Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-11 10:10:17 följande:
Mmm vilket gör det svårt att svara på. Jag förstår jämförelsen med feminismen, men samtidigt är det en mycket annorlunda fråga, från fruktfrågan. Givetvis ska man skapa rimliga villkor och ta bort outtalade förväntningar osv. men vad gäller fruktfrågan står jag fast vid att det är helt fel väg att gå, att genom att inte låta någon ha frukt, skapa "rättvisa". Det är heller inget orimligt villkor eller orimlig förväntning heller för den delen, att be föräldrarna lägga ner en frukt.
Orättvisor motarbetas inte så, de motarbetas genom att konfonteras, inte genom att sopa problemet under mattan så att "alla får lika" för det är ändå inte lika.
Det är lika i skolan, där då ingen sitter med sin frukt och alla har "lika". Men på djupet finns olikheterna fortfarande där och de blir inte bättre av att man i skolan ler, sitter i ring och håller hand och låtsas som om alla är "lika". Alla har lika värde, men alla är inte lika och det i sig är inget negativt.
Negativt skulle det bli, om det hela tiden var ett barn som inte hade med sig en frukt och blev retad för detta eller var ledsen över detta. Men jag har aldrig upplevt den situationen och jag tror den är extremt ovanlig om den ens finns. Finns den, tacklar man problemet. Och inte genom att ta bort de andra barnens frukt, utan att kämpa för det här barnets förutsättningar.
Skillnader finns alltid, under ytan och så länge vi kämpar för att alla åtminstone ska erbjudas samma förutsättningar i skolan, så är det helt ok! Jag tycker kampen för "rättvisa" och "alla lika" är så missriktad. Det har blivit en rent kosmetisk kamp.
Jag är osäker på att man skapar bättre förutsättningar för barnen genom att hela tiden anpassa allt till de som inte har samma förutsättningar hemmifrån. Nej - arbetet där ska ligga på en öppen kommunikation med föräldrar och hemmet, för att alla ska sträva uppåt, framåt, kräva sin rätt.
Kan bara hålla med dig. Att skapa gemensamma lösningar tar inte bort det rimliga att ställa krav på individen - tvärtom.