Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-02 21:47:31 följande:
    Nu är vi på individplanet igen..

du undrar i samma tråd om vi kan säga till Ida hur vi tänker. Det är väl individplan om något?

Jag inser att du inte är vidare rustad för att diskutera. 
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:53:45 följande:
    För 50 år sedan gömdes som här Downisarna undan.. på tex institutioner och dylik.. Vi har blivit öppnare och tolerantare sen dess.. Men det behövs mycket mera..

Vilket föredrar du; gömma eller göra abort?
  • Sarah f
    HälläBällä skrev 2011-09-02 22:05:25 följande:
    Måste bara säga att ditt Ida-exempel var också individnivå..Liksom mycket annat du skrivit.

Tillägger att hela diskussionen är från TS sida med utgångspunkt från individplan.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:13:54 följande:
    Här i tråden eller på bloggen??

Har talat om att jag vill hålla den när tråden på annan nivå än att utvärdera folks personliga skäl och val.

Har försökt ge exempel på vad man skulle diskutera.. Men ingen var intresserad =)

Ida är ett bra levande exempel som jag gärna tar upp föra att ge er en fysik persons tankar och känslor. Inte bara någon annans som en förälderns. Ida ger er direkt från sig själv.

Vad vill du visa med det? Att någon kan bli sårad? Det finns massor med människor som inte vill ha döttrar, utan aborterar eller gör sig av med flickebarn på andra sätt. Ska jag personligen ta illa vid mig?

Lyft upp dina argument från golvet och sluta försöka ge folk dåligt samvete, det hjälper din sak.  
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:21:05 följande:
    typ slang för Downs syndrom..
    Det är ett uttryck som du tycker är icke kränkande eller generaliserande? Ett uttryck som beskriver en person med Downs utifrån dess individ, inte dess syndrom?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:24:36 följande:
    Jag har inget intresse för att gå på folk på ett mera personligt plan.. Varför är det så svårt att fatta det.
    Är man säker i sina åsiker då får man väl inte dåligt samvete om någon tycker annat??
    Jag får inte dåligt samvete, men vad skulle det bidra med att säga till Ida att jag medvetet väljer bort ett foster som har samma avvikelse som henne? Det kan du bara vilja föreslå för att jag (eller någon annan) ska få dåligt samvete.

Jag behöver inte rättfärdiga mitt val, det borde inte du heller behöva göra. Du får ha en hel skock med downisar, om du vill. Jag kommer inte att ha det.  
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:29:25 följande:
    Nej jag tycker inte det. Men säkert finns det folk som tycker att det är kränkande.

Det kan låta så här..

"dom här Downis barnen" istället för "dom här barnen med Downs Syndrom"

Det finns också barn med hjärtfel -  hjärtebarn.. barn med Aspergers syndrom  -  Aspie

Så det är ok att referera till ett barn endast utifrån en diagnos?
  • Sarah f

Det intressanta är ju att TS vill begränsa andras möjligheter att leva på det sätt de vill. medan ingen propagerar för att inskränka på hennes rätt till val.

• Sarah f
    Thomas 66 skrev 2011-09-02 22:37:54 följande:
    Inga problem för mig, finns bra mycket sämre människor som jag tyvärr sponsrar idag på ett eller annat sätt
    I denna tråd värderar vi inte människor som bättre eller sämre, det är viktigt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes