Inlägg från: Aoife |Visa alla inlägg
  • Aoife

God doesn´t make mistakes

Lea10 skrev 2011-09-01 20:50:43 följande:
    Alla är inte föräldrar till barn som aldrig blir vuxna och självständiga.
    Det stämmer men alla föräldrar kan ställas inför just den frågan. Då undrar jag hur skulle du svara då?
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 20:58:25 följande:
    Mitt barn lider inte av de åkommorna. Hon har inga hjärtfel, hon bor i en universitetsstad o både jag och sambon är akademiker, hon kommer kunna plugga på universitet om hon vill det när hon är vuxen och kunna försörja sig. Förhoppningsvis kommer hon också kunna bli gravid en dag när hon vill det, annars kan hon få hjälp med det.

Ser ingen koppling mellan ett barn med ds och mitt barn, inte alls de problemen. Mitt barn har alla möjligheter och chanser till att kunna få ett självständigt liv som vuxen.
    Jag kan absolut se en koppling till möjligheten att som förälder mötas av den frågan oavsett om barnet har ett funktionshinder eller inte.
    Det är rätt många föräldrar som fått den frågan i samband med att deras barn drabbats av t.ex en depression och det är tyvärr inget som en universitetsutbildning råder bot på.
    Så hur skulle du bemöta den frågan om du gud förbjude fick den av ditt barn?
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:02:35 följande:
    Jag har svarat på din fråga.
    Nej det har du inte. Du uteslöt att du ens skulle få den frågan i och med att ditt barn bodde i en universitetsstad osv men sanningen är den att depressioner slår rätt blint och det innebär att det i så fall är en fråga som alla föräldrar borde vara beredd att svara på. Om ni vi förväntar oss att föräldrar med barn som har funktionshinder ska kunna svara på den.
  • Aoife
    Balahir skrev 2011-09-01 21:03:43 följande:
    med att du kan göra nästan allt du vill.
    vilket en ds-människa inte kan. tex. hur många ds-poliser finns det?
    Hur intressant är det hur många ds poliser det finns Balahir?
    Det intressanta är att livskriser kan drabba alla oavsett funktionshinder eller avsaknaden av det.
    Att få svaret du kan göra vad du vill är inte adekvat om den situationen uppstår.
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:09:32 följande:
    Depressioner kan vem som helst få, det finns hjälp för det. Ser fortfarande inget samband. Mitt barn kan göra nästan vad hon vill med sitt liv, men ett barn med ds är oerhört begränsat. Det blir aldrig vuxet, kan aldrig få samma möjligheter som andra. Å andra sidan, är man omedveten om sin omvärld så blir man också kanske lyckligare? Men, det driver inga samhällen, att ha en hage med kor i. Förstår du?
    Nu var det inte förutsättningarna för den enskilda individen vi egentligen diskuterade utan möjligheten/risken att som förälder få just den frågan.
    Det jag menar är att ingen förälder går säker. Den frågan kan dyka upp oavsett om ditt barn har ett funktionshinder eller vikarierar för påven.
    Därför tycker jag att det känns rätt osmakligt när det förutsätts att det avgörande för ett gott liv är avsaknaden av ett funktionshinder när livskriser kan drabba precis vem som helst. Din unge, min unge och grannens unge.
  • Aoife
    Balahir skrev 2011-09-01 21:13:24 följande:
    för att vill en vanlig människa bli polis så kan man, om man ger sig fan på't, säkert bli det. det kan inte en ds-are.
    ja, vad har det med framtidsplaner som INTE går för att man har ett handikapp?
    Det finns många "vanliga människor" som aldrig kan bli polis, pilot eller veterinär av olika anledningar så det är väl egentligen rätt irrelevant?
    Det tragiska är tycker jag när man förutsätter att det bara är föräldrar med barn som har funktionshinder som riskerar att ställas till "svars" och tvingas besvara frågan varför födde du mig.
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:16:36 följande:
    För att ha ett "gott liv" som du uttrycker det finns det vissa faktorer som ökar livskvaliteten. T ex att kunna försörja sig själv och vara självständig, resa, utbilda sig, ja, alla valmöjligheter som jag tidigare nämnt. Så förutsättningarna är rätt väsentliga för hur en människa mår.
    Känns som jag bara upprepar mig hela tiden.
    Jag har läst vad du har skrivit och ja du upprepar dig men det tror jag beror på att du inte besvarar grundfrågan i sig.
    Nämligen vad skulle du som förälder själv svara om du fick den frågan av ditt barn. Kan göra ett tillägg också och det är tror du verkligen att det är en fråga som endast är relevant för föräldrar som har barn med funktionshinder?
  • Aoife
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:19:24 följande:
    Proven är ju inte specifika för DS. Det är bara en av avvikelserna man screenar för. Samma prov kan upptäcka en mängd avvikelser, det handlar bara om hur mycket man vill analysera. Nu är trisomi 13, 18 och 21 de man rutinmässigt kontrollerar, dels är de lätta att upptäcka och dels är de relativt vanliga (jämfört mad andra avvikleser). 

Jag är mycket tveksam till att samhället gör någon större (eller någon) ekonomisk vinst på nuvarande system för fosterdiagnostik. Däremot kan de humanitära vinsterna för enskilda individer vara stora. Alltså en individfråga. Du vill få det till att vi är på väg mot någon sorts dystopi där inga avvikande barn får födas. Jag håller inte alls med och ogillar kraftigt att du genom din argumentation skuldbelägger de människor som väljer att utnyttja de möjligheter som erbjuds idag. 
    Bra inlägg!
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:45:55 följande:
    Jag tycker inte det är orealistiskt att undra om det finns ekonomisk faktor som spelar roll till varför just DS screening är på "ropet". Varför det erbjuds trots att man inte frågat om det på MVC.. För att barnmorskorna har fått direktiv att dom måste göra det.. Nämna att det finns en möjlighet till FVP för kvinnor över en viss ålder.

Det är ju faktiskt den största gruppen av utvecklingsstörda med samma Diagnos. Det skulle vara en vinst för samhället i kronor.. om inte DS fanns..
    Anledningarna till att screening är så på ropet handlar bl.a. om att andelen kvinnor som föder barn sent i livet har ökat. I och med att man vet att risken för diverse kromosomskador ökar med ålder så finns det en logisk anledning med att erbjuda fosterdiagnostik.
    Det handlar inte om vinster rent ekonomiskt utan mera möjligheten att föräldrarna får verktyg att själva besluta hur de vill göra och hur de vill förbereda sig.
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:22:38 följande:
    Bara en tanke.. om varför DS sätts i fokus.  Har aldrig påstått att vi ska hamna där.

Bara att DS screening finns och erbjuds är en kränkning. En grupps existens ifrågasätts.

Människor värderas inte lika.
    Jag ser det inte på samma sätt som du gör.
    Anledningen att man idag screenar för t.ex DS är att möjligheten finns.
    Det innebär inte att någon måste eller ens bör göra abort om det visar sig att fostret har DS utan det innebär att möjligheten finns.
    Det betyder också att det går att förbereda sig innan barnet föds.
    Sedan har vi de riktigt allvarliga kromosomskadorna t.ex trisomi 13 eller 18 och där finns tyvärr väldigt sällan någon bra prognos.
  • Aoife
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Fast är det då inte bättre att avbryta en graviditet om man som förälder inser att man tyvärr inte har resurserna att klara av att ta hand om ett barn med ett funktionshinder?
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-02 08:01:35 följande:
    Percis.. Möjligheterna finns.. vad kommer sen?
    Det är där diskussionen borde ligga!
    Vad kan tänkas komma sedan. Det är det som är det intressanta!
    Inte det att föräldrar väljer att göra abort vid avvikelser i och med att det måste anses vara ett personligt val.
  • Aoife
    puss skrev 2011-09-02 08:02:43 följande:
    folk resonerar att då ska man inte skaffa barn alls.
    Jag vet men där är jag oenig med de som anser detta.
    Jag skulle mest troligt inte göra varken FVP eller KUB om jag mot förmodan skulle bli gravid.
    Just därför att jag vet att vi har de resurser som krävs.
    Trots det så inser jag att inte alla har samma förutsättningar utan att just den biten måste vara ett personligt val. Jag ser det inte som diskriminering mot en specifik grupp i samhället och jag tycker utöver det att det är viktigt med information så att människor inser att det inte är världens mörker att få förmånen av att ha ett barn med t.ex DS i sitt liv.
    Men man ska orka och man ska ha förutsättningarna för det.
  • Aoife
    infragilis skrev 2011-09-04 16:41:59 följande:
    Det kan ju vara skönt att få veta i förväg, kan jag tänka. Så att man hinner förbereda sig, läsa på och kanske nätverka bland andra som fått barn med downs syndrom, eller vad det nu gäller. Då blir det i alla fall ingen chock i samband med förlossningen utan anknytningen kan börja direkt.
    Det kan vara en anledning till att man väljer att göra FVP eller KUB. Det behöver inte betyda en abort och det behöver inte heller betyda att DS är det "värsta" man letar efter.
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-08 17:29:56 följande:
    Jag kunde ha ställt en annan fråga. Ska vi ha Selektiv fosterdiagnostik?
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant till min frågeställning.

Är frågeställningarna för svåra?
    Jag tycker att det är bra att möjligheterna finns.
    Det som ändå är väldigt intressant är var vi sätter gränserna och hur förutsättningarna ser ut.
    Den dag det blir ett tvång att göra FVP eller annan screening är vi ute på hal is men där är vi inte i dag.
  • Aoife
    infragilis skrev 2011-09-08 21:28:45 följande:
    Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag har asperger. Det är stor ärftlighet på det. Om det funnes fosterdiagnostik som såg asperger skulle jag göra den och göra förmodligen abort. Jag vill inte föda ett stackars barn med de förutsättningarna, och jag som förälder skulle inte orka med den extra bördan funktionshindret ger.
    Min väninna har en son med DS. Ett barn som hon älskar över allt annat men vid hennes senaste graviditet så valde hon att göra FVP.
    Hon och hennes man resonerade så att de måste tänka på de övriga barnen och deras egna möjligheter.
    Nu visade testet inga avvikelser men de hade bestämt sig för att göra abort om det hade gjort det.
  • Aoife
    Roisin Dubh skrev 2011-09-09 01:28:35 följande:
    TS har skrivit svart på vitt att hon tror att de här som har andra åsikter än hennes har dåligt samvete.
    Jag tror att diskussionen hamnar snett om det antas att alla som inte tänker på ett visst sätt har dåligt samvete.
    Det här är en viktig diskussion i sig men fokus ska inte ligga på individnivå utan på samhällsnivå.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes