Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

God doesn´t make mistakes

oOOo oOOo skrev 2011-09-07 11:17:48 följande:
    Kanske inte om det finns ett liv efter döden, något som många troende verkar tro.
    Jag tror själv på liv efter döden, men jag tror inte
    det rättfärdigar att döda.jag tror det finns en mening
    med det liv vi lever här också.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-07 13:44:46 följande:
    Om det rättfärdigar att döda var inte frågan men att vara död betyder inte nödvändigtvis att ens möjligheter begränsas om det finns ett liv efter döden tex. Det var mest det argumentet jag vände mig emot.
    Möjligheterna till liv i den här världen begränsas.
    Det som är bortom döden är ändå evigt i vilket
    fall som helst.

Jag tror det finns något viktigt med att vi lever i denna
    världen först. visst kunde jag formulerat mig annorlunda
    men  jag tror jag är på Jesu linje när det gäller att
    värna liv här i världen även om han också undervisar
    om vad som kommer.
  • Sven Erik Johansson
    A von B skrev 2011-09-07 14:32:11 följande:
    Jaha du men då är det ju egentligen hela abortgrejen du är emot. Alltså även den som drabbar friska foster.

Såhär är det va, om man inte kan få människor att välja det man själv tycker på frivillig väg, utan man måste försöka tvinga dem, dra in deras förmåner, styra dem genom att utesluta information etc, då har man helt enkelt inte en bra idé som man argumenterar för på ett vinnande sätt. Och just den här abort/DS-frågan är en sån fråga. Folk VILL abortera downsfoster. Hemskt eller inte, deal with it. Uppenbarligen lyckas inte kampanjerna med att få folk att gilla DS-barn lika mycket som vanliga barn. Varför är det så? Varför vill föräldrar inte ha ett DS-barn lika gärna som ett vanligt barn? Kan det kanske ha med den ökade risken för skiljsmässa att göra? Eller den höga sannolikheten att de kommer få begrava sitt barn när han/hon dör i 40årsåldern? Eller något annat? Men rätt väg är inte att tvinga på människor sin ideologi genom att försämra deras mödravård.
    Jag har inte diskuterat de frågorna alls du nämner i slutet av inlägget. Jag diskuterar attityder och
    etik och gläds åt ju fler som har/får de värderingarna att även Downs-drabbade fosters liv
    är skyddsvärda. Jag har inte deltagit i diskusisonen om förmåner , information, tester osv osv.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-07 15:08:24 följande:
    Många med utvecklingsstörningar hamnar dock under förvaltarskap. Men de har kvar sin rösträtt.
    Och en del utan utvecklingsstörning hamnar också under förvaltarskap.
    En kompis till mig har varit spelmissbrukare och det har funnits
    andra problem med i bilden också.Hon har svårt att hantera pengar
    och har stora skulder och har förvaltare.
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-08 12:39:24 följande:
    Hitler dödade redan födda och levande personer,hur i hela friden kan du få det till en liknelse med ett foster som ännu inte finns?
    Om fostret existerar inne  i moderns livmoder finns det förståss.
    Födseln är inte att individen på något magiskt sätt blir till precis då.
    Den är bara ett geografiskt platsbyte från innanför livmodern till
    utanför.
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-08 14:49:59 följande:
    Nej och det är därför jag undrar hur man kan jämföra ett foster med en levande människa?

Om ett foster skulle ha samma rättigheter som en levande född människa så hade vi varit tvungna att förbjuda aborter helt o hållet!
    Man kan skilja på juridiska och etiska rättighter i o för sig.
    Jag betraktar foster som levende-för som sagt födseln
    är bara ett skifte av plats från innanför till utanför livmodern-
    och etiskt sett ser jag dem som värdefulla o skyddsvärda.
    Juridiskt sett är jag medveten om att det är tex fri abort tom
    vecka 18 och är medveten om att det är politiskt omöjligt
    att göra någon mer betydande ändring i det inom överskådlig
    framtid. DÄREMOT finns ju inget som hindrar att just för
    att foster är skyddsvärda arbetar man hårt för att förebygga
    aborter o få ner siffrorna.
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-08 22:00:15 följande:
    Ett foser har inga rättigheter och det är för aöötid mamman som avgör om det ska få utvecklas till ett fullgånget barn.

Du kan inte flytta ett foster vid den tidpunkten man gör kubb test till ett liv utanför livmodern och tror att det ska fungera
    1) Man kan gå in mycket djupt i en diskussion om vad ordet rättigheter egentligen innebär.
    Ordet kan användas på olika sätt. Juridiskt är det förståss så i Sverige att speciellt tillstånd för abort
    inte behövs tom vecka 18. Det hindrar dock inte att man kan tillskriva ett foster etiska rättigheter
    som i o för sig inte är tvingande för kvinnan. SAHRA F skrev att alla nog nu förstått min ståndpunkt där
    men det känns som jag åter måste säga det. Man kan arbeta för att aborter ska undvikas även
    om lagen inte stoppar dem och även om det inte är med tvingande medel.

2) Det har jag inte påstått heller
  • Sven Erik Johansson
    reflections skrev 2012-04-10 19:18:47 följande:
    Jag tror inte på Gud. Mutationer däremot, vet jag finns.

Jag tror på både Gud och mutationer. JAg tror Gud älskar de som fått DS men jag tror inte dessa mutationer är sända av Gud.Sjukdom och handikapp tror jag inte kommer från Gud och jag tror Gud lider med sjuka och handikappade som har det svårt.
  • Sven Erik Johansson
    reflections skrev 2012-04-10 23:52:32 följande:
    Och om jag fick möjligheten att välja ett barn med DS eller ett frisk barn (på förhand) skulle jag naturligtivs välja ett friskt barn. Det skulle alla. Och det är en generalisering jag vågar göra. 
    Det handlar inte om någon gud, det handlar om en tråkig mutation av gener som uppstår vid vissa graviditeter.

Sedan borde det vara så att människor med DS har samma människovärde som alla andra människor. 
    Åtminstone i ett humanistiskt samhälle som vi ju lever i.
     Behövs ingen gud för att ge dem "värde", det kommer med födseln. 
    Visst kan även den  som inte tro på Gud tycka att någon ahr ett värde. Däremot tror jag att Gud finns.
  • Sven Erik Johansson
    M C skrev 2012-04-11 07:43:24 följande:
    Så gud har inte skapat allt? Inkonsekvens! Första steget till frihet är att se att där finns saker som säger emot din tro.

Nej, inte inkonsekvens. Gud är inte den enda kraften/faktorn i universum som jag ser det. OM allt som skedde var i enlighet med Guds primära vilja: Varför skulle man i så fall i bibeln skilja på gott o ont? Då vore ju allt definitionsmässigt gott. Det står också i bibeln "bedröva inte den Helige Ande". OM allt som skedde var Guds primära vilja så hur skulle man kunna bedröva Gud?  Sedan representarar jag i o för sig bara mig själv i diskusionen. Det finns säkert många kristna som inte tror exakt som jag och inte skulle formulera sig exakt som jag.  
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-12 07:06:44 följande:
    Värderingen ligger i skälet till aborten, inte aborten i sig.

När någon väljer att abortera ett foster av flickkön pga en sjukdom som är bunden till just könet så har det inget med flickors resp.pojkars värde att göra.

Känner du samma sak inför abort av tex dödligt sjuka foster? Betyder det att dödligt sjuka människor är "mindre värda" än friska? 
    Vid abort av foster som inte skulle kunna överleva alls så kommer ju döden inom kort i vilket fall som helst så det är en annan sak.
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-12 19:44:06 följande:
    är det? 
    Varför då? 
    ???????????

Bara ett konstaterande:
    om en abort görs för att fostret inte skulle överleva ändå så är ju döden
    ganska oundviklig. Antingen kommer den ju genom aborten eller genom
    att fostret inte kan överleva   .

Det skiljer sig från aborter pga DS.  
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-12 21:34:31 följande:
    är inte döden alltid oundviklig?

Om fostret med DS inte ska aborteras med hänvisning till dess människovärde så menar du att ett dödssjukt barn har ett lägre människovärde eftersom det är acceptabelt att abortera det?!

Nu menade jag den snara döden.

Nej,jag bara påpekade en skillnad mellan fallen.  
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-13 06:53:28 följande:
    så du är för aktiv dödshjälp?  

Jag påpekade bara att det är en skillnad mellan en abort där fostret inte kan leva till förlossningen/alternativt att döden kommer i samma veva men efter förlossningen å ena sidan och å andra sidan en abort där liv till vuxen ålder vore möjligt. Det ÄR faktiskt skillnad.
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-13 20:47:27 följande:
    var drar du gränsen?

Är det mer ok att abortera om barnet lever tills hen är 5 än om barnet förväntas leva till 18 eller 80? 

Är det alltid ok att döda den som ändå snart skulle dö i alla fall, eller är det ett undantag som bara gäller ofödda? 

Jag har inte tänkt färdigt kring de frågor du ställer och ger inga definitiva svar på de frågorna. Jag säger bara att det är skillnad rent faktiskt. Jag tror det skulle plåga mig mer i mitt inre med abort på någon som kunde leva upp i vuxen ålder än en som inte överlever födseln.
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-13 21:50:49 följande:
    ditt resonemang är inkonsekvent, fundera igenom ditt ställningstagande och återkom 
    VAD är inkonsekvent? EXAKT VAD? Jag skrev endast fakta o jag tror du missförstår mig,
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-17 07:09:02 följande:
    du anser att alla människor har samma rätt till sitt liv och att ofödda ska ha samma rättigheter som födda barn, samtidigt som du förespråkar dödandet av dödligt sjuka foster men inte dödandet av dödligt sjuka 5-åringar (inkonsekvent)

Är det "fakta" att det inte är samma sak att abortera ett friskt foster som att abortera ett foster sombärpå en dödlig sjukdom?
    Jag tycker att det låter som en åsikt..

Jag har inte skrivit att jag förespråkade något alls. Det enda jag skrev var att jag personligen skulle plågas mer i hjärtat om jag var inblandad i en abort på någon som kunde leva upp i vuxen ålder.

I fallet med det dödligt sjuka fostret så blir resultatet det samma vare sig man gör abort eller inte,nämmligen döden och anledingen till att jag inte vill göraabort i första fallet är ju att omman inte görabortså kan man undvika en snar död vilket man inte kan vadgälelrdet dödligt sjuka fostret.

MEN OBSERVERA: Jag säger inte att jag uppmanar någon att göra abort.Jag säger bara hur det skulle kännas i mitt hjärta.

Har jag uttryckt mig TYDLIGT NOG?       
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2012-04-17 08:49:21 följande:
    om du inte anser att alla människor, födda som ofödda ska åtnjuta samma rättigheter så får du rätta mig.

Men om du anser att ofödda foster ska ha samma rättigheter som födda barn, samtidigt som du inte tycker att det är ok att avliva döende foster men inte döende barn, då är du inkonsekvent!

Men jag kanske har missförstått dig? Tycker du inte att (ofödda) foster ska ha rätt till samma behandling som (födda) människor?

Vad som är rena fakta är att i fallet med det dödligt sjuka fostret så kan en snar död inte undvikas vare sig det görs abort eller inte. DÄREMOT i det andra fallet är det inte så.

Jag vet inte vad du menar med ordet rättigheter i detta sammanhang. Menar du juridiskt eller etiskt?   

Jag har inte skrivit något alls om rättigheter vad gäller rutiner i vården och regelverk osv.  Jag har inget färdigt förslag hur det ska se ut. Jag säger bara att det är en faktiskt skillnad på att kunna bli vuxen och att inte kunna överleva födseln eller bara kunna göra det med några timmar. Det är en tidsmässig skillnad som är ett faktum .

Sedan vad gäller känslodelen så står jag fst vid att jag skulle må sämre av en abort pga DS än pga att fostret är dirrekt dödssjukt.  
Svar på tråden God doesn´t make mistakes