• sambo1967

    Min kropp beter sig märkligt...

    Har en fundering... Fram tills för ca ett halvår sen så har min temp alltid höjts rejält efter äl, från ca 36,7 upp till mellan 37,1- 37,3, men den sista tiden går den oftast bara upp till 36,9-37,0. Jag har ändå fått mens som vanligt vid rätt tidpunkt. Min gissning är att jag har svagare ägglossningar när tempen inte vill gå upp ordentligt. Är det kört att bli gravid då..?

    Inte för att jag tror att någon kan svara på min kropps märkliga beteende, men jag är nyfiken på om någon mer har/haft samma sak som jag och är 40+.

    Senaste mens hade jag 8 juli, sedan fick jag tendens till att den var på gång igen 16 dagar senare, men det blev bara rosa flytningar i ca fyra dagar och vid ett tillfälle en liten blödning stor som en femkrona. Ca 5 dagar efter att det upphört fick jag älsymptom, brukar få äl dag 10-12 så tidpunkten för äl stämde, men tempen höjdes bara med 0,2.
    När det sen närmade sig mens 12 dagar senare i mitten av augusti så fick jag istället älsymptom igen. Det har också inträffat tidigare, att kroppen försöker få till en ägglossning igen när det egentligen är dags för mens om jag inte haft äl innan. Det som var konstigt med denna äl var att ibland innan ägget ska släppa så ömmar äggstocken och det brukar hålla i sig max 2 dygn, denna gång höll det i sig en hel vecka!
    Tempen har legat på 36,9 varje morgon när jag kommit ihåg att tempa ända sen senaste mens 8 juli, så den är ju lite högre än den brukar vara mellan mens och äl, men häromkvällen kl halvtolv när den borde ha legat  högre så låg den bara på 36,2, är inte det konstigt...? Och jag har alltså inte haft mens på 47 dagar... Tog ett gravtest 26 juli när jag hade de rosa flytningarna, men det var negativt , så jag tror inte jag är gravid...
     

  • Svar på tråden Min kropp beter sig märkligt...
  • MammaMia88

    Hm, vet tyvärr inte så mycket om detta. Men det kan inte vara så att du är på väg in i klimakteriet?

    27 juli är ju nästan en månad sedan, så det kan inte vara så att det helt enkelt var för tidigt att testa...? Tycker du ska ta ett test till...

    Lycka till!  

  • sambo1967

    MammaMia, tack för svar. Tror inte det är klimakteriet, enligt vad som sägs så brukar man få rikligare och längre menstrationer samt andra symptom. Dessutom var jag till gyn för inte så längesedan och fick veta att slemhinnan fortfarande är normal, alltså att jag har tillräckligt med östrogen för att inte hamna i klimakteriet ännu. Men visst , att mens och äl strular kan ju vara början till förklimakteriet, vilket ju inte påverkar chanserna nämnvärt för graviditet. Får väl se om mensen dyker upp nästa vecka!

  • Helene 40

    Jag hade mens 1 aug och sen dröjde det till den 13 september innan den kom. Hade precis som du ägglossnings känningar stax innan mensen borde kommit. Hade tidigare, ca. dag 16 fått utslag på ägglossnings stickan. Vet inte om det är förklimakteriet eller? Varit och kollat i början av året och slemhinna ,ja läkaren sa att allt såg bra ut.
    Har du varit hos läkaren eller har mensen dykt upp? {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Min kropp beter sig märkligt...