mammatill5 skrev 2011-09-08 22:27:19 följande:
ROISIN 21:49... Nej, du har bara svarat utifrån DIG och dina rättigheter som lagern ser ut NU. Inte från dom levande DS personerna alls. Du drog ner mig på Individnivå på "kvinnornas" sida hela tiden. Vad säger du till en person med DS som säger att han blir kränkt? "Nejdå.. du blir inte kränkt alls.. vi har lag på detta"
Det märks att du inte läst mina inlägg. Jag har inte svarat utifrån mig personligen över huvud taget. Jag ser det här ur ett större perspektiv, troligtvis större än du eftersom du endast vill fokusera på personer med DS rätt att känna sig kränkta.
Jag har aldrig påstått att dessa inte KAN känna sig kränkta. Det kan alla. Det jag säger är att det i detta fallet blir en långsökt och irrationell känsla eftersom möjligheten till fosterdiagnostik och abort faktiskt inte har med dem som individer att göra. Inte mer än vad det har med vilken individ som helst att göra i så fall.
Hur jag än vrider och vänder på detta kan jag inte se hur just personer med DS ska bli kränkta men inte någon annan. Varenda frågeställning som tagits upp här är något man kan applicera på alla människor, inte bara de med DS.
Som jag ser det är alla dessa argument om värden något som handlar om personliga värderingar. Vare sig tester eller laglig möjlighet till abort innehåller en värdering. Värderingarna ligger endast hos oss individer och det är dessa som kan påverka våra val. Inte möjligheterna i sig.
Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken.
För övrigt fortsätter du hålla en ganska låg nivå på din debatteknik. Du kastar ur dig tramsiga kommentarer med dina egna förutfattade meningar om andras samveten osv. Detta får mig att undra om du inte är alltför personligt insyltad i denna fråga för att kunna se det större perspektivet utanför din egen familj.