Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Anton Chigurh skrev 2012-02-07 23:18:07 följande:
    Nu skäms jag lite, på riktigt. Har den utbränd. Jag ska. LOVAR. Förlåt, min kära Maria. FÖRLÅT.

Ja...
    SKÄRP DIG.
    Jag offrade mig för din skull men har fått väldigt lite tillbaks   
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-02-08 09:57:00 följande:
    NG,

Funderar lite på om jag har sett "Medan vi faller". Känner inte helt igen storyn men har en minnesbild av en fransk film jag har sett som utspelar sig i Paris arabiska förortsghetton med unga människor på glid. Har för mig att slutscenen utspelar sig på en strand. Typ att de har kört en bil ända ut på stranden.

Men det är kanske en helt annan film.

Kom på några andra favoriter "Himmel över Berlin" (tyska originalet). "Paris, Texas", "Diva"

Slutscenen innehåller en bil ja, men ingen strand och det är inte de som kört den.

Denna film är heller inte så "arabiskt ghetto" specifik. Mer allmänt invandrar- och ghettospecifik.
    Filmen är helt i svartvitt och huvudpersonerna (detta har du säkert redan läst) är en arab, en jude och en svart afrikan.

Slutscenen är för övrigt en av de bästa jag någonsin sett. Älskar hur filmen liksom hänger samman och knyts ihop...jag måste se den snart igen känner jag.
    Lite kul är det också att det känns så aktuell. Spelades in typ 95 men skulle kunnat haft premiär i morgon.      
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Agridulce skrev 2012-02-08 10:31:26 följande:
    Är det nu vi äntligen ska få spöa upp Anton? I'm in!
    Allt för dig NG. {#emotions_dlg.flower}
    Let's do it!!! HjärtaSkål
    Du har rep, eller hur? 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Agridulce skrev 2012-02-08 10:39:46 följande:
    Hur många kilometer behöver vi?
    Förutom "lekrepen" så finns det några km tampar till båten också.

Ju mer desto bättre...
    Är du bra på att slåss? 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-02-08 13:22:57 följande:
    Jag gav dig en utomjordisk upplevelse !!!

Och det kallar du att offra dig. Men du har förstås rätt. Jag skall skärpa mig.

Utomjordisk ja.
    Jag förstår fortfarande inte slutet Anton, snälla förklara? 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Agridulce skrev 2012-02-08 12:50:09 följande:
    Där har vi ett problem. Är inte den slagsmåliga typen. Är mer av den typen som blir lagom obehagligt överfallen.

Men det finns ju buntband. {#emotions_dlg.djavulsk} Utmärkt produkt att fånga stora saker med.
    Onekligen ett problem.
    PMS kan visserligen göra mig verbalt våldsam men jag vet inte om det räcker? 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-02-08 13:33:58 följande:
    Menar du bilkraschen? 

Bilkraschen?
    Nej...

Jag menar när de sitter vid köksbordet och han berättar för sin fru om drömmen.
    Tror det var hans fru, minns inte.
    Sedan säger han typ "and then I woke up..." och filmen är slut.
    Jaha?      
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-02-08 13:42:44 följande:
    Självklart skulle hon det, men det skulle göra min Annelie olycklig, och det är otänkbart i min värld. Att göra Annelie olycklig. 

Men jag kan ju alltid leja bort tjänsten till någon intresserad.

Jag för fransosens talan i det här fallet.
    Han är intresserad, så allt ni behöver komma överens om är vems bälte han skall använda.

Sluta distrahera mig nu, sitter i ett möte!!!   
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-02-08 13:57:32 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig låna ut källarlokalen på skolan till fransosen. Hela helgen. Så får han bara följa mina direktiv. Tror det blir bra så. Finns all utrustning på plats, dessutom.

Vad handlar mötet om ??? 

Vad snäll du är Anton.

Mötet handlar om en eventuell expandering av något. 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-02-08 14:09:24 följande:
    1. Jag vet

2. Låter intressant.

3.  :

Chigurh walks away from the accident, not to be seen again.

In the end, Ed Tom (Jones) has already decided on retirement (life) rather than bringing the killer (Bardem) to justice. He knows he found the killer. The Sheriff retires because he realizes that the country he covers (south Texas) is No Country for Old Men. So in the end, he sits at the table and tells his wife about a dream: he heads into snowy, dangerous mountains (his life as a sheriff), and a man goes on ahead of him to await him (the killer still awaits). And then he woke up to the fact that in real life he was acting out this dream. So in the end, rather than live the nightmarish, lethal continuation of the dream, he wakes up to choosing the safer life of retirement. He has taken the lesson from his forcibly retired colleague in the wheelchair: a life of disability isn't worth it.

Actually, the Coen brothers left a big clue when Sheriff Ed Tom goes to the hotel room (behind the crime scene yellow tape) where the assassin, Chigurh, waits. Chigurh has shot the lock cylinder out, indicating to Ed that it's Chigurh's doing, and BOTH of them watch the other's movement in the reflection in the shiny lock tube. Ed Tom draws his pistol and enters for a search, and realizes the killer is still within, given the locked window in the far room.

"Momma, take this badge offa me, ... I feel I'm knockin on heaven's door." -- Bob Dylan, and it's beautifully captured on Jones' old, wincing face when he sits on the bed. So rather than shoot it out, he trusts the killer not to kill him, and he walks out, without pushing it to the point where the killer's other victims utter, "You don't have to do that."

So rather than risk his life, he lets go of capturing his quarry and retires.

Recall that the Sheriff is narrating the past at the beginning of the movie, a clue that he's still alive after the action of the rest of the movie.

Telling his wife of the dream is the final act of letting go of his job, and the movie screen goes black.

Varsegod, min kära Maria. {#emotions_dlg.flower}

Tack.
    Nu känns allt bättre!!! 
    Aynrand - besudla mig!
Svar på tråden Trash-tråden