Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-01 00:05:13 följande:
    ALLA har vi problem med det ena än det andra.. Eller ska man vara helt felfri för att duga?

Hur många sk normala är det som belastar samhället och tar resurser i anspråk jmf med dom funktionshindrade?? Det går nog inte ens att jämföra..

Kolla alla fängelser.. Behandlingshem... andra åtgärder för stökiga sk normala. Med mera.. med mera..
    Men nu tror jag tyvärr att du gör en REJÄL tankevurpa! 

Visst kostar fängelser, nehandlingshem m.m. men många funktionshindrade kan ej ha ett lönearbete (=ingen skatt som kan dras in till samhället), habilitering kostar liksom boenden, personlig assistans, ledsagning, hjälpmedel, färdtjänst etc etc

Och om vi nu ska tänka en vända till. De som sitter i fängelserna och på behandlingshemmen. Det kan väl inte vara en nyhet för dig att även många av dem är funkttionshindrade. Neuropsykiatriska funktionshinder är kraftigt överrepresenterade bland fängelsekunder och missbrukare.

Nej, självklart behöver man inte vara felfri för att duga men jag tycker att det är fel att kritisera de som väljer att abortera foster hos vilka man kan förutspå livslånga funktionsnedsättningar. 
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:22:06 följande:
    Du får gärna räkna ut det..
    Det är nog mycket, mycket svårt att göra en vettig uträkning på och någon samhällsekonom är jag INTE!

Jag förstår bara inte varför du drog in detta med kostnadsaspekten. 

Ts, varför ser du det som en kränkning av din dotter och andra med DS om folk väljer abort pga att ett fostervattenprov som visar trisomi 21?

Det blir så märkligt när du samtidigt säger dig vara för en fri aborträtt. För antingen säger vi att aborträtten är fri och att valet är kvinnans utifrån den information och de känslor hon har eller så har vi INTE en fri aborträtt.

mammatill5 skrev 2011-09-01 00:29:24 följande:
    Ett av argumenten för fosterdiagnostik .. Den selektiva delen. Eller den selektiva fosterdiagnostiken.. Är just den ev belastningen på samhället och resurser i anspråk
    Jag har faktiskt aldrig hört det argumentet. Det ger riktigt dålig smak i munnen.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 06:21:22 följande:
    Är det mångfald eller enfald vi vill ha???
    I första hand tror jag att de flesta vill ha friska barn utan större funktionshinder.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 06:21:22 följande:
    Att kvalitetskolla foster det är att ifrågasätta en grupps existens. Som dom med Downs syndrom.
    Det är inte lika värde.. hur ni än vrider och vänder på det.

Attityderna till dom funktionshindrade har ju blivit bättre under dom senaste 50 åren.. Men det är fortfarande en lång väg att vandra innan dom får ett lika värde hos gemene man.. Om dom någonsin kommer att få det. Det kommer alltid att finnas ett motstånd.. Men kanske inte i lika hög grad som nu..

Är det mångfald eller enfald vi vill ha???
    Att man inte ser en mångfald av funktionshinder som något eftersträvansvärt ser jag inte som något konstigt. För min del skulle gärna alla barn få födas fullt friska och normalstörda! (fast det är en utopi)

Till syvende och sist tycker jag att en diskussion om detta måste handla om i fall foster har ett människovärde värt att värna. Antingen säger vi att de har det och då ska inte aborträtten vara fri. Eller så har de inte det och då får man abortera upp till abortgränsen av vilka skäl som helst och då ska man även, om man vill, kunna få tillgänglig fakta om fostrets hälsotillstånd och väga med det i beräkningen.

De aborter där man däremot faktiskt kan säga att foster med funktionshinder värderas lägre är de som sker mellan v18+0 och 21+6. Dvs aborter som beviljas av Socialstyrelsen. Där ses faktiskt ett foster med funktionshinder som mindre värt att värna än ett friskt foster. Ett foster med "defekter" får du i princip alltid abortera medan det krävs mycket starka skäl (ex vis sociala) för att få abortera ett friskt foster.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 06:35:47 följande:
    Återkommer.. ska bara skicka ungar till skolan..
    Redan?
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:12:24 följande:
    Haka inte upp dig på ord.. När det blir sent så missar man ("") emellanåt när det ev skulle behövas. eller skriver det som känns enklast för er att förstå.. Jag tycker jag nog har gjort klart i tråden hur jag ser på det. Men i alla fall så är DS den strösta gruppen av funktionshindrade människor i vårat samhälle.

Citerar dig/"Föräldrarna har varken rashygien eller samhällsekonomi i åtanke när de tar sitt beslut." / Slut citat.

Intressant.. Hur vet du det??? Eller gissar du bara?

Sen fokuserar jag faktiskt mera på det som kommer innan, snäppet före föräldrarna.. Just den här kvalitetssäkrigen av foster, att den finns, som faktiskt är ett ifrågasättande ev en grupp människor som redan existerar.. Det är inte lika värde.. Alla ska värderas lika oavsett vad.. Står det så fint.

Ja enligt vissa så skulle den här gruppen av funktionshindrade gärna utrotas..Så ja, dom är nog en utrotningshotad "art"  =) eller ska jag säga en grupp av funktionshindrade människor med diagnosen Downs Syndrom..
    Fast om nu inte fler barn med Ds skulle födas - varför skullle det vara fel?

Ts, om din dotter hade haft en svår utvecklingsstörning, om hon ständigt varit missnöjd och arg, saknat språk, varit rejält autistisk, fått leukemi, haft ett allvarligare hjärtfel, varit en ständig belastning för familjen så att det hade drabbat syskonen - tror du att du hade skrivit den här trådstarten då?

Seka skrev 2011-09-01 09:18:10 följande:
    Förutsätter du att man inte skulle kunna älska ett sådant barn? Du får gärna förtydliga dig annars.
    Nej, absolut inte! Herregud.....nej, nej....

Jag menar mer att om föräldraskapet hade varit mycket mer belastande för hela familjen, hade man då varit lika skeptisk till att det finns de som vill välja bort detta?

Jag är själv mamma till ett funktionshindrat barn Jag skulle inte ha något emot om det i framtiden kom screeningtest för att förutspå hans funktionshinder.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes