lille Birger skrev 2012-06-30 20:03:00 följande:
Vilken kvinna? Frågade ju hur det blir om en etnisk svensk blir misshandlad av en invandrare i nära relation.
Okej eftersom du automatiskt tror att den misshandlade är en kvinna, trots att det inte alls är specificerat, gör jag frågan mer specifik:
Hur blir det med en etnisk svensk man som lever i en nära relation med en invandrare vilken misshandlar svensken systematiskt?
Och denna frågan är alltså en följd till detta inlägget:
Haha...automatiskt...
Jag relaterar det jag skriver till de två exempel du gav.
Och vadå "hur blir det?"
Jag har redan svarat på det inlägget. Ser ingen skillnad. Det är väl skitsamma om det är en invandrare eller inte.
Och jag vet vad ditt svar på detta kommer att bli.
Och mitt resonemang handlar om att det är skillnad på företeelserna du jämför. DE är icke jämförbara, annat är det såklart.
Men organisation för kvinnor som utsätts för våld vs organisation för människor som utsatts för brott av invandrare, är icke jämförbara.
Jag skrev varför i ett inlägg.
De organisationer som stödjer kvinnor, stödjer kvinnor som utsätts för grovt och systematiskt våld. Oavsett ursprung, men av en man.
Jag välkomnar det omvända, men behovet är inte lika stort.
Förstår du inte hur detta inte är jämförbart med en organisation som stödjer svenska brottsoffer som utsatts för brott av invandrare?
Det är två helt olika saker, en systematisk, i en nära relation (det är sådana kvinnor kvinnohus och organisationer jobbar med, inte kvinnor som fått en örfil av en random snubbe på gatan, som skulle vara jämförbart med en organisation för brottsoffer där gärningsman varit invandrare).
Det är respektlös och lite fjanigt att jämföra organisationer som jobbar med kvinnor utsatta för våld med sådant du jämför med, typ varför inte en organisation för män som blivit utsatta för brott av blonda kvinnor.
Likaväl som vi ska kunna diskutera varför invandrare är överrepresenterade vad gäller vissa brott, t ex överfallsvåldtäkter, ska vi kunna prata om mäns våld gentemot kvinnor, för det är ett reellt problem.
Obekväma frågor, visar det sig alltid vara, men det är respektlöst för alla grupper att inte diskutera dem.
Och det är ett fördummande av människor att tro att dessa frågor inte kan tas i utan att generalisera.
Ett fördummande som visserligen ibland är befogat...