Inlägg från: Wynn88 |Visa alla inlägg
  • Wynn88

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-08-31 18:16:00 följande:
    jag är för fri abort jag med. Det här handlar inte om det. Utan om den selektiva fosterdiagnostiken.

Det här handlar inte om vad man får på köpet.. "tja.. sen får du reda på som extra bonus om ditt barn har DS"

Dom säger inte hos barnmorskan ett skit om andra "defekter" som bör undersökas.. Dom säger rakt ut att man är i den lämpliga åldern till att få tester för DS.
    OK - så då handlar frågan egentligen om att de kanske kan uttrycka sig lite bättre?

Inte om att fosterdiagnostik i sig skulle vara fel.

Det tog dig bara (nästan) 200 inlägg att komma fram till detta - grattis!  
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:42:14 följande:
    Inte fel i vissa avseenden.. När det gäller svåra sjukdomar..  Har inte sagt annat. Har sagt det ända från början =) (så vaddå 200 inlägg..=) )
    Men selektiv fosterdiagnostik i det avseendet att eliminera "sorter" av människor..Som inte har någon sjukdom. Lite som "rasism" (Hahaha.. gå inte igång på detta nu.. fan har inte riktigt tid just nu)
    Men du fick ju rådet att käka folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck? Är inte det lika kränkande, då många barn och ungdomar med ryggmägsbråck, har bra liv? Och återigen - vem avgör vad som är ett "bra" liv? Varför ska läkare erbjuda vissa tester och inte andra? Varför ska det - om selektiv fosterdiagnostik öht ska få finnas - i så fall inte vara upp till föräldrarna?

Sen finns det inget test som görs i avseendet att eliminera "sorter" av människor som inte har någon sjukdom. Det är återigen du som har missuppfattat. Därav min kommentar ang 200 inlägg, men du verkar fortfarande inte ha förstått, så det kanske behövs 200 inlägg till.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:02:44 följande:
    Jo, downs syndrom. Det är ingen sjukdom.

Nej, jag tycker inte det var kränkande mot någon att käka folsyra. Barnet hade jag redan valt att föda.. Ryggmärgsbråck bildas en tid in i graviditeten.. Att dämpa eventuella skador med folsyra är väl förlåtet i denna diskussion? =)
    Men du är ju inte konsekvent. Din dotter har hjärtfel och går i träningsskola och allt detta är med stor sannolikhet en följd av hennes DS. Menar du fortfarande att hon inte har någon sjukdom eller något funktionshinder, medan barn med ryggmärgsbråck har det?

Sen försöker man fortfarande inte ELIMINERA människor med DS! Testen finns för att hitta vissa allvarliga sjukdomar och defekter! "På köpet" kan man få reda på ev. DS. Men vad föräldrarna sedan GÖR med den informationen, är fortfarande upp till dem! Ingen tvingas som sagt till abort, ingen tvingas ens att göra testet! Det är m a o  precis samma sak som att uppmanas att äta folsyra...
  • Wynn88
    Krumpy skrev 2011-08-31 19:23:58 följande:
    Hej igen. Jag har längtat efter att komma tillbaka i tråden. Tyvärr tar familjen och jobbet
    upp för mycket av min tid, lol ;)

Du verkar mycket mer resonlig än Sirpa, vilket är bra tycker jag. Jag har lite följdfrågor
    till dig.

Är du, som ditt användarnamn antyder, mamma till fem?
    Är de andra fyra utan downs syndrom?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, när det gäller att du vill att aborten ska vara
    mammans val, men samtidigt vill du inte att testerna ska finnas.

Du menar alltså att gör man abort, då ska det beslutet under inga omständigheter baseras
    enbart på faktumet att fostret bär på DS?
    Nej, TS verkar mena att man ska få testa mot allt annat, men inte DS

• Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:42:39 följande:
    Japp.. Mamma till fem ungar.. En tjej och fyra killar.. Ett barn med DS,

Som det är nu så finns testerna.. Jag kan inte klandra någon som gör någonting i testväg.

En gång till: Jag är inte ute efter någon att klanka på. Alla föräldrar gör sina egna val utifrån så som det ser ut nu. Jag respekterar detta. Jag har vänner som gjort selektiva test.. Dom är fortfarande mina vänner.

Jag är emot.. tycker inte om... dom selektiva testerna som påbjuds av samhället genom lagar.. Där vill jag ha en ändring..

Downs syndrom är ingen sjukdom. kalla det "personlighetsdrag"  Men som jag har sagt.. ok i mitt tycke att ha kvar viss fosterdiagnostik där det är nödvändigt. Som när någonting indikerar på svåra sjukdomar.

Ett bra samhälle ska baseras på tolerans.. En tolerans för dom som inte är som "alla andra" Det är inte tolerans att selektera bort helt funktionsdugliga människor. Dom har oftast en mycket bra livskvalité.
    Jag vet inte om du driver med oss, eller om du faktiskt saknar förmåga att förstå. De selektiva testerna är inte påbjudna! De är frivilliga! Och inga tester görs på barn som antas vara fullt funktionsdugliga! Det är bara du som tror det. 
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:53:36 följande:
    Kalla det rättigheter.

Inte att föräldrarna måste göra det. Utan samhället är tvunget att erbjuda. rekommendera.. nämna..  tex ett test för DS när mamman är i en viss ålder. Utan att dom ens har bett om det.
    Det är stor skillnad på att rekommendera och att informera.

Sjukhuspersonalen får inte lägga några värderingar i informationen. Som du gör, t ex.

Återigen - samma sak som med folsyran. 
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:55:48 följande:
    Vad kallar du det när barnmorskan har fått direktiv om att säga till alla blivande mammor i en viss ålder... att man får ta ett test för DS. Att den möjligheten finns.

Givetvis är alla val föräldrarnas..
    De säger att möjligheten FINNS ja. Precis som möjligheten finns att göra rutin-UL eller extra UL för att kolla att allt är OK, men du är faktiskt inte tvungen att göra det. Däremot rekommenderas rutin-UL, men inte övriga tester, om det inte finns särskilda skäl. Annars informeras bara.

Var bor du om du har fött fem barn utan att veta om detta??? 
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:14:13 följande:
    Ja precis... det går att testa för. Därför görs tester och selektiva aborter som följd..

Mycket enkelt sagt nu... så säger dom här testerna att "Hanna" inte duger som hon är. Det finns möjlighet att ta bort "sådana som hon" trots att hon inte har en sjukdom. Trots att hon kan få ett ypperligt liv.. Sen behöver ju inte DS människor ha en utvecklingsstörning.. Det finns dom dom har helt normal IQ.  Dom förstår.. Dom vet att deras "sort" finns på listan över tester som kan göras för att kunna väljas bort.

Här värderas "Hanna" på ett annat sätt än dom sk normala.. 

Jag skulle aldrig får göra ett test .. tvärtom. "jag behåller om den har DS men inte om den är normal" 

Vad kommer härnäst.. är det ok i framtiden att testa för dövhet.. Lockigt hår.. för det finns säkert dom som inte vill ha det på sina barn.. osv osv...

Det är människor vi talar om här.. Tänkande ..Älskande.. Kännande människor..
    Återigen blandar du in din dotter i det hela. Påstår att hon inte duger som hon är bara för att det går att upptäcka kromosomavvikelser mm, tidigt i graviditeten. Du borde verkligen söka hjälp för detta. Självklart får du tycka vad du vill, men det låter inte sunt att lida av sådana vanföreställningar att man far med rena osanningar.

Du låter också väldigt känslostyrd och jag vet inte om du rationellt klarar av att ta till dig detta, men jag skulle rekommendera dig att vända dig till en samtalsterapeut t ex, och reda ut alla tankar och känslor kring detta ämne. Kanske kan terapeuten även hjälpa dig att ta reda på FAKTA. Så att du får rätt information och slipper gå omkring och tro att samhället föraktar din dotter och andra DS-barn, bara för att det finns vissa tester att göra.

Lycka till! 
  • Wynn88
    Hirsu skrev 2011-08-31 20:19:48 följande:
    TS och de allra flesta föräldrar till DS-barn och liknande reagerar på ett fullt naturligt sätt. Det är förjävla jobbigt att få reda på att det är fel på ens barn och då måste man hitta ett sätt att hantera det på. Vad gör man? Jo, man vänder det hemska till något positivt, man intalar sig själv att barnet är så speciellt och underbart och att det måste vara en gåva från ovan, att barnet är finare än andra barn. Jag hade nog också gjort det om mitt barn föddes med ett svårt funktionshinder; man gör vad man måste för att överleva liksom.

Sen gör ju det social sitt också - det är nog det mest tabubelagda som finns att vara annat än överklycklig för sina barn. Det ser man ju här på FL till exempel - skriver du att du inte älskar ditt barn så är du genast en hemsk mamma. Det gäller inte bara för föräldrar till barn med lagom antal kromosomer utan för DS-föräldrar också, naturligtvis. Innerst inne känner man kanske helt andra känslor än kärlek och glädje. Besvikelse är vad jag hade känt. Och ilska. Varför just jag?

Kort sagt: DS-föräldrar brer på med superlativ om sina barn eftersom de känner att de måste, både för att fortsätta lura sig själva och för att lura omgivningen.

Med det sagt är det inte konstigt att TS reagerar som hon gör i den här diskussionen. För övrigt är det rätt löjligt att känna sig kränkt över att en människa väljer att genomgå ett medicinskt test. Det handlar inte om någon annan än en själv i det läget, det borde väl vara solklart.
    Man kan faktiskt älska funktionshindrade barn, precis lika mycket som "friska". Dvs det behöver inte vara fejk, även om första tiden förstås kan innehålla chock och sorg.

Men självklart är något uppenbart galet i TS fall, sett till resonemang, brist på logisk argumentation, brist på konsekvens etc. Jag vill inte spekulera i vad det beror på, men det behöver ju faktiskt inte ha med hennes dotters funktionshinder att göra, det kan ju lika gärna ligga hos TS.

• Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:33:17 följande:
    Jag har redan skrivit en bok.. Den kom ut 09. Nummer två är snart klar.. Men då handlar den om missbruk.

Hanna är en av dom fem bästa som hänt mig..  Sen att hon har DS är en annan sak =)
    Du har haft det ganska jobbigt va? Och då syftar jag inte på din dotter.

Jag vet andra som har haft det tufft, som resonerar ungefär som du. Det går liksom inte att nå fram till dem...

Svar på tråden God doesn´t make mistakes