• Anonym

Grupp B-streptokocker (GBS)

Jag undrar om det är någon annan som fått veta att det har Grupp B-streptokocker (GBS) i samband med att en urinodling gjorts för misstänkt uvi?
    Fick ni antibiotika i samband med förlossningen och smittades ert barn vid födseln?

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)
  • Pyris

Man kanske ska gå till vct o säga att man har symtom på uvi då? 

• Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 12:36:04 följande:
    Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt. Inte bm heller. Jag pratade med honom idag. Han hade pratat med dom som jobbar på spec.mvc o dom hade sagt att jag inte skulle ha någon behandling eftersom jag inte har några symtom på uvi.  Som sagt.. vet ju att sammandragningar är tecken på uvi och jag har faktiskt inte haft dom så här tidigt under någon graviditet heller. Nu har dom i och för sig lugnat sig något, för några veckor sedan (när provet ordinerades) så hade jag jätte mycket. Min bm påtalade detta för dom på spec.mvc också att jag faktiskt hade sammandragningar men det är svårt att avgöra varför.
    Jag sa till honom att risken finns där ju ändå. Bakterien kan ju ändå göra skada på bebisen nu. Den må vara liten, men varför ens ta den risken om det nu finns behandling. Jag vill inte göra det. 
    Men be att få boka in ett läkarbesök med mödravårdens gynekolog!

Vet du hur mycket växt du hade i odlingen? Brukar anges ex vis som 1000/ml eller 100000/ml......

Tog bm upp att du har mycket sm när hon pratade med spec-mvc?
  • Anonym (3 gånger!)

Både Janusinfo och Infpreg som jag länkade till är seriösa sajter som är tänkta som information till sjukvården. Du bord e kunna hänvisa till informationen i dessa.

• Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 12:38:56 följande:
    Man kanske ska gå till vct o säga att man har symtom på uvi då? 
    Sammandragningar hos gravida ska ses som ett uvi-symptom.

Sedan får man hoppas att du får träffa en vettig vårdcentralsläkare. Jag var en gång på en jourmottagning på vc då jag hade uvi (med sammandragningar som symptom). Han började snacka om att jag ju inte hade uvi-symptom etc. Jag höll på att bli tokig. Min läkare på spec-MVC (har gått där alla tre grav av annan orsak) blev kanonarg då hon hörde det. Jag har haft bakteriuri med sammandragningar som symptom flera gånger som gravid. Detta har alltid behandlats.
  • Nelia82

Jag fick veta att jag hade uvi och GBS i graviditetsvecka 29 och behandlades med antibiotika. Kommer även få dropp under förlossningen.

Tog även en ny urinodling häromveckan (är i vecka 35 nu) för att mina sammandragningar har blivit fler igen, men det provet var negativt. Skönt.

Pyris: Du borde ju få göra en urinodling till för att utesluta uvi tycker jag...

• Anonym (3 gånger!)
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 12:47:51 följande:
    Sammandragningar hos gravida ska ses som ett uvi-symptom.

Sedan får man hoppas att du får träffa en vettig vårdcentralsläkare. Jag var en gång på en jourmottagning på vc då jag hade uvi (med sammandragningar som symptom). Han började snacka om att jag ju inte hade uvi-symptom etc. Jag höll på att bli tokig. Min läkare på spec-MVC (har gått där alla tre grav av annan orsak) blev kanonarg då hon hörde det. Jag har haft bakteriuri med sammandragningar som symptom flera gånger som gravid. Detta har alltid behandlats.
    Menar uvi med sammandragningar som symptom.....
  • Anonym

Jag hade det under första graviditeten.
    Fick inte antibiotika i samband med förlossningen och barnet smittades inte.

• Pyris
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 12:42:14 följande:
    Men be att få boka in ett läkarbesök med mödravårdens gynekolog!

Vet du hur mycket växt du hade i odlingen? Brukar anges ex vis som 1000/ml eller 100000/ml......

Tog bm upp att du har mycket sm när hon pratade med spec-mvc?
    Vi har ingen läkare på vår mvc tyvärr. 
    Nej, jag har ingen aning hur mycket det har vuxit. Fick bara infon om att dom hittat bakterien.
    Ja, han sa att jag hade sammandragningar. Och när jag var på spec.mvc för några veckor sedan, för att fastställa hur långt gången jag var, så berättade jag för den läkaren att jag hade väldigt mycket sammandragningar. Så när jag kom till bm en vecka efter hade hon skrivit till honom att dom skulle ta en urinodling på mig. Så jag får ju anta att hon ordinerade det pga mina sammandragningar.

Min bm sa till mig igår när han ringde att han hade fått ett PM där det stod att man inte skulle behandla om man inte hade symtom.

Hade du jätte mycket sammandragningar hela tiden då? 
  • brünnhilde
    Pyris skrev 2011-08-25 12:20:49 följande:
    Nej, jag får ingen behandling för jag har inga symtom på uvi. 
    Va? Jag bad om att få ge ett urinprov för att jag varit koloniserad första förlossningen. Jag hade lägsta nivå på gbs, men dock utslag på det. Det räckte för att jag skulle få antibiotikadropp under förlossningen.
  • Pyris
    brünnhilde skrev 2011-08-25 17:40:28 följande:
    Va? Jag bad om att få ge ett urinprov för att jag varit koloniserad första förlossningen. Jag hade lägsta nivå på gbs, men dock utslag på det. Det räckte för att jag skulle få antibiotikadropp under förlossningen.
    Droppet skulle jag ha fått, men jag kommer aldrig att hinna, så det kommer ju innebära att jag inte får det ändå.
    Jag får ingen behandling nu heller för att jag inte har några symtom.  
Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)