Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

God doesn´t make mistakes

Wynn88 skrev 2011-09-01 19:34:12 följande:
    Det ändrar inte det jag skrev. Det blir fortfarande ett demokratiskt problem och jag tror inte att många skulle gå med på det. Att läkare eller andra, ska bestämma över huvudet på vuxna, myndiga människor vad de ska få veta och inte veta om det som händer i deras egna kroppar! (För det är ju det frågan handlar om.) Allt går inte att få reda på, men det är som sagt en annan sak.  
    Det är ju trots allt ett alternativ oavsett om du tror på det eller inte.
  • oOOo  oOOo
    Thursday skrev 2011-09-01 19:48:45 följande:
    Hur resonerar man med brottslingar? Det där sista begrep jag inte alls...
    Tex man vet vem som är anklagad för brott men det talar man inte om för allmänheten i offentlig media eftersom den i princip bara kan skada oskydigt anklagade.
  • oOOo  oOOo
    Sheldon skrev 2011-09-02 08:43:33 följande:
    Abort är abort. Du kan inte hitta på nya begrepp för att det passar dig.
    Det kan man väl. Man hade kunnat göra skillnad på detta. Efter en väldtäkt tex så kunde det vara ok men inte annars. Verkar tom vara praktiskt möjligt eftersom det finns en dom efter en våldtäkt.
  • oOOo  oOOo
    Sheldon skrev 2011-09-02 09:11:30 följande:
    Men då är man inte för fri abort heller. Självklart kan man göra skillnad om man vill, men att påstå att man då är för fri abort kan man inte göra.
    Nej, det har du rätt i. Vill man inskränka den fria aborten får man nog begränsa informationen som ger ut vid fosterdiagnostik eller liknande.
  • oOOo  oOOo
    Sheldon skrev 2011-09-02 09:18:30 följande:
    Jo. Men TS menar ju att hon är för fri abort men mot "selektiv abort"- vilket jag menar är omöjligt. Antingen för fri abort eller inte. Då kan man inte lägga in egna undantag...
    Håller med. Men det verkar vara ganska klart attnär TS säger selektiv abort blander hon in informationen från testerna. Ingen/begränsad information ger mindre selektivitet som jag förstår det.
  • oOOo  oOOo
    puss skrev 2011-09-02 12:19:46 följande:
    fast assistent är ju ett jobb, svisch, två flugor i en smäll.
    Ja, vi skulle se till att få så många som möjligt att behöva assistans hjälp. Borde vi inte kunna höja nivåerna så att fler behöver assistenter så hade vi löst hela arbetslöshetsproblematiken, eller hur.
  • oOOo  oOOo
    puss skrev 2011-09-02 12:29:03 följande:
    nu hänger jag inte riktigt med i hur du resnerar.
    Ju större behov av assistenter desto bättre, svish, mer arbetstillfälle
  • oOOo  oOOo
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:48:38 följande:
    Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:51:13 följande:
    MYCKET BRA REPLIK!
    Jag fattar inte, vad har begåvning med att vara kristen att göra??
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 15:36:13 följande:
    Att Karadzics o Hitler var normalbegåvade
    till skillnad mot personer med vissa förståndshandikapp hjälpte inte
    De ställde till det ändå.
    Aha, så man skall abortera alla som inte är högbegåvade för att vara på säkra sidan?

fattar fortfarande inte
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 16:10:46 följande:
    Du har helt missförstått. Jag tror att Ari Gold ifrågasatte argumenten för aborterande av
    personer med vissa handikapp, tex förståndshandikapp.
    Men hur är det ett argument mot abort pga förståndshandikap att ta upp exempel på där abort hade varit bra pga bristande förstånd?
  • oOOo  oOOo
    Ari Gold skrev 2011-09-06 16:37:23 följande:
    Min poäng var att hög intelligens inte per automatik gör någon en god människa, och vice versa.
    Då var det ju inget vidare att ge exempel på normalbegåvade. 

Men jag tror du har rätt.
  • oOOo  oOOo
    Ari Gold skrev 2011-09-06 16:56:36 följande:
    Att ha en begåvning inom normalspannet (dvs inte vara utvecklingsstörd utan med en intelligens representativ för genomsnittsbefolkningen) gör inte per automatik någon till än bättre människa än vad han/hon kunde ha varit om han/hon fötts med en begåvningsnivå under normalspannet och pga detta fått diagnosen utvecklingsstörning (eg. mental retardation).

Tydligare?Cool
    Fast vi vet ju inte hur illa det hade varit om tex Hitler var än mer svagbegåvad. Det kan ju fortfarande vara så att det generellt sett blir bättre människor av begåvade människor iaf utifrån ditt exempel.

Ditt exempel visar ju hur illa det kan gå med mindre begåvade personer på beslutspositioner.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-07 11:13:58 följande:
    ABORT = DÖDEN och döden begränsar deras möjligheter
    ännu mer än själva handikappet.
    Kanske inte om det finns ett liv efter döden, något som många troende verkar tro.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-07 12:20:44 följande:
    Jag tror själv på liv efter döden, men jag tror inte
    det rättfärdigar att döda.jag tror det finns en mening
    med det liv vi lever här också.
    Om det rättfärdigar att döda var inte frågan men att vara död betyder inte nödvändigtvis att ens möjligheter begränsas om det finns ett liv efter döden tex. Det var mest det argumentet jag vände mig emot.
  • oOOo  oOOo
    pussar o kramar skrev 2011-09-07 15:03:57 följande:
    Alla i Sverige blir myndiga när det är 18 år, både dem med utvecklingsstörning och dem utan.
    Många med utvecklingsstörningar hamnar dock under förvaltarskap. Men de har kvar sin rösträtt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes