• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • SE3

Grattis grattis till er pojke, vad harligt att han kommit ut nu!! Mys nu med ert underverk.

• Cannelle

Ah vad roligt Zalia, grattis, grattis! Hoppas du mar ok trots lang förlossning och sugklocka. 

• Protea
    Zalia skrev 2012-02-27 21:22:27 följande:
    Sitter här med en söt liten pojke nu! Han tog sin tid på sig och tillslut blev det sugklocka då huvudet låg snett. 02.02 söndag morgon föddes han, 3750g och 56cm. Är hemma nu men uppdaterar mer senare.
    Grattis! Njut av underverket!
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-02-27 17:10:08 följande:
    Lycka till Protea, hoppas allt kommer att ga bra! (men du verkar ganska lugn och inte sa nervös, vad skönt!)

Zalia: har det kommit nagon bebis?  (tjat, tjat) 

Re semlor: jag köpte bade "färska" och frysta semlor pa svenska affären, de färska var inte alls goda (typ sadana där man kan hitta pa konsum med nagon skum smet i mitten som inte alls känns som mandelmassa), men de frysta var helt ok! 
    Tack! Jag kanner mig lugn faktiskt. Idag har jag bara tagit emot matleverans sa att vi har lattlagad mat hemma plus att jag ser till att min 14 manaders har sina saker packade sa att det ar enkelt for varan kompis som kommer att se efter honom under 3 dagar nar jag ligger pa sjukhuset. Han kommer att sova hemma tillsammans med min man men vara hos Eva under dagarna. Hon har hjalp mig med honom sen han var 6 veckor sa de kanner varanadra val och han blir alltid sa glad nar hon kommer sa de kommer att ha det jattebra tillsammans! Sen ska jag se till att jag har packat allt!
  • LillWilden

Grattis Zalia! Åh, vad spännande. Tänk, en ny liten människa i världen.

Protea, jättesnart dags för dig! Jag väntar med spänning.

Jag går in i vecka 28 på fredag o börjar känna mig lite otymplig och klumpig (upp 8-9 kilo sen starten), kan knappt förstå att jag måste vänta 12 veckor till. Hur mycket mer kommer jag gå upp? Men å andra sidan har jag knappt begripit att jag ska bli mamma, haha.

Semlor... muuuuums! Åt 1.5 stycken plus 4 minisemlor under min Sthlms-vistelse. Skulle kunna trycka i mig en nu med. Älskar semlor! Men jag håller med Cannelle, det ska vara RIKTIG mandelmassa... (höll faktiskt på att skriva mandelmamma, haha)

• LillWilden

Förresten, hur funkar det med medborgarskap? Jag är ju svensk och min fästman brittisk och vår bebis föds här i London. Har förstått att bebisen får svenskt medborgarskap automatiskt, men måste vi söka efter brittiskt? Jag och fästmannen är ju inte gifta än och jag undrar om det gör nån skillnad. Hur har ni gjort/planerar göra?

• Cannelle

Jag känner mig också väldigt otymplig, vaggar bokstavligen fram som en anka när jag går... Jag har inte vågat väga mig en enda gång under graviditeten, men jag kanske borde göra det. (usch, är bara rädd för vad vågen ska visa...)

Jag vet inte alls hur det fungerar med brittiskt medborgarskap, jag har också förstått det som att bebisen automatiskt blir svensk och så får man ansöka om samordningsnummer om man vill. (min man är fransk så bebisen kommer nog få franskt medborgarskap också)

Just nu håller jag på och letar efter en changing mat, hittar absolut ingen som passar, någon som kan tispa? Jag tänker en i plast (med "padded" så att den är mjuk och skön) och med någon slag handduk/cover/lining över i flera exemplar så man kan tvätta när det behövs. Jag hittar bara changing mats i plast utan handduk/skydd, eller så levereras det med endast en handduk/skydd. 

Mandelmamma, vilket trevligt ord! :) 

Protea: hoppas du får tid att kika in och berätta hur allt har gått längre fram!

• Vaniljkex

Bra skotbadd finns pa John Lewis och Mothercare (har samma matt, har haft bada), mjukt och skont med rejala upphojningar pa sidorna. Sok pa wedge changing mat. Mothercare saljer losa overdrag till. De passar bara sa dar, men funkar bra om du inte vill sy egna i frotte, viljet jag gjorde till lillasyster.

• Cannelle

Tack Vaniljkex! Jag har faktiskt kollat in bade John Lewis och Mothercare, det enda "problemet" är att John Lewis verkar mest bara ha vita skötbäddar (just det, sa heter det pa svenska!), eller i alla fall verkar de flesta överdrag vara helt vita, jag skulle gärna vilja ha nagot med lite färg...men, men, inte sa viktigt kanske! 

• Vaniljkex

Du kan ju alltid farga i maskinen. Fast pulverfargen man kan kopa har har en tendens att finnas kvar i nagra tvattar, sa var forsiktig bara, och kor bara svart/morkt i typ fem tvattar efterat.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?