Inlägg från: Sum quod sum |Visa alla inlägg
  • Sum quod sum

God doesn´t make mistakes

Först Ts vill jag säga att du har en väldigt söt dotter.
    Att ta valet är däremot ett eget val. Alla har sina egna åsikter och anledningar till det.
    Tex hade jag en vännina med som bror som hade det..hon blev hela tiden satt i skymundan  föräldrarna skildes pga pressen ( blev akolholism) och som vuxen har hon fått gå i terapi och erkänna att hon kände sig åsidosatt för att syskonet tog all tid även om hon älskar sin bror. Hon kommer inte skaffa barn då risken är väldigt stor att hon få ett barn med Downs.
    Jag kan inte förstå vad hon gick igenom men det är hennes val. 

• Sum quod sum
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 10:14:25 följande:
    Du är inte ensam om att gråta, jag som har en son som din, har s å ofta hört att han tar resurser för andra, han kostar så mycket - därifrån ä r  det inte långt till tanken att många antagligen skulle tycka att det  vore bättre för samhället o. världen om sådana som han inte fanns .
    Det är tragiskt och man säger inte så. Allt är inte ekonomi. men jag har hört samma och jag är "enbart" dyslektiker. Ta inte åt er det är sorgliga människor som uttrycker sig så. Allt som avviker där det kostar är inte önskvärt.

Jag själv gjorde KUB mest för att jag ville veta vad jag ev skulle ha framför mig, man vill kunna förbereda om så skulle vara fallet. Förresten så vet vi alla att de testerna är inte helt tillförlitliga och det kan finnas en mängd andra sjukdomar som kan uppkomma eller syndrom.
  • Sum quod sum
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 10:31:21 följande:

FRUKTANSVÄRT!

HAN NÄMNER TILL O MED FÄRGBLIDHET O DYSLEXI.

Han talar om ett bättre samhälle, men vad är egentligen ett bättre samhälle?

Finns det inte ett stort värde i att det finns plats även för dem som har vissa handikapp?
    ÄR samhället bara till för de friska o "lyckade"?

SANNERLIGEN: Återigen-hur skulle jag kunna låta bli att tänka på de gråa bussarna
    och PROJEKT T4 då jag hör denne  man.

www.aftonbladet.se/debatt/article6004817.ab

Jag kommer ihåg artikeln väl. Tänkte också på tex Einstein, Walt Disney, och många fler som är väldigt framgångs rika dyslektiker. I dagens läga kan man ifrågasätta vem som är frisk. Psykopater? Kroniska sjukdomar? Mentala sjukdomar? Som en som läser i en vetenskaplig bransch blir jag mörkrädd när man tar till sådana ytterligheter. Men i filosofi så finns inget rätt och fel fick jag lära mig, bara egna åsikter. ( läste etik)
  • Sum quod sum
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 10:40:51 följande:
    Du tror inte att det finns de som känner sig tvungna både till att ta proverna och senare välja abort om det skulle visa sig vara ngt "fel"?
    Man har ju ett eget val oavsett vad läkare säger. Jag valde att göra det utan att ha åldern inne enbart för att vissa vill veta hur man ska ställa sig till ev situationer och hur man ska lösa det.
    Om man känner sig tvingad så gör man nog det i andra situationer med med sk auktoriteter. Då handlar det nog inte enbart om läkarna och vården utan om personen i sig själv.

• Sum quod sum
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:41:33 följande:
    Torbjörn Tännsjö nämnde alla tre-färgblindhet, dyslexi och Downs o menade att
    det  kan bli ett bättre samhälle utan sådana individer.

Eftersom tråden handlar om Downs och det är en orsak bakom aborter
    diskuterar jag det specifikt.
    Starta en tråd med filosofens åsikter ..tror det skulle bli intressant.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes