Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

God doesn´t make mistakes

Sarah f skrev 2011-09-02 14:50:39 följande:
    Kan du försöka vara lite mindre flummig?

Alla vet vid detta laget att du aldrig skulle göra abort. Du är emot abort och för att kvinnor ska föda barn om de vill eller ej.

Du vill inte se frågan från juridisk synpunkt vilket gör att det blir allt mindre intressant att diskutera med dig, då du utgår ifrån din religiösa syn på saken. Religion är inget vi alla delar. Lagen delar vi.    
    1) Vad  är flummigt. Jag tycker jag uttryckermig tydligtmen nyanserat.

2) vaddå vare sig de vill eller inte? Jag ahr väl inte sagt att kvinnor skallföda barn vare sig de
    vill eller inte. Min ena syster har inga barn.Menar du att jag tycker hon borde ha barn.

3) Jag skulle om jag känner mig själv rätt  HA EXAKT SAMMA MORAL ÄVEN OM JAG VAR ATEIST.
    Därmed kan inte sägas att jag utgår från mitt religiösa perspektiv även om jag råkar höra tillde
    som trorpå Jesus. Tron påverkar möjligen ordvalet ibland.Jag kan texsäga att för mig är
    livet  heligt,men vore jag ateist eller agnostiker skulel jag ha samma principiella syn på
    tex aborter.

Jag  tycker frågan handlar om att välja liv eller död och eftersom jag älskar livet oberoende
    av tro så ogillar jag aborter som hade kunnat undvikas-på Downs-barn och andra.
    Däremot finns omständigheter då jag ser abort som minst dåligt alternativ.
  • Sven Erik Johansson
    pussar o kramar skrev 2011-09-02 14:56:59 följande:

Ligger inte denna tråd lite fel.
    Här vill jag diskutera mitt barns handikapp och få råd och stöd och kunna stötta andra.
    Denna tråd borde ligga på etik eller någon annan stans här på FL.

för min del har jag bara svarat på vad tidigare inlägg tagit upp och dessutomförsökt att anknyta till
    barn med Downs i mina inlägg.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 15:01:20 följande:
    1) det håller jag inte med om, men det kanske är en stilfråga?

2) vi talar om gravida kvinnor, inte kvinnor utan barn. Mitt fel, jag räknade med att du förstod det eftersom vi bara har talat om foster och dylikt.

3) Nu är du i fantasivärlden igen. Hur kan du veta vad du gjort, om du inte var du?     
    1) Man får läsa noga.

2) Jag har aldrig skrivit ett ord om tvång. Jag talar till människors hjärtan.

3) Jag menar om jag varit samma person men med en annan livsåskådning.
    Livsåskådningen är ju vad jag tror är fakta ,men inte det samma som min  personlighet.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 18:23:37 följande:
    1) det är en massa babbel om värde och värderingar, väldigt lite att ta fasta på

2) svårt med nolltolerans utan ett visst mått av tvång?

3)med en annan livsåskådning skulle du inte ha samma åsikter som nu, du skulle vara en annan person; det skulle inte vara du.   
    1) Värderingar kan vara väldigt avgörande i det enskillda fallet.

2) Du har helt missförstått vad jag försöker säga. Jag använde aldrig
    ordet nolltolerans. Däremot använde jag ordet nollvision och
    det är en helt annan sak.Då strävar man mot ett mål, men jag har
    inte sagt att det skall uppnås genom lagstiftning.

3) Jo , för min livsåskådning är ju min verklighetsuppfattning men det
    styr inte vem jag är som person. Man kan vara tex ateist och ha samma
    etik som jag . Jag har en ateistisk kompis som har likadana synpunkter
    som jag på aborter tex.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-03 10:59:01 följande:
    1) japp, men ditt babbel gör det inte mer klart hur

2)nollvisionen kräver att tvångsåtgärder införs, eftersom det finns MÅNGA som jag som inte köper ditt resonemang

3) nej, du skulle inte varit du om du tänkte på ett annat sätt , du kan inte utgå från att denna åsikt du när nu är vad som skulle vara kärnan i enannan existens. Du vet inte det, helt enkelt.    
    1) Naturligtvis är det så att ju mer som läggs i vågskålen som säger "inte abort" , ju mer väger det ju
    åt det hållet om vi tänker oss två vågskålar där den ena är "abort" och den andra "icke abort".
    OM man tillskriver fostret et mycket högt värde och anser det är viktigt att det får leva o födas
    hamnar mer i vågskålen "inte abort" än om man tillskriver det ett lägre värde.

2) INTE ALLS! Förstår du om jag uttrycker det så här: Man måste sikta mot stjärnorna
    för att nå trädtopparna. Att ha en nollvision inebär inte alltid att man uppnår målet, men
    om man kan komma närmare det är något uppnått.

3) Jag  är inte min tro. Anledningen till att jag kallar mig kristen är att jag tycker det finns
    rationella argument för att evangeliet är i sina huvuddrag sant. Jag gör en bedömning utifrån de fakta
    jag har från olika källor och lägger ihop. Det är i åtminstone fullkomligt klart att
    man kan ha samma åsikter som jag vad gäller foster och aborter även som ATEIST/agnostiker /alternativt
    anhängare av någon annan religion.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-05 09:23:10 följande:
    1) högt värde för vem och i vilket sammanhang? Är det kvinnors plikt att föda barn?

2) Uppnått för vem? Du utgår ifrån att man kan få alla att tycka som du som är en kristen man i en fråga som gäller alla kvinnor.

3) Snark. Du menar på allvar att du skulle vara samma människa även utan dina åsikter? Att du skulle vara samma person om du inte hade kristna grundvärderingar osv, abort skulle du aldrig stödja? Hur kan det vara det enda som inte ändras? Du är en produkt av dina samlade erfarenheter, inte sant? Förändra vissa delar i ekvationen och lösningen blir en annan.

1) Det beror i o för sig på vad vi menar med ordet värde men låt mig uttrycka mig utan ordet värde då.
    Naturligtvis är det så att de som  har en stark känsla för att fostret skall få leva gör mindre sannolikt
    abort än de som inte har det. Jagvill inte använda ordet plikt. jag säger bara att jag gläds när
    vågskålen för att ett barn får födas blir tyngre än den andra. Jag är glad att de personer med DOWNS
    som finns i min omgivning har fått födas. Någon pliktretorik vill jag inte komma med.

2) Givetvis kan jag inte få ALLA att tycka som jag. Frågan gäller förresten både män o kvinnor.Män har
    en mycket viktig roll som fäder och o ibland är det män som driver på för att göra abort.
    Deras attityder är alltså också mycket viktiga för de påverkar också.
    Åter igen gäller ju "sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna".  jag kan inte få alla med mig , men
    kan jag få någon med mig är det alltid något.

3) Jag började bekänna mig som kristen när jag var ungefär i 14-årsåldern då min livsåskådning
    förändras eller så. Innan dess hade jag likartade tankar/värderingar som nu. Jag är inte uppvuxen i vad jag skulle kalla ett kristet hem.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-05 10:05:07 följande:
    Är då problemet att det föds få barn med DS?

Ja, jag tycker det är svårt att föreställa sig det scenariot du beskriver. Visst kan ekonomiska förutsättningar förändras, men det gör det för hela samhället. Jag tror knappast att familjer med funktionshinder kommer att straffas utt för att uppmuntra abort. Vad pekar på något sådant?

Jag skulle på ett sätt önska att det inte föddes några barn med DS MEN inte
    pga aborter utan jag skulle förståss önska att inga foster drabbades av DS.
    När fostret redan finns gläds jag dock åt om det får en chans, ett annat alternativ
    än döden. Jag är som sagt glad att de personer med DS som finns  i min omgivning
    fått födas.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-05 17:50:35 följande:
    Om det ligger inom ramen för gällande abortlagstiftning så är det inte någon annan än kvinnan som avgör det.
    juridiskt ja, men sedan kan man ju alltid diskutera etik i ett debattforum
  • Sven Erik Johansson
    mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
    Jag vill säga att jag INTE  som TS hade valt rubriken "God doesn´t make mistakes" i en tråd om detta.
    Låt mig gå in mycket djupt på detta.

Jag tror ABSOLUT att Gud älskar människor med handikapp , tex  DOWNS, och att Gud älskar
    både FÖDDA O OOFÖDDA och inte gläds av en allmän utsortering av foster med Downs  och att Gud älskar TS dotter MEN jag tror inte själva handikappet kommer från Gud. Det finns mågna andra faktorer än Gud som
    påverkar vår tillvaro.

Jag vet att tråd-rubriken är en sång och INTE nödvändigtvis TS synsätt men själv är jag ju troende
    kristen och vill därför kommentera detta.

Allting som sker tror jag inte är Guds primära vilja. Varför skulle det i så fall talas om gott o ont i bibeln?
    Varför skulle det i så fall stå tex "bedröva inte den Helige Ande." Sjukdomar och handikapp som drabbar
    tror jag inte är vad Gud primärt hade tänkt med sin skapelse.

I en annan tråd i ett helt annat ämne  skrev en av deltagarna att ett ord som översatts med allsmäktig
    i svenska biblar egentligen på originalspråk betyder "den som strider och skall segra". Jag är övertygad
    om att Gud ÄR den som strider och skall segra och en dag återupprätta sin skapelse, men allt som sker
    idag ser jag  inte som Guds primära vilja. Det står i Romarbrevet att HELLA SKAPELSEN ännu ropar som i födslovåndor. "Skapelsen har blivit lagd under tomhetens välde , men inte av egen vilja utan pga den som vållade det, men med hopp om att också skapelsen skall lösas ur sitt slaveri under förgängelsen."

Människor lider och djur lider , men jag ser allt detta som ett resultat av att vi lever i en fördärvad skapelse, en fallen värld , men som en dag skall återupprättas av Gud med Jesu makt.

En männsika med Downs tror jag har OÄNDLIGT värde i Guds ögon , men inte själva handikappaet i sig,
    även om detta kan lära oss som är fria från det en del om kärlek till vår nästa.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-06 10:25:42 följande:
    Vem ska avgöra i sådana fall?
    Juridiskt avgör i Sverige den gravida kvinnan t.o.m. vecka 18. Etiskt sett
    kan vi dock föra en allmän diskussion på ett nätforurum (som det är frivilligt
    att läsa i)och vara med o påverka attityder tex till foster med Downs.
    bara för att detär tillåtet är det inte säkert att allaaborter blir av  om man så säger.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes