Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:47:45 följande:
    Naturligtvis inte! Jag kan naturligtvis inte genereltl avgöra vem som
    är en riktig kristen eller inte ,men någon måtta får det ju ändå vara.
    Om man mycket starkt avviker från tex den etik Jesus förkunnar
    så är det ju väldigt tydligt.
    Hur är det då med abort? Hur mycket över gränsen är det tycker du? Vad är måttfullt nog att få kalla sig kristen enligt dig?

Eftersom du tydligen drar en gräns någonstans är det intressant att få veta var den gränsen går.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-06 23:46:44 följande:
    (lite mysko att intressera sig för något dylikt, jag vet! hehe) 
    Nu blev jag också nyfiken. Skrattande

En annan sak jag blev nyfiken på efter allt snack om IQ är hur många vuxna personer med DS som är myndiga? Får man lov att rösta och sköta sin ekonomi osv själv när man har DS med lindrigare utvecklingsstörning?
  • Roisin Dubh
    pussar o kramar skrev 2011-09-07 15:03:57 följande:
    Alla i Sverige blir myndiga när det är 18 år, både dem med utvecklingsstörning och dem utan.
    oOOo oOOo skrev 2011-09-07 15:08:24 följande:
    Många med utvecklingsstörningar hamnar dock under förvaltarskap. Men de har kvar sin rösträtt.
    Aha, tack för svar. Glad

Jag har jobbat med personer med förvärvade hjärnskador och vet att man kan få förvaltare och god man men jag är inte så insatt i hur det ligger till med att vara myndig. Tydligen avskaffades vuxen omyndighet 1989 och ersattes med förvaltarskap (Wikipedia).
  • Roisin Dubh

Det jag inte förstår är varför vi inte kan hålla diskussionen här. Varför diskutera via bloggen? Kopiera hellre in relevant text hit så slipper man hatta fram och tillbaks mellan forum och blogg för att få helheten.

• Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-08 17:29:56 följande:
    Jag frågade: OM lagen kränker redan existerande personer med DS?

Är frågeställningarna för svåra?
    Mitt svar är nej på båda frågorna. Varför har jag förklarat flera gånger genom denna diskussion.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-08 22:27:19 följande:
    ROISIN 21:49... Nej, du har bara svarat utifrån DIG och dina rättigheter som lagern ser ut NU. Inte från dom levande DS personerna alls. Du drog ner mig på Individnivå på "kvinnornas" sida hela tiden. Vad säger du till en person med DS som säger att han blir kränkt? "Nejdå.. du blir inte kränkt alls.. vi har lag på detta"
    Det märks att du inte läst mina inlägg. Jag har inte svarat utifrån mig personligen över huvud taget. Jag ser det här ur ett större perspektiv, troligtvis större än du eftersom du endast vill fokusera på personer med DS rätt att känna sig kränkta.

Jag har aldrig påstått att dessa inte KAN känna sig kränkta. Det kan alla. Det jag säger är att det i detta fallet blir en långsökt och irrationell känsla eftersom möjligheten till fosterdiagnostik och abort faktiskt inte har med dem som individer att göra. Inte mer än vad det har med vilken individ som helst att göra i så fall.

Hur jag än vrider och vänder på detta kan jag inte se hur just personer med DS ska bli kränkta men inte någon annan. Varenda frågeställning som tagits upp här är något man kan applicera på alla människor, inte bara de med DS.

Som jag ser det är alla dessa argument om värden något som handlar om personliga värderingar. Vare sig tester eller laglig möjlighet till abort innehåller en värdering. Värderingarna ligger endast hos oss individer och det är dessa som kan påverka våra val. Inte möjligheterna i sig.

Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken.

För övrigt fortsätter du hålla en ganska låg nivå på din debatteknik. Du kastar ur dig tramsiga kommentarer med dina egna förutfattade meningar om andras samveten osv. Detta får mig att undra om du inte är alltför personligt insyltad i denna fråga för att kunna se det större perspektivet utanför din egen familj.
  • Roisin Dubh
    Jakkolina skrev 2011-09-08 22:47:45 följande:
    Det slog mig nu att det ä'r du som blir kränkt och inte alla med ds.
    Jag börjar också undra om så inte är fallet.
  • Roisin Dubh
    liag skrev 2011-09-08 22:55:19 följande:

Ärligt talat mammatill5 så fattar jag inte vad du vill och vad du menar.
    Vill du att abort på DS foster inte får göras?
    Eller vill du att KUB ska avskaffas?
    Eller vill du att andra ska förstå att det finns personer med DS som tar illa vid sig för att men letar efter DS på foster?

