Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

Husis skrev 2011-08-31 13:42:37 följande:
    Det är fel!
    Jag kan uppleva kränkande behandling  utan att den som utfört den har en aning om att den kränker mig.

Hoppar in med ett citat från  wikipedia;

Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling. Att förtala eller förolämpa någon kan vara ärekränkning, och andra typer av kränkande handlingar kan vara brottsliga till exempel enligt de olika lagarna mot diskriminering. Kränkning kan också vara grund för skadestånd. En äldre betydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, såsom utanför äktenskapet eller med våld.

Kränkning kan vara att inte respektera en bestämmelse, överenskommelse eller avtal

Att subjektivt tycka att något är en kränkning är inte samma sak.

Nedersta raden antyder ju att TS kränker de som tar hjälp av fosterdiagnostik?       

• Sarah f

Har läst hela tråden och har lite tankar.
    UTAN fosterdiagnostik och möjligheter att kontrollera fostrets  möjligheter till ett liv utan hjärtfel, avsaknad av lillhjärna , trisomi 13 och 21 med flera hade jag inte varit gravid idag. Jag är 44 år gammal och jag hade inte tagit risken. Statistik är inte bara siffror.

Personligen vill jag ge mina barn möjligheterna att leva självständigt och rikt. Jag kan inte se mig som en mamma som resonerar utifrån att "min dotter är lättare att hantera (vilket implicerar "enklare för mig som mamma"), Ds-barn sitter sällan i fängelse" eller  det mer nedlåtande "DS-barn är ju så glada och keliga". (Roisin hade ju citatet klart "they make such excellent pets")

Jag är ytterst tacksam över att man kan utesluta NÅGRA orosmoment, det finns tillräckligt med sådana ändå.

Sen tycker jag heller inte att man är mer kärleksfull och god för att man ställer ut sin 10-åriga dotter i media och söker reaktioner. För mig är det osmakligt och jag tror ofta att man vill dölja konflikterande känslor genom att understryka hur UNDERBART det är med detta barn.       

• Sarah f
    Mad as snow skrev 2011-09-01 10:29:30 följande:
    Jag håller med om det du skriver i första halvan av ditt inlägg, eller: det är en sida av saken som är jävligt viktig att ta med i debatten. Människorna bakom statistiken. Människors olika orsaker till varför de väljer att göra som de gör. Men samma sak kan jag för min del applicera på TS och hennes sätt att hantera sin verklighet, hon gör det som är rätt för henne.

Jag tar inte på något sätt ställning för att TS inte vill göra diagnostik. Men att jag har rätten att ta de hjälpmedel som finns för att optimera mitt barns möjligheter kan omöjligen vara en kränkning mot henne eller någon annan.

Att man som mamma vill skylta med sina barn i press och media är närmast per definition osmakligt. Jag reagerar på Wahlgrenbarnens jazz-hands och fejkade leenden i tidningarna också. Men att dessuton vilja visa världen hur djup och fin och kärleksfull man är genom att sätta sitt barn med Ds i en glasbur till allmän åskådan är inte bättre. Det är ju mamma som vill ha bekräftelse, så som jag tolkar det.

Man kan arbeta för sina ideer utan att uttnyttja barn, inte sant.

TS har naturligtvis rätt att göra det hon gör, men hon söker reaktioner och kan inte selektera vilka hon får vilket leder till att även jag kan yttra mig. :)        
  • Sarah f

Filosofen och etikprofessorn Torbjörn Tännsjö tycker inte att det finns några problem med fosterdiagnostik så länge den inte är tvingande.

Ur aftonbladets text Sven-Erik Johansson förfasas över

– Jag försvarar fosterdiagnostik. Samhället ska inte hålla sig med någon idé om vilka människors som ska eller inte ska få finnas till, säger han.

"Bra med mer diagnostik"

Han ser snarare ett problem med att man inte har mer långtgående diagnostik. Teknikutvecklingen har gjort det enkelt att testa Downs syndrom, men Tännsjö tycker att det borde vara lika lätt att testa andra sjukdomar och funktionsnedsättningar.

– Problemet är att diagnostiken endast är riktad mot Downs syndrom eftersom samhället då sänder ut ett budskap om att just det inte är ok. Det vore skillnad om man kunde välja vad som helst. Då blir det individen som styr, och det är så det bör vara.

Han säger klart och tydligt att beslutet ligger på individnivå. 

• Sarah f

Tännström ser ju problemet i att just DS isoleras i diagnostiken, inte sant?

Jag står helt i andra änden av skalan mot TS. Jätteroligt att hon får en livsuppgift i och med sina barn, hoppas att det kommer att fungera om 20 år med. 

Jag har arbetat en hel del med autistmspektrastörningar och SN-barn när jag pluggade och jag blev förstärkt i min sy på saken genom den kontakten.

Visst är det bra att vi inte är likadana, allihop? Eller gäller det bara om man har något som liknar DS?        

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 10:47:14 följande:
    Men nu handlar det iNTE FRÄMDT OM JURIDIKEN utan om ETIKEN när jag förskräcks.
    Det som avgör texom ett barn får födas eller inte är om aborten är laglig just
    ETIKEN-VÄRDERINGARNA med mera. OM en abort är tillåten  kan den antingen göras
    eller barnet få födas.

Det är de etiska principerna som jag tycker är viktiga här.

Jag missar din poäng totalt. Utveckla.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 10:47:26 följande:
    Jag bloggar  av den enkla anledningen att jag vill visa alla och en var hur det är att ha en vardag med ett barn som har DS. För att mota bort okunskap.

Det finns många vanföreställningar om just DS. Dom som är tveksamma eller rädda.. okunniga.. ska få se lite på min sida, om Hanna och en vardag, som förhoppningsvis berikar dom. Det finns ett stereotyp-tänkande hos många om DS. Många har en felaktig bild av just DS.

En felaktig bild kan vara... att dom flesta sitter där så förnöjt framför TV:n med tungan ute och dregglar..

Jag tillfrågas ofta om jag vill vara med i skolarbeten om DS.. Jättebra!!

Om alla "gömde" undan sina DS barn så skulle kunskapen vara mindre.. och fördomarna flera. Jag önskar att flera skulle göra det. Fast vi är ju ändå många.

Givetvis önskade jag att jag inte behövde blogga =)

Jag är nog ganska stabil som människa och har inga underliggande konflikter med det faktum att min dotter har DS.

Självklart är Hanna helt fantastiskt underbar!!

och söt som socker ju Hjärta

I din blogg så framstår du som arg och bitter i många texter.

Varför vill du ta ifrån mig rätten att välja annorlunda mot dig? Vi är två gammelmorsor med fem barn men jag vill inte ha din vardag om jag inte tvingas in i den. Kränker det dig? 
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:02:13 följande:
    Givetvis är jag arg ibland.. Men aldrig bitter. Samma med trött.. irriterad osv..
    Mitt känsloliv är inte ett rakt streck.

Det du uppfattar som bitterhet är säkert ironi som du inte förstår. Jag brukar förtydliga dom inläggen på olika sätt..
    Jag brukar köra rätt så friskt emellanåt med självironi.. samma där.. Dom flesta förstår poängen!!

Min vardag kan du hoppa över. dina val kränker mig inte ett dugg..

Vad du väljer är din sak...

Jag tyckte det gjordes en stor sak i början av tråden att det är kränkande för dig/er/din dotter att man inte vill leva i den situationen utan hellre väljer bort den via fosterdiagnostik?

Nej, jag syftar inte på dina "ironiska" inlägg. Jag tycker att du ger en överhurtig, glättig bild av hur underbart det är att vara mamma till din dotter och att du onyanserat biter dem som inte tycker som du. Men det är nog jag som är obildad, bara. 
  • Sarah f
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 11:06:25 följande:
    Och det tycker jag är toppen! Glad

Problemet är bara att du inte alltid gör det på ett konstruktivt sätt. Blogginläggen om rasförädling som tagit upp här är som sagt kontraproduktivt och leder inte till mer kunskap om DS och ett lättare val för blivande föräldrar med en diagnos i handen.

Om jag vore du skulle jag rikta in mig mer på att framhålla verkligheten och hur livet ter sig med ett DS-barn. Att ge en rättvis bild av vad det faktiskt handlar om och få människor att öppna upp sin attityd kring DS och allt vad det innebär. Att skjuta skarpt från höften med ilskna inlägg som både är missriktade, anklagande och framförallt överdrivet aggressiva får inte människor att ta till sig kunskap.

Jag säger inte att det nödvändigtvis ligger på ditt ansvar att framföra kunskap om DS till andra människor. Du har naturligtvis all rättighet att agera arg och missförstådd och vad som helst i din personliga blogg. Men om ditt syfte är att göra något konstruktivt för samhället så vinner du inte med den attityden.
    en till som missat ironin?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes