Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

direkt från bloggen i trådstarten:

Den här sortens fosterdiagnostik är ett solklart brott mot dom mänskliga rättigheterna…men samhället ser genom fingrarna.. Denna selektiva fosterdiagnostik kränker en massa redan födda människor  som lever och verkar bland oss alla i samhället..och dom ofödda med..

Så här står det:” Dom mänsliga rättigheteran gäller för alla och envar. Det slår fast att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. Dom mänskliga rättigheterna är Universella, det gäller över hela världen oavsett land, kultur och specifik situation…Alla människor är lika i värde och rättigheter. Det betyder att ingen får diskrimineras eller hindras från att utnyttja sina rättigheter på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning eller politisk eller annan uppfattning.

Varför gäller inte detta människor med Downs Syndrom???

Kommentar;

Det gäller på alla sätt för människor med DS. Diagnostiken berör foster, observera formuleringen "Den slår fast att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter."

"Födda" är ett nyckelord.   

Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f

Suck, det gick inte, jag var tvungen att skriva i bloggen.

Jag har alldeles för mycket dötid att hantera just nu.  

• Sarah f
    puss skrev 2011-09-04 14:52:31 följande:
    men det kallas väl projicering, antar jag, att man skyller andra för sånt man inte orkar se hos sig själv.

Ah, den tanken har jag presenterat för TS men jag fick inget direkt svar.
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-04 19:01:29 följande:
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.

• Sarah f
    FrökenUmami skrev 2011-09-04 19:12:33 följande:
    Det kan vara en anledning till att man väljer att göra FVP eller KUB. Det behöver inte betyda en abort och det behöver inte heller betyda att DS är det "värsta" man letar efter.
  • Sarah f
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 19:49:19 följande:
    Är själva vetskapen om fostrets diagnos kränkande?

Bra fråga.
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-04 21:04:11 följande:
    Sarah f skrev 2011-09-04 19:41:35 följande:
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.
     Så bra att jag får lov att göra det för dig.

Detsamma.
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-05 02:04:01 följande:
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

som så många gånger sagts i tråden; man letar inte enbart efter DS. Det är DIN upplevelse att det är klappjakt på foster med DS och inga andra.

Screeningen av foster kommer att fortsätta, instrumenten kommer att bli mer känsliga och fler avvikelser kommer att kunna avslöjas. vissa kanske man kommer att kunna åtgärda i livmodern, andra inte. 
    Tekninen går framåt, och så länge vi inte tvingas till enskilda  beslut så är det ett fantastiskt redskap.       
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-05 08:21:28 följande:
    1) Naturligtvis är det så att ju mer som läggs i vågskålen som säger "inte abort" , ju mer väger det ju
    åt det hållet om vi tänker oss två vågskålar där den ena är "abort" och den andra "icke abort".
    OM man tillskriver fostret et mycket högt värde och anser det är viktigt att det får leva o födas
    hamnar mer i vågskålen "inte abort" än om man tillskriver det ett lägre värde.

2) INTE ALLS! Förstår du om jag uttrycker det så här: Man måste sikta mot stjärnorna
    för att nå trädtopparna. Att ha en nollvision inebär inte alltid att man uppnår målet, men
    om man kan komma närmare det är något uppnått.

3) Jag  är inte min tro. Anledningen till att jag kallar mig kristen är att jag tycker det finns
    rationella argument för att evangeliet är i sina huvuddrag sant. Jag gör en bedömning utifrån de fakta
    jag har från olika källor och lägger ihop. Det är i åtminstone fullkomligt klart att
    man kan ha samma åsikter som jag vad gäller foster och aborter även som ATEIST/agnostiker /alternativt
    anhängare av någon annan religion.
    1) högt värde för vem och i vilket sammanhang? Är det kvinnors plikt att föda barn?

2) Uppnått för vem? Du utgår ifrån att man kan få alla att tycka som du som är en kristen man i en fråga som gäller alla kvinnor.

3) Snark. Du menar på allvar att du skulle vara samma människa även utan dina åsikter? Att du skulle vara samma person om du inte hade kristna grundvärderingar osv, abort skulle du aldrig stödja? Hur kan det vara det enda som inte ändras? Du är en produkt av dina samlade erfarenheter, inte sant? Förändra vissa delar i ekvationen och lösningen blir en annan.

• Sarah f
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 09:33:26 följande:
    Vad bra skrivet!

Kan bara hålla med, snart så kommer det säkert fler möjligheter att screena för fler "fel" hos väntade barn - och gör man då inte abort så ses det antagligen som konstigt. Så får föräldrarna betala extrakostnaderna som blir,  just för att de enl. samhället gjort ett felaktigt val när de valt att inte döda sitt barn .

Varför hitta på ett skräckscenario som inte alls stämmer med verkligheten?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes