Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Sarah f skrev 2011-09-03 17:30:49 följande:
    Ställer samma fråga åter; Hur ska lagen ändras?
    Det är en svår fråga..  det går säkert miljoner turer i det innan ev lösning.. om det går att hitta en sådan.

Jag har sagt min ståndpunkt i frågan och givetvis vill jag ju att det inkluderas.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-03 17:51:55 följande:
    Men bara för att man vill något, så betyder inte det att man kan göra det. Din dotter kanske vill bli läkare i framtiden, det kan hon inte bli.
    Det Skulle jag också velat bli.. Eller polis..
    Men blev bara skötare Tungan ute

Är det för dig livskvalité att ha statusyrken?
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-03 17:53:12 följande:
    En sak som vore en dröm, det är att de i framtiden inte enbart kan se dessa fel, utan även rätta till dem.
    En svår etisk fråga.. Hur mycket ska vi inkräkta på "naturens nycker"?
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 17:51:30 följande:
    Så om man ser en förändring på screeningen som inte är dessa, då ska man inte nämna det? DET är selektiv screening.

Föredrar du att man screenar utanför sverige?   
    Som det är nu så ska det ju nämnas..
    Hur det blir i framtiden vet jag inte.. Etiska rådet får ta sig en funderare

Folk gör vad dom vill.. Nu och sen ..inom det som är tillåtet här.

Gör dom det utomlands så är det inte min sak.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 17:57:07 följande:
    Ska vi operera cancer? Ska vi korrigera sämre syn?
    Frågan är inte relevant på något sätt i denna diskussion..
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 17:56:23 följande:
    För många är det livskvalitet att ha ett bra yrke, ja.
    Ett bra yrke för dig.. Behöver inte vara det för någon annan..
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 17:55:31 följande:
    du har sagt att du vill ändra lagen, men HUR? Hur ska det se ut i din vision?

Om svensk lag förbjuder information om DS, då flyttar verksamheten utomlands, för de som har råd och möjlighet. Är det önskvärt?   
    Har sagt det ett par gånger nu..eller tusen.

Om det skulle gå så att den här fosterdiagnostiken (inte all) avskaffades.. Så ligger det ju lång i framtiden.. tror jag.
    Då kanske folk inte är lika okunniga och rädda som nu så att några utomlandsresor behövs.

Men det gå inte att reglera vad folk söker för hjälp utomlands.. Vill dom göra det så låt dom göra det.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:09:31 följande:
    I flera republiker i forna Sovjet FÅR du inte föda barn med kromosomförändringar, där kan en industri av screening lätt blomstra.
    Det kan det säkert..

Då kan dom köpa med sig Moskovskaya hem.. Prima Vodka.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:14:26 följande:
    Så lagen ska ändras till att omfatta andra förändringar än DS och de som har råd får åka utomlands.

Har man råd, kan man slippa få ett barn med DS, medan utsatta familjer inte ska ens få förbereda sig för uppgiften.
    Detta ska laga attityderna i samhället?    
    Skillnaden mellan dig och mig är ju att du ser detta lite i Ego-perspektiv. Du utgår från dig själv och andra kvinnor.
    Det är dom känslorna som styr dig här. Det är kvinnas rätt som du avhandlar.

Jag ser det lite på annat sätt.. även om jag inkluderar kvinnan.

Jag utgår från dom människorna det handlar om och försöker de det från den sidan. Rätten till ett liv. Ett respekterat liv med lika värde.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes