Inlägg från: Driftwood |Visa alla inlägg
  • Driftwood

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 10:52:54 följande:
    Jag älskar inte din sidfot förresten Aynrand.
    Den är lite tuff men den har klart en poäng,

Education is the backbone of a nation, 
    But in the name of education, 
    They are grinding our backbones, 
    They are blending our souls, 
    They are leaking our creativities, 
    They making us human robots. 
  • Driftwood
    lille Birger skrev 2012-11-12 11:04:28 följande:
    Det där är engelska. Glad
    Ja, du skall läsa upp detta för din engelsklärare Birger  
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:04:03 följande:
    Mmm.

Det är tur att så många barn i världen inte har möjlighet till utbildning och att 63 universitet i Iran förbjuder kvinnor att studera där.

Vem vet hur sjutton världen skulle se ut om alla barn hade rätt att gå i skolan liksom...

Ingen säger att utbildning inte är viktigt, tvärtom
    (Education is the backbone of a nation)

Men
    (But in the name of education)

vi kallar saker utbildning som handlar om indoktrinering. Det är en tuff börda att lägga på ett barn att det skall stå emot utstuderad indoktrinering. 
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:17:30 följande:
    Jag förstår DW.
    Men indoktrineringen då. Hur ser den ut?
    Den lär oss bli goda samhällsmedborgare, slipar av våra individuella kantigheter. Hur en skolklass är byggd och fungerar.

Mycket av det som lärs ut underbyggs inte eftersom de underbyggande är för komplicerat. Barn förväntas acceptera fakta utan tillräcklig bakgrund, ibland. 
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:24:10 följande:
    DW; tycker du på riktigt att utbildning och skola slipar bort våra individuella kantigheter?
    Ja, jag tror det är så. Vissa barn börjar skolan sprudlande och initiativrika men dämpas ner för att fungera i gruppdynamiken. De som klarar stå emot är undantaget. Skolklassen är som ett samhälle i miniatyr. Mycket av undervisningen är inte vad läraren lär ut utan hur man ska interreagera med andra.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:24:10 följande:
    Jag tycker snarare, speciellt i den svenska skolan, försöker värna om dessa. Lyfta fram och uppmuntra, men det behöver ju inte utesluta en fungerande gruppdynamik.
    Hur uppmuntrande man än är så sätter gruppdynamiken gränser.

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:25:06 följande:
    Och vad underbyggs inte?
    Tex tycker inte jag att man skall undervisa att demokrati är något självklart bra. Men hur förklarar man för barn sådant eftersom demokrati kanske ändå är det bästa system vi känner till. Det är bara att se hur människor tänker idag, att de har lärt sig att demokrati är lika med bra. 
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:25:06 följande:
    Och framförallt, vad är alternativet?
    Inte lägga in värderingar i undervisningen tex, vad som är rätt och fel utan låta barnen bilda sig egen uppfattning, belysa för och neckdelar osv.

• Driftwood
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 12:48:41 följande:

Du vill starta en alternativ nazistisk skola? Självklart är demokrati bra. Alla människor vill kunna påverka sin situation.
    Thanks for proving my point.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:53:03 följande:
    Att kunna vara aktiv i en grupp, interagera, är hur tråkigt det än låter lite av en förutsättning för att kunna leva i ett samhälle.
    Som sagt. Det är därför skolan lär ut det. Föds alla till detta? Om inte, vad händer med dem som inte lagda så. De blir nedslipade eller hur.
  • Driftwood
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 12:59:23 följande:

Din poäng är att du tror att alla värderingar är farliga? Ska man tala om judeutrotning och apartheid utan något som helst ställningstagande? Om eleven frågar "Men varför förföljde man judar?" ska läraren svara "Man ansåg att judar var en parasiterande ras som nästlat sig in i samhället och som dessutom kidnappade och utförde ritualmord på ariska spädbarn. Och jag vill inte lägga några värderingar om de tankarna."?

Självklart måste en lärare kunna tala om värderingar, en lärare är också människa. Det betyder inte att man inte tillåter diskussion, rätten till fria åsikter är ju också en grundläggande värdering i vårt samhälle.   
    Nej, jag tycker inte att alla värderingar är farliga. Det handlar om var man drar gränsen. Jag tyckte PM uttryckte det rätt bra, man skall inte blunda för potentialen att fostra. 

Det är intressant att du börjar prata om nazism och judeutrotning när man nämner att demokrati har sin problem, även om det är det bästa vi känner till. Det handlar om indoktrinering.

• Driftwood
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 13:33:28 följande:
    För att göra en poäng tar man fram extremer. Men ge gärna fina oindoktrinerade exempel på lite småmysiga diktaturer.
    Du missar poängen samtidigt som du belyser just poängen.

Poängen är inte att diktaturer är bra, poängen är hur du reagerar på påståendet att demokrati har sina problem. Du är just ett perfekt exempel på hur skolan indoktrinerar, see  
Svar på tråden Trash-tråden