Jag undrar också.

Jag tror att de två första alternativen är fel och gissar på att tredje är vad hon vill få fram.

Som svar på nr 3 skulle jag vilja vända lite på resonemanget. Istället för att understödja den eventuella känslan av att bli kränkt, är det inte bättre att satsa på att ge individen en stabil grundtrygghet i sig själv, sin person och tron på sig själv som individ för att kunna stå emot känslan?

För andras val av diagnostik eller abort har som sagt egentligen ingenting med redan födda individer att göra och därför blir det väldigt snett om man gör den kopplingen. Personer med DS eller andra funktionshinder är redan i grunden medvetna om att de är annorlunda och kanske inte alltid har samma förutsättningar som alla andra. Någonstans har jag svårt att tro att just KUB skulle vara ett av de största hindren i deras vardag för att bli respekterade som de människor de är. Det finns så många mer relevanta saker att rikta fokus till för att förbättra deras värde i samhället.
  • Roisin Dubh

Överlag skulle jag vilja minska ner (sortera bort?) antalet offerkoftor i samhället.

• Roisin Dubh
    liag skrev 2011-09-08 23:36:14 följande:

Ett bra inlägg plus det du skrev lite högre upp
    "Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken"
    Något som svenska downs föreningen jobbar mycket med.
    Då är det inte bara rosenröd information men att visa hur familjer lever i sin vardag med personer med DS.
    Finns två böcker som ges ut av DS föreningen och som finns som PDF på deras hemsidan (är mest för föräldrar som fått barn med DS)
    Kan vara intressant att läsa för andra som inte har personer med DS i familjen men ändå får en inblick hur det kan vara.   

www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-...
    www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-...
    Det där är ju toppen! Glad
  • Roisin Dubh

En riktigt vettig sak fick du med i alla fall i ditt inlägg, mammatill5. Glad

Att tänka objektivt är viktigt för att kunna föra en vettig diskussion.
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-09 00:43:47 följande:
    Men folk (inte alla, men väldigt många) som diskuterar här har sin åsikt fix och färdig, det spelar ingen roll vad man säger, de lyssnar oavsett inte då de har rätt, även om det är fel så HAR de rätt i sina ögon. Även gamla fördomar är "sanning" för dem.

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att de allra flesta personer med DS faktiskt lever bra liv, att de njuter av att få leva, att de faktiskt väldigt ofta klarar väldigt mycket helt själva. "bevisa det!" vrålas det genast. "Visa mig EN person som..."  osv

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att personer med utv st faktiskt också är personer med känslor och tankar, de ska sorteras bort, genast, de är inget värda, de kostar bara en massa skattepengar, sådana som de själva aldrig dragit in en krona av -eller har de? Vad säger att de inte arbetar/kommer förvärvsarbeta, senare i livet? 

Hur får man dessa att förstå att det faktiskt finns en annan verklighet än den som de lever i? Att det finns inte bara två sidor av det hela utan många!?? Är det ens lönt att försöka förklara för dem som inte vill förstå? 

Men å andra sidan; är det jag som har fel? Är det jag som har rosafärgade glasögon? Varför fattar jag inte att personer med DS inte klarar sig själv, inte ens kan torka sig själv??
    Så är det tyvärr i samhället gällande mycket och det kommer man nog aldrig riktigt helt ifrån. Men man får ju inte ge upp att försöka. Någonting har ju trots allt hänt de senaste decennierna, eller hur?
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-09 00:47:59 följande:
    det vore väldigt intressant att få träffa några av er här IRL, få se er i ögonen när ni säger alla dessa saker.  Är ni lika aggressiva då? Lika säkra på era sanningar?
    Jag vet inte om jag uppfattar någon här som aggressiv. Det är en diskussion med många olika åsikter och man är mer eller mindre rak på sak för att få fram sin poäng.

Det jag inte gillar med diskussionen är när man tillskriver andra känslor de inte har. Att man ser saken ur ett annat perspektiv och inte delar TS åsikt betyder inte att man har dåligt samvete, är aggressiv eller har någon annan känsla som fantiserats ihop.
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-09 01:24:29 följande:
    det tycker jag är tråkigt att du känner så.
    TS har skrivit svart på vitt att hon tror att de här som har andra åsikter än hennes har dåligt samvete.
  • Roisin Dubh
    Min fråga utmanar ert samvete rejält. Jag ser att någras försvarsmekanismer slår igång med full kraft.

...

Den poängen vill ni inte riskera att planteras inom er.. inte ens det minsta lilla. För ni vet ju att samvetet är en grym jävel att tampas med.

...

Hade man en genuin känsla inom sig.. Samvetet igen. Då hade man nog kunnat ta den här diskussionen.
  • Roisin Dubh
    Grätchen skrev 2011-09-09 02:08:02 följande:
    Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.
    Kan det vara så att du förväxlar TS med en annan mamma till en dotter med DS som brukade diskutera såna här frågor? Jag minns inte vad hon hette tyvärr men jag kommer ihåg att hon också brukade lägga in bilder på sin dotter i samband med debatt.

Jag tycker inte att anne h och mammatill5 kan klumpas ihop. De kanske delar flera åsikter här men inte allt och de diskuterar framför allt inte på samma sätt.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-09 08:17:43 följande:
    liag skrev 2011-09-09 07:46:36 följande:
    TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och   2. jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    1 och 2...Du har just svarat på en av mina frågor. TACK!

(Jag kunde inte låta bli att gå in trots att jag gick ur denna diskussion. Även du omedvetet svarade på en av mina frågeställningar så kände jag att jag måste fasiken logga in och säga det och tacka)
    Så du menar att det rätta svaret på din frågeställning var så simpelt som "det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn"?

Vem har ens förnekat detta?

Du kunde besparat dig mycket möda och besvär att få fram den lilla biten genom att bara ställa frågan "tror ni det finns vuxna personer med DS som känner sig kränkta?" och hoppat över allt annat omkringflum på vägen dit. Om det endast var detta du ville ha svar på.

Åter igen...

Ja, det finns säkerligen personer med DS som tycker det är jobbigt med tanken på fosterdiagnostik kring sin diagnos och vetskapen att folk gör abort.

Nöjd?
  • Roisin Dubh
    Sarah f skrev 2011-09-09 15:56:15 följande:
    Läste senaste inlägget på TS blogg, där hon vill separera levande personer med DS  från abort och fosterdiagnostik i frågeställningen. Det är exakt vad vi försöker göra, vad jag förstår. Problemet är att hon menar att lagen kopplar levande personer till de som inte ännu är födda,  ts förmår inte göra en distinktion däremellan. Ett foster med Ds är en person med DS. I detta fall överlappar diskussionen om abort i allmänhet den om DS, men det

Hon menar att det inte har med kvinnans rätt till sin egen kropp, det är inte en fråga för abortdiskussionen utan helt separat en fråga för  människor med DS. 

Lagen ger oss rätt att ta reda på fakta om våra foster, men efterom vi har trubbiga diagnosverktyg så kan endast ett fåtal förändringar och infektioner fastställas. Vilken är då önskvärd riktning att gå; arbeta fram fler screeningsmöjligheter eller överge hela förfarandet?

Jag funderar också på hur möjligheten till KUBB-test och abort i övrigt presenteras för personer med Downs, i den mån man presenterar och personen inte hittar information själv. (Beror givetvis på ålder och om man har en utvecklingsstörning eller inte)

Kan någon med personlig erfarenhet berätta om det?     

Som jag förstått det räcker det med att vi erkänner att det kan finnas någon med DS som är medveten om detta med tester och hur det förhåller sig och känner sig kränkt över detta.

Allt annat är irrelevant för hennes frågeställning.

Erkänns detta så är allt frid och fröjd och ingenting man eventuellt kan tänkas tycka om saken ur ett annat perspektiv godtas. Rätten att känna sig kränkt är det enda som gäller och räknas.
  • Roisin Dubh
    reflections skrev 2012-04-10 23:52:32 följande:
    Och om jag fick möjligheten att välja ett barn med DS eller ett frisk barn (på förhand) skulle jag naturligtivs välja ett friskt barn. Det skulle alla. Och det är en generalisering jag vågar göra. 
    Det handlar inte om någon gud, det handlar om en tråkig mutation av gener som uppstår vid vissa graviditeter.

Sedan borde det vara så att människor med DS har samma människovärde som alla andra människor. 
    Åtminstone i ett humanistiskt samhälle som vi ju lever i.
     Behövs ingen gud för att ge dem "värde", det kommer med födseln. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes