Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Roisin Dubh skrev 2011-09-02 20:28:09 följande:
    Ja vill man kalla myndiga människors rättighet till fosterdiagnostik och ett eget val för revir är det väl så.

Men det är du som klampar in på andras revir, inte tvärtom. Fosterdiagnostik är trots allt ingenting som angår dig personligen. Varken du eller din familj behöver på något vis känna er hotade av att fosterdiagnostik finns. Du är fortfarande myndig och har ditt val.

Men du vill inskränka andras myndighet och valmöjlighet. Då måste du vara beredd på att många blir provocerade.
    Jag anser att testerna som mot DS kränker redan födda.
    Skulle du och ni andra kunna seriöst säga allt detta, ni sagt i tråden, till IDA (Länken) och tro att hon inte blir kränkt och ifrågasatt?

http://www.ida-barthelson.net/

Kan ni säga utan tvekan, ansikte mot ansikte,  till Ida eller någon annan med DS att. Det är bra att tester finns för jag vill inte ha en med DS för att "skona" barnet med tanke på framtiden.. eller något av era andra skäl.

.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 20:57:07 följande:
    Resonerar man på det viset är varenda människobarn som finns kränkt eftersom vi tillåter abort av "såna".

Felet du tycks göra är att se din dotter och andra människor med DS som någon slags egen folkgrupp. Så är inte fallet. DS är ett syndrom. Inte en utrotningshotad art. Och barn med DS har DS, de är inte DS. I övrigt är de en människa precis som alla andra.

Det är mycket möjligt att Ida eller någon annan med DS skulle känna sig kränkt. Men det hade varit utan någon egentlig orsak.

Ska män bli kränkta av att man kan könsbestämma foster och välja bort pojkfoster?
    Ska kvinnor bli kränkta av att man kan könsbestämma foster och välja bort flickfoster?

Var ska all denna kränkthet sluta?
    Mycket möjligt? Men enl dig så finns det fortfarande en liten chans att dom inte blir det? eller?

Människor med DS blir ifrågasatta hur du än vrider och vänder på det.

Det finns ingen relevans med ditt exempel om den sk vanliga aborten..

Att det finns ett test tillgängligt för att av selektera bort. Det är ju så dom är i generna.. "Utan DS vore det ju inte dom". Alltså ifrågasätts hela dom. Det är våran rättighet att inte bli ifrågasatta för dom vi är.

Ja.. det är människor med ett syndrom.. Ingen sjukdom.

Jag kan tala om att Ida har då Downs Syndrom. Hon har säkert högre utbildning än vad många här har. Säkert högre IQ också. Hon är inte utvecklingsstörd.

Undrar hur det skulle bli om hon kom in i denna debatt?? 
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-09-02 21:07:55 följande:
    Ja det skulle jag kunna göra och jag skulle kunna säga till någon med polio att jag är glad att det finns vaccin så mina barn slipper få det
    Polio är en sjukdom.. skönt att det finns Vaccin.. Exemplet polio passar inte riktigt in..

Ok,.. du kan säga det.
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-09-02 21:25:23 följande:
    Polio är en sjukdom som gör att man delvis slutar växa i lemmar och får ett funktionshinder så varför passar det inte in?

DS är ett kromosomfel som gör att barnen blir mer eller mindre utvecklingstörda,har hjärtproblem,kort livslängd och har ont i alla sina leder,dom kommer alltid att vara beroende av andra...varför skulle inte jag kunna säga att jag inte vill ha ett barn med det?
    Ja, det är en sjukdom som cancer, röda hund, förkylning.. osv...
    Polio orsakas av virus.. Man är frisk sen får man viruset i sig.. jag tror med säkerhet att den som har polio hade gärna sluppit sjukdomen. Fast här är det nog bäst att säga att kanske inte alla alls vill vara utan sjukdomen. =)

DS har man ända från begynnelsen.
  • mammatill5
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-09-02 21:04:32 följande:
    Har en väninna som har en son med ds.Hon ska ha barn nu vilken dag som helst  och har gjort alla tester som går att göra och hade bestämt sig för att göra abort om det visade sig vara ds.Hon älskar ju inte sin son mindre för det men anser inte att dom skulle orka med ett till barn med samma behov eller mer.Anser du då att hon kränker sin son som känner så?Hon skulle ju inte vilja vara utan sin son ändå men har önskat några ggr att han inte skulle ha haft ds.Är det fel av henne då?
    Nu är vi på individplanet igen..

Hon gör som hon anser det bäst.. Testerna finns och hon använder dom.

Det är det att testerna "finns i lagen" och att dom erbjuds är en kränkning mot redan födda personer som din väninnas son.
    Om hon sen själv kränker sin son kan jag inte yttra mig om, Hon gör det bästa utifrån sin situation och som sagt var använder dom medlen som finns.
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-09-02 21:45:03 följande:
    Hur tror att det skulle se ut om man inte hade någon  möjlighet att göra en test för ds och hur skulle det bli bättre menar du
    Så många extra DS barn skulle det nog inte födas i Sverige så att det skulle bli tex överbefolkning av människor med DS.

Ut med information..ge kunskap åt folket.. förbättra attityderna mot dom funktionshindrade.

För 50 år sedan gömdes som här Downisarna undan.. på tex institutioner och dylik.. Vi har blivit öppnare och tolerantare sen dess.. Men det behövs mycket mera..

Någon gång kanske det inte finns sådana här diskussioner..
  • mammatill5
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-09-02 21:53:00 följande:
    Ok,undrar eftersom jag hitills inte träffat en enda förälder med ds barn som skulle vilja genomgå samma igen,trots att dom älskar sina barn.
    När jag väntade min yngsta.. så var jag inte ett dugg rädd för att få ett till barn med DS.
    Jag har aldrig varit rädd.. ljuger lite nu.. Livrädd för att mista barnen var jag ju.
    Men jag känner att jag hade fått det där lugnet inom mig redan innan första barnet... Jag tar det som kommer ovillkorligt!
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-09-02 21:54:03 följande:
    Men då är det väl bra att dom finns så att folk kan välja det som är bäst för dom som redan finns i familjen.

Om jag föds med en hjärnskada som begränsar mitt liv så är det väl inte förnedrande att min granne väljer att inte föda ett barn med min diagnos för mig.det skulle jag förstå!
    Vem är det som lider mest av att downisar har begränsningar??

Är det föräldrarna och omgivningen?

Eller DS personen själv??

Skapar vi en föreställning om att dom har det svårt utifrån våra egna preferensramar?
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 22:05:25 följande:
    Måste bara säga att ditt Ida-exempel var också individnivå..Liksom mycket annat du skrivit.
    Här i tråden eller på bloggen??

Har talat om att jag vill hålla den när tråden på annan nivå än att utvärdera folks personliga skäl och val.

Har försökt ge exempel på vad man skulle diskutera.. Men ingen var intresserad =)

Ida är ett bra levande exempel som jag gärna tar upp föra att ge er en fysik persons tankar och känslor. Inte bara någon annans som en förälderns. Ida ger er direkt från sig själv.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes