Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-03 12:05:47 följande:
    Samhället erbjuder tester... Alltså en rättighet befäst i lagar.

det ger en värdeminskning på redan existerande personer med DS.

Enkelt nu.. Om liknade lag fanns för rödhåriga.. Så är det en värdeminskning på rödhåriga personer. Dom duger inte med sitt röda hårsvall....därför får man välja bort genom selektiv fosterdiagnostik.

Observera nu att det var ett exempel bara...
    Inte alls, man kanske verkligen önskar ett rödhårigt barn! Du är ute och seglar, vännen.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f

Jag tror inte du gör alla DS barnens sak en tjänst genom att kalla oss utanför er krets okunniga och lata människor som kränker andra.

• Sarah f
    Balooo skrev 2011-09-03 12:17:43 följande:
    Eller kan köpa hårfärg kanske))

TA-DAAAH!
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:22:57 följande:
    Gör jag det??  Det är dina ord isf inte mina.

Men okunskap finns i massor!!
    Men nu får du skärpa dig; du skriver om bekvämlighet , kränkningar och okunnighet i åtskilliga inlägg. Dessuton drar du upp din dotter och referrerar till henne när vi diskuterar hypotetiska fall ELLER hur vi själva gjort.

Barnet i min mage tar ingenting ifrån din dotter, när ska du förstå det? Hade jag valt bort fostret pga DS, hade det inte berört er heller. Det hade inte varit under påverkan från sjukvården heller. Sjukvården har inte andats om dessa möjligheter under min tidiga graviditet. Jag bad om ett FVP, de erbjöd inte ens det.  
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:21:32 följande:
    Ibland så har det varit nödvändigt för att statuera exempel efter en diskussion. För att ger er en levande persons (med DS) tankar.. som Ida.

Jag har sagt ett otal gånger. Jag vill inte ta upp andra PERSONLIGA skäl. Men det kommer en massa frågor tyo "men om jag ni inte vill eller orkar.. ska jag inte få göra det" " Min väninna bestämde sig för att ta bort DS om det nu .. är det....?"

Jag vill inte vara där... Det finns oerhört många skäl och som jag har sagt så är det deras skäl som jag accepterar och respekterar. VI skulle få sitta här i dödagar och diskutera skäl.

Det går ha en diskussion utan att ta upp det.

Men VI får inte ta upp enskilda fall eller individer? Det är din rättighet?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:28:40 följande:
    Men det var ett exempel, visserligen en taskig liknelse, inte en verklighet.. Haha

Försökte bara förklara att rödtottarna kanske bli kränkta om ett test fanns Lika väl som personer med DS blir kränkta av att tester finns..

Nu snackar jag inte om ofödda och framtidens DS barn utan dom redan existerande.
    Varför ska man bli kränkt av det? Det är du som projicerar dina känslor på en grupp människor. Jag fick aldrig en kommentar på huruvuda jag är kränkt som kvinna för att flickebarn väljs bort i fosterstadiet., för övrigt.
  • Sarah f
    Balooo skrev 2011-09-03 12:29:25 följande:
    Med risken för att bli brutalt solklar då!

Alla människor vill att deras barn ska vara friska,nu finns det ett test som gör att man kan välja bort ett foster som har ett allvarligt kromosomfel som hindrar dom från att växa upp och bli normala,leva tonårsliv,resa jorden runt,skaffa barn ,plugga till det dom vill bli mm mm.

Man kanske inte står ut med att ens barn ska bara beroende av andra hela livet,kanske ha hjärtfel,ledvärk och åldras i förtid.
    Man kanske redan har ett handikappat barn eller man kanske har en sjuk make eller maka.

Det är inte synd att det finns tester som visar ds,det är synd att det inte finns tester som visar autism och grav utvecklinsstörning i övrigt!

Som du resonerar så är det ju dumt att det finns forskning för säkrare förlossning,för det är ju förnedrande för alla som lever med sin förlossnings skada,det är ju som att säga att dom inte borde finnas.
    Hear, hear!
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:32:56 följande:
    Jag försöker belysa att det faktiskt finns okunnighet. Därför finns det fördomar. Därför finns det en oförståelse för en värdeminskning på person. Jag skriver det allmänt.
    jag VET att det finns i massor, Det finns personen som inte har en aning om vad DS är för någonting. Vad är det om inte okunskap.

Jag lärde känna en kompis för typ 4 år sedan. Hon hade aldrig varit i närheten av DS personer. Hon hade sina fördomar. Men nu är hon mera kunnig. Hon har mindre fördomar.

Om man hamnar i läget att man kan göra en screening, tror du inte man samlar fakta och läser på lite innan man ev går vidare? Varför utgår du ifrån att andra människor inte tar ansvar för sina handlingar?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:32:56 följande:
    Jag försöker belysa att det faktiskt finns okunnighet. Därför finns det fördomar. Därför finns det en oförståelse för en värdeminskning på person. Jag skriver det allmänt.
    jag VET att det finns i massor, Det finns personen som inte har en aning om vad DS är för någonting. Vad är det om inte okunskap.

Jag lärde känna en kompis för typ 4 år sedan. Hon hade aldrig varit i närheten av DS personer. Hon hade sina fördomar. Men nu är hon mera kunnig. Hon har mindre fördomar.

Skulle din kompis vilja föda ett eget DS barn, menar du?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:56:54 följande:
    Det är min önskan att hålla detta på en annan nivå..

Man kan diskutera annat. tex om den selektiva diagnostiken, som är befäst i lagar som en rättighet, ger en värdeminskning? Borde lagen ändras?  Man kan prata om huruvida DS personer riskerar att bli kränkta av den lagen. Man kan prata om framtiden om denna lagliga rättighet påverkar vårat synsätt på dom funktionshindrade i allmänhet.
    Det finns en del att prata om utan att blanda in folks personliga val. Starta en ny tråd om det isf.

Är det så svårt att förstå det??

Det går inte att säga selektiv diagnostik för det första. Man väljer inte bort alla andra diagnoser till förmån för en enda. DS ingår i spektrat som är möjligt att diagnosticera, det är en annan sak.

Ska vi ändra lagen? Hur och till vad?

Hur kan man bli kränkt av en diagnos? Det är inte ett tillmäle, det är ett faktum.    
Svar på tråden God doesn´t make mistakes