• Anonym (Irriterad Mor :S)

    Hur somnar ni er bebisar/barn ??? Hjälp

    Hej. Hur gör ni för att få era bebisar/barn att sova för kvällen ?

    Vi gör såhär, pyjamas o blöjbyte, en flaska o dricka på medans vi sitter o myser i soffan, tittar lite på tvn då håller 14 månaders sig lugn. men vi kan sitta där i timmar!
    Jag tappar tålamodet fast jag e väldigt lugn. men jag vill ju gärna få lite egentid på kvällen med mannen. inte sitta med bebisen hela tiden långt in på natten! Till sist blir jag så irriterad o blir sur lilla minsta bebisen ska hoppa runt o inte somna. Bebisen sitter oftast lugnt men ska imellanåt hoppa ner fr soffan, kommer ju aldrig till ro! Hur ska jag orka! ? ?

    Hur kan man natta sin 14 månaders???? Vad funkar för er ?

    innan gick det o dansa ett par lugna låtar med bebisen men nu går det inte alls! :S

    nu har jag precis kunnat lägga in bebisen i sin säng o nu e jag själv så sur, irriterad o trött så nu blir d ingen lugn kv'äll för mig ! När ska jag hinna få lite tid utan en bebis klängades på mig ??? Ledsen, Vad gör jag för fel ?

  • Svar på tråden Hur somnar ni er bebisar/barn ??? Hjälp
  • Anonym

    En grej som funkade på vår lilla i samma ålder var rutiner - vänligt men bestämd bära till sängen en viss tid varje kväll och så upprepa detta, kväll efter kväll. Sitta bredvid sängen och med monoton röst mana till "nu ska du sova". Lägga en hand på ryggen, mjukt och lugnt, hålla kvar den där länge. Inte gnugga eller så, bara hålla handen där lugnt o stilla. Samtidigt som man med monoton röst manar att nu är det sova som gäller. Kanske sjunga tystlåtet en vaggvisa. Framför allt INTE ge sig, om det så tar en timme eller mer i början. Om detta upprepas natt efter natt fattar till slut lillen galoppen. Till slut behövdes det endast att man la ner bebis i sängen, la handen på ryggen och talade lite lugnt. Då kom John Blund som på beställning.Glad

    Vet ej om detta funkar för nån annan, men tipset är gratis. Glad Lycka till!   

  • Anonym (Irriterad Mor :S)
    Anonym skrev 2011-08-22 23:06:36 följande:
    En grej som funkade på vår lilla i samma ålder var rutiner - vänligt men bestämd bära till sängen en viss tid varje kväll och så upprepa detta, kväll efter kväll. Sitta bredvid sängen och med monoton röst mana till "nu ska du sova". Lägga en hand på ryggen, mjukt och lugnt, hålla kvar den där länge. Inte gnugga eller så, bara hålla handen där lugnt o stilla. Samtidigt som man med monoton röst manar att nu är det sova som gäller. Kanske sjunga tystlåtet en vaggvisa. Framför allt INTE ge sig, om det så tar en timme eller mer i början. Om detta upprepas natt efter natt fattar till slut lillen galoppen. Till slut behövdes det endast att man la ner bebis i sängen, la handen på ryggen och talade lite lugnt. Då kom John Blund som på beställning.Glad

    Vet ej om detta funkar för nån annan, men tipset är gratis. Glad Lycka till!   
    Tack! ska absolut prova!
    Det hade ju vatt kanonbra om bebisen kan somna i sin egen säng utan att man ska behöva hålla på heela kvällen/ natten.
    Men vad gör man om bebisen blir jätteledsen o vill upp ?
  • mammatilljames
    Nu har jag inte haft en 14 månaders bebis, men vi har redan fått in rutiner ( det kanske ni också hade som bara sluta funkar?!) Vi byter blöja, på med pyjamas, myser lite en stund. Får en flaska ersättning, äter så han nästan somnar, det gör han oftast. Sen bär vi in honom till sängen, om han inte redan sover, ger vi nappen och ser om han somnar. Är det omöjligt så gungar vi sängen. Vi använder Vyssan Lull tassar, de funkar utmärkt på våran pojke :)
  • Anonym

    Då går man lugnt tillbaka, samma procedur. Lägger ner barnet, handen på ryggen, talar lugnt. Nu ska du sooova. Det får ta den tid det tar. När bebis har fattat att det inte får komma upp, ja då ger det till slut upp och somnar. Men det KAN ta lite tid i början, när bebis är ovan vid detta. Men det kommer!

    Barn mår bra av rutiner. Och vuxna mår bra av att få vuxentid, när barnen sover sött :).

  • Anonym
    Men vad gör man om bebisen blir jätteledsen o vill upp ?

    Då går man lugnt tillbaka, samma procedur. Lägger ner barnet, handen på ryggen, talar lugnt. Nu ska du sooova. Det får ta den tid det tar. När bebis har fattat att det inte får komma upp, ja då ger det till slut upp och somnar. Men det KAN ta lite tid i början, när bebis är ovan vid detta. Men det kommer!
    Barn mår bra av rutiner. Och vuxna mår bra av att få vuxentid, när barnen sover sött :).
  • sallybuse

    Försök att lägg barnet när vällingen är upp drucken.Och låt inte barnet sitta kvar i soffan för då blir de ju uppspelt av all ljud som finns över allt.Tv och att ni pratar.Kan ju inte slappna av då.Eller prova att lägga han eller hon med välling flaskan i sängen och låt den bli uppdrucken där. Då kanske barnet blir trött o kan somna.Dom behöver ju lite lugn o ro när dom ska somna. Lycka till

  • Anonym (mama)

    Men vår 7månaders gör vi så här. Från middag till läggning. Leker och busar tills kl 19-19,30. Byter blöja och tvättar av. Pyjamas på. Välling i soffan. Lägger sen isäng han och han somnar på en gång. Gjort så från början fast då var det bröstet som sista mål. Sover sen i 12-13 h. Sover alltid med ett gammalt vuxenlakan. Lindade det lite försiktigt runt han i början så han inte skulle sprattla bort tutten, men nu behövs inte det.

  • Anonym (mama)

    Oj postade förtidigt.

    Tips, ha helt mörkt i rummet, prata inte mer än nödvändigt när det är sovdags. Gör det trygt och mysigt i sängen!

  • Anonym (Irriterad Mor :S)

    Tack tack alla, Nu e jag ivrig o vill testa! :P
    Men kommer inte väcka bebisen för o göra det! :P Får vänta tills imonkväll :P
    Vilka tider sover era små? Jag tycker vi haft rutiner, men dom håller inte i längden så då provar man nåt nytt. Men nu tycker jag d står still o man blir bara irriterad att bebisen inte somnar :S Nappen funkar bra efter flaskan så ska testa göra vid bebisen för kvällen, mysa lite o sen dricks flaskan i sängen o sen hoppas jag d blir sömn :P

  • Anonym (mama)
    Anonym (Irriterad Mor :S) skrev 2011-08-22 23:29:04 följande:
    Tack tack alla, Nu e jag ivrig o vill testa! :P
    Men kommer inte väcka bebisen för o göra det! :P Får vänta tills imonkväll :P
    Vilka tider sover era små? Jag tycker vi haft rutiner, men dom håller inte i längden så då provar man nåt nytt. Men nu tycker jag d står still o man blir bara irriterad att bebisen inte somnar :S Nappen funkar bra efter flaskan så ska testa göra vid bebisen för kvällen, mysa lite o sen dricks flaskan i sängen o sen hoppas jag d blir sömn :P
    Räkna med att det kan ta nån eller några veckor att sätta nya rutiner! Lycka till och hoppas det går fort :) Och ge inte med dig, utan bättre att sitta vid sängen i ett mörkt rum och stryka och hålla handen i nån vecka än att ge upp efter nån dag!
Svar på tråden Hur somnar ni er bebisar/barn ??? Hjälp