Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

God doesn´t make mistakes

Tycker du att det kränker människor med ryggmärgsbråck att rekommendera alla kvinnor att käka folsyra både före och under graviditet? Tycker du att det kränker människor med FAS att rekommendera gravida att avstå alkohol? Kränker det astmatiker att inte röka under graviditeten?
    Att inte kläcka ur sig downsbarn är inte det samma som att gå ut och skjuta av redan födda.
    Din blogg ger mig huvudvärk både till innehåll och språk.

• infragilis
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:08:57 följande:
    Man kan dra allting till det yttersta..

Vet du.. att du ens var där inne så länge att du fick huvudvärk är ju dumt.. jag skulle ha dragit snabbt som attan...
    Jag drog inte någonting till ytterligheter, jag frågade dig om du tycker att det är fel att, om möjligt, slippa föda ett sjukt eller funktionshindrat barn eller om det bara gäller downs syndrom och i så fall om det bara är för att ditt barn har det. Du får gärna svara på mina frågor.

Jag var inne i några sekunder, det räckte.
  • infragilis
    Sarah f skrev 2011-09-04 14:56:00 följande:
    Suck, det gick inte, jag var tvungen att skriva i bloggen.

Jag har alldeles för mycket dötid att hantera just nu.  
    Jag skrev också en kommentar i bloggen, om fri abort och att man inte kan vara för det "lite grann ibland men inte annars". Tvivlar dock på att hon godkänner kommentarer som säger emot henne.
  • infragilis
    liag skrev 2011-09-04 15:10:43 följande:
    .

Ja förklaringen "mindre utvecklad person" har jag heller aldrig hört. Jag har mer hört saker som "ja dom där mupparna som går i den där särskoleklassen" eller "kolla vilken jävla mupp som går där är h*n mongo eller".

Alltså för mig är ordet mupp ett ord för att säga elaka saker om personer som inte är "normala" i en dels ögon.

I min omgivning används aldrig mupp om funktionshindrade utan som ett annat ord för knäpp, typ. "Min dator muppar sig", har jag hört folk säga om sin krånglande dator, till exempel.
  • infragilis
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 16:32:14 följande:
    Tekniskt sett diagnostiseras även födda människor. Barnet föds och man konstaterar att det har Downs Syndrom. Man skriver det i journalerna och startar en särbehandling. Så fruktansvärt kränkande. Tydligen.

Det stora felet TS gör är att lägga in värderingar i fosterdiagnostik. Hon tar för givet att man diagnostiserar för att göra abort. En av artiklarna hon länkar till är ett praktexemplar på hur fel hon har. www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
    Det kan ju vara skönt att få veta i förväg, kan jag tänka. Så att man hinner förbereda sig, läsa på och kanske nätverka bland andra som fått barn med downs syndrom, eller vad det nu gäller. Då blir det i alla fall ingen chock i samband med förlossningen utan anknytningen kan börja direkt.
  • infragilis
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 10:37:11 följande:
    Tror för min del att du sett det helt annorlunda om du haft ett eget barn med särskilda behov, det är en helt annan sak än att inte ha ett helt eget ansvar så som att bara vara släkt eller bekant/vän.
    Om man själv har särskilda behov? Är ens åsikter i frågan legitim då?
  • infragilis
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 10:58:21 följande:
    Jag svarade bara på din fråga och tydliggjorde att
    värderingar hos de enskillda är med i vågskålen
    vid beslut. Det är värderingar jag vill disuktera.

Jag har "missionerat" med åsikten att jag
    är glad att de med DS imin omgivning har fått födas
    och försökt tala för sådana foster,  uppmuntra
    till att värdera dem högt ,uttryckt åsikten
    att jag stöder när  människor med sådant handikapp
     får födas.
    Talar du om för folk hur glad du är att de fick födas fast vi har fri abort oavsett om fostret har DS eller ej? Lite makabert att fokusera på abort när det kommer till människors existens.
  • infragilis
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:07:50 följande:
    I tråden diskuteras ju utsortering av foster med handikapp, tex Downs, och
    hur sorteras de ut-jo JUST GENOM ABORT!

Eftersom jag stöder linjen att inte göra abort,stöder de som gjort
    det valet-liv  före döden, så skriver jag att jag är glad att de personer
    jag har i min omgivning som har Downs fick födas. Jag beklagar
    naturligtivis handikappet-som i o försig kan variera i grad, men
    jag uppskattar personerna.
    Men du skrev att du talade om det. Inte bara att du nämner det är, utan som att det är något du kläcker ur dig titt som tätt för att dina medmänniskor ska veta hur glad du är att det föds funktionshindrade.
  • infragilis
    mammatill5 skrev 2011-09-08 17:29:56 följande:
    Jag har hållit frågan här. Men min frågeställning kommer bort ideligen och annat kommer istället. Med bloggen står allt kvar i sin helhet. Därför länkade jag inlägget här.

Jag frågade: OM lagen kränker redan existerande personer med DS?

Vi säger att testet hade funnits för Aspergers Syndrom.  Men inte DS. Då ha jag frågat likadant.

Fanns det en möjlighet att redan existerande personer med AS hade känt sig ifrågasatta av lagen?
    Att det fanns en möjlighet känna att samhället har minskat värdet på dom för att riktade tester finns.

Fosterdiagnostiken bör ju vara ett medel för att förhindra lidande.

Vad hade ni svarat då??

Jag bad er syna lagen.. Om det verkligen fanns någonting i den som kan kränka.
    Jag bad om en diskussion om det. Om nuet om eventuella risker i framtiden.
    Jag bad er utgår från dom personer med DS. Att tänka lite utanför era egna ramar.
    Vara lite objektiv i tanken..

Jag har motiverat varför jag anser att det kränker redan existerande personer med DS. Motiverat varför jag tycker att funktionshindret har fått en värdesänkning i lagen.. INTE hos er personligen.
    Jag benade upp dom lagar som gör det i mitt tycke. Jag har gett mina åsikter om dom bitarna i den.

Ja, jag tycker det är bra med fri Abort. Ja, jag tycker det är bra med fosterdiagnostik.. till en gräns.
    Den ska väl inte vara gränslös?? Den ska inte vara kränkande. Jag har motiverat i oändlighet. Och Nej, det gäller inte enbart DS men enklast var det att ta eftersom testerna är så riktade mot DS.

Jag kunde ha ställt en annan fråga. Ska vi ha Selektiv fosterdiagnostik?
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant till min frågeställning.

Är frågeställningarna för svåra?
    Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag har asperger. Det är stor ärftlighet på det. Om det funnes fosterdiagnostik som såg asperger skulle jag göra den och göra förmodligen abort. Jag vill inte föda ett stackars barn med de förutsättningarna, och jag som förälder skulle inte orka med den extra bördan funktionshindret ger.
  • infragilis

Jag blir lite störd av att TS inte ens bemöter mitt svar, när jag nu bemödade mig om att skriva ett. Känner mig nästan lite kränkt, till och med. Drömmer

Nej, men allvarligt. Det spelar ingen roll om några personer med DS känner sig kränkta av KUB-testets existens. Var och en måste ta ansvar för sina egna känslor. Lagar ska inte ta sådana personliga hänsyn.

Människor kan känna sig kränkta av lite vad som helst, beroende på läggning. Man får komma över det.

Kränkningar är någonting värre än att bli sårad eller stött. Att misshandla funktionshindrade vore en verklig kränkning.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes