vitamin-D.aspx

Fast efter att ha läst lite mer om det vill jag nog ge bebisen det ändå innan sex månader, d-vitamin brist låter inte som något man vill att han ska få och det är ju inte som att man får så himla mycket mer solljus här än i Sverige och får i sig mer på det sättet, och det verkar inte som att det är jättemycket i bröstmjölken heller. Får nog ta och skaffa lite när vi är i Sverige, verkar vara omöjligt att hitta nåt som bara är d-vitamin i här, eller inte har sötningsmedel eller annat skit i.

A-vitamin har man väl slutat med i Sverige iaf pga att man får i sig för mycket vilket kan leda till benskörhet?

• Zalia

Förresten, om nån tänkt gå till ambassaden för att skaffa pass så måste man just nu boka tid ca en månad i förväg. Fick Linus samordningsnummer idag så tänkte skaffa pass innan vi ska till Sverige men nästa tid som fanns är 12 juni och vi åker den 16e! Förvånad Får bli brittiskt pass så länge då... (Vet att vi borde varit ute i lite mer god tid med samordningsnummer och pass men det var liksom inte det första vi tänkte på i början med ny bebis... Och trodde inte det skulle vara riktigt så svårt att få en tid!)

• Zalia
    Zalia skrev 2012-05-16 15:10:07 följande:
    Förresten, om nån tänkt gå till ambassaden för att skaffa pass så måste man just nu boka tid ca en månad i förväg. Fick Linus samordningsnummer idag så tänkte skaffa pass innan vi ska till Sverige men nästa tid som fanns är 12 juni och vi åker den 16e! Förvånad Får bli brittiskt pass så länge då... (Vet att vi borde varit ute i lite mer god tid med samordningsnummer och pass men det var liksom inte det första vi tänkte på i början med ny bebis... Och trodde inte det skulle vara riktigt så svårt att få en tid!)
    Ehm,  glöm det, nu fanns det tid på tisdag... Drömmer
  • Zalia
    Cannelle skrev 2012-05-16 18:59:10 följande:
    Jag fick ocksa min bebis samordningsnummer idag, vilket sammanträffande! Bokade tid pa ambassaden och fick mycket riktigt tid den 12e juni! Hur gjorde du att fa tid redan pa tisdag? (men vi aker inte till Sverige förrän den 15 juli, sa borde fungera...)

Förresten, vi var hos GP:n idag för 6-veckors-kollen och da fragade hon om jag gav vitamin D till min bebis!! Hon rekommenderade mig att köpa "Abidec multivitamin drops", verkar innehalla mer än bara vitamin D. 
    Jag fick för mig att kolla igen och då kom det upp en tid på tisdag,  kanske var nån som avbokat precis.
    Men, kan de bestämma sig om vitaminerna!

Vi hade inte tänkt skaffa brittiskt pass, det var mest en nödlösning, så det får bli svenskt här fast det är dyrare.

LillWilden - Förstår dig om att inte vilja ha manliga studenter med, känner man att man kommer tycka det är obekvämt är det ju bättre att säga nej. Vi blev förfrågade om vi ville ha en manlig student med under förlossningens slutskede men vid det laget var allt så himla jobbigt så jag bara skakade på huvudet åt maken som sa åt dem att vi inte ville det. Sen slutade det ju med att det var ungefär tio pers med i rummet ändå men det hade jag inte så mycket att säga till om. Obestämd
  • Zalia
    LillWilden skrev 2012-05-23 13:19:51 följande:
    Varfor blev det sa manga i rummet? Du kanske redan har forklarat det i nagot inlagg, men jag ar nyfiken.

Tva dagar kvar till bf for mig nu, men jag ar helt och hallet installd pa att ga over tiden. Sakert en vecka sadar, lagom till Queens Diamond Jubilee sa att vi hamnar mitt i smeten pa vag till St Thomas sjukhus med kraftiga varkar. Ah sa harligt! Skrikandes

Usch, vad stor jag ar nu, kanner knappt igen mig i spegeln med denna jattemage. Hur kanns det egentligen efter forlossningen nar magen plotsligt ar borta? (ja, inte helt borta forstas, lite daller och hang far man val rakna med)
    Bebisen låg snett, så det slutade med sugklocka och om inte det hade funkat så hade det blivit kejsarsnitt, så det blev in på operationssal med ett helt gäng folk. Vid det laget hade jag haft värkar i över två dygn så jag brydde mig inte så mycket om vad som hände bara ungen kom ut nån gång. Flört Tror det mesta jag skrivit i min birth plan att jag inte ville ändå hände, man ska inte vara för inställd på hur man vill att det ska bli helt enkelt. Tex att jag inte ville ha diamorphine, men när vi kom in och var inne på andra sömnlösa natten och de frågade om jag ville ha för att sova kändes det som en rätt bra idé, man måste ju orka med reste också och det var otroligt skönt att få sova några timmar!

Hoppas bebisen vill komma ut snart! Måste vara jobbigt att vara så stor nu när det blivit så varmt också. Jag trodde det skulle kännas konstigare att magen var borta än det gjorde, men man har ju nåt annat att tänka på sen.  Jag tappade 15 av mina 20 gravidkilon jättesnabbt, men de fem sista verkar inte vilja försvinna, och de sitter så jag ändå inte kommer i så många av mina gamla byxor och kjolar. Suck.
  • Zalia

Grattis LillWilden!!!! Skrattande Kul att läsa hur det gick för er, men oj vad snabbt det gick! Fint namn! Passa på och njut nu alla tre så gott det går, jag vet att alla säger att det går så fort i början och att man glömmer snabbt hur små de är men det stämmer faktiskt!

Cannelle - Vad händer på ett baby spa?

Linus ska få sin andra vaccination idag, hoppas verkligen han inte får feber i värmen.

• Zalia

Tack för infon om baby spat! Låter intressant, men vi är så fattiga just nu att det känns lite onödigt att lägga pengar på just nu.

Jag hade jätteproblem med amningen i början, men jag gav det två månader och sen tänkte jag ge upp om det inte blev bättre, men det blev det, och nu är det inga problem alls.
    Vaccinationen gick förresten bra, Linus var jätteduktig. Sen sov han åtta timmar den kvällen, han sov massor efter första också, ingen feber iaf vilket är skönt. Hur gick det för dig Cannelle?

Babyträff låter som en jättebra idé! Glenda - spelar väl ingen roll att din är lite äldre tycker jag. Glad
    Jag är snart 32, har bott i London i fem år, jobbar på ett förlag (fast jag kommer nog säga upp mig när föräldraledigheten är slut). Är från Sörmland, bor i East Finchley.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?