mammatill5 skrev 2011-09-08 17:29:56 följande:
Jag har hållit frågan här. Men min frågeställning kommer bort ideligen och annat kommer istället. Med bloggen står allt kvar i sin helhet. Därför länkade jag inlägget här.
Jag frågade: OM lagen kränker redan existerande personer med DS?
Vi säger att testet hade funnits för Aspergers Syndrom. Men inte DS. Då ha jag frågat likadant.
Fanns det en möjlighet att redan existerande personer med AS hade känt sig ifrågasatta av lagen?
Att det fanns en möjlighet känna att samhället har minskat värdet på dom för att riktade tester finns.
Fosterdiagnostiken bör ju vara ett medel för att förhindra lidande.
Vad hade ni svarat då??
Jag bad er syna lagen.. Om det verkligen fanns någonting i den som kan kränka.
Jag bad om en diskussion om det. Om nuet om eventuella risker i framtiden.
Jag bad er utgår från dom personer med DS. Att tänka lite utanför era egna ramar.
Vara lite objektiv i tanken..
Jag har motiverat varför jag anser att det kränker redan existerande personer med DS. Motiverat varför jag tycker att funktionshindret har fått en värdesänkning i lagen.. INTE hos er personligen.
Jag benade upp dom lagar som gör det i mitt tycke. Jag har gett mina åsikter om dom bitarna i den.
Ja, jag tycker det är bra med fri Abort. Ja, jag tycker det är bra med fosterdiagnostik.. till en gräns.
Den ska väl inte vara gränslös?? Den ska inte vara kränkande. Jag har motiverat i oändlighet. Och Nej, det gäller inte enbart DS men enklast var det att ta eftersom testerna är så riktade mot DS.
Jag kunde ha ställt en annan fråga. Ska vi ha Selektiv fosterdiagnostik?
För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant till min frågeställning.
Är frågeställningarna för svåra?
Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag har asperger. Det är stor ärftlighet på det. Om det funnes fosterdiagnostik som såg asperger skulle jag göra den och göra förmodligen abort. Jag vill inte föda ett stackars barn med de förutsättningarna, och jag som förälder skulle inte orka med den extra bördan funktionshindret ger.