Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

God doesn´t make mistakes

Zargenta skrev 2011-09-05 20:04:54 följande:
    Jag har aldrig sagt att dessa individer är misstag, jag tycker däremot att man ska sluta anta att någon gör ett specifikt val bara "för att" eller av okunskap. Det föreligger alltid skäl till varför man gör något.

Dock anser jag att man ska sluta tycka det är kränkande mot födda människor att välja bort att föda fram fler med skador och problem, det är ett foster vi pratar om och kvinnans rättighet till sin kropp och bägge föräldrars rättighet att få välja sin familjesituation!
    Om det ligger inom ramen för gällande abortlagstiftning så är det inte någon annan än kvinnan som avgör om hon ska behålla eller göra abort.
    M e n du får förstå att det är svårt att undgå att ta illa vid sig, frfr allt med bakgrund av vad du själv skrivit i tråden(att jag sedan  ser dem som barn som borde ha rättigheter är OT och ämne för en helt annan tråd.)
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-05 21:10:33 följande:
    Jag tycker det är trist att någon tar en åsikt personligt eller tillämpar det på sig själv med egna erfarenheter, det är fortfarande inte fel att tycka till om varken dina eller mina värderingar och åsikter.

Har egen erfarenhet av funktionsnedsatta personer i släkt och flertalet med DS (om någon kommer ihåg Baren på tv3 och Andreas Bächi som hängde där bla? Vi brukade sjunga karaoke på Kickis i Sthlm tillsammans), har själv gjort fosterdiagnostik och valt att avsluta en graviditet med stöd av svaret från den utöver min egen situation...

Så jag har mina erfarenheter bakom mig som små stödtankar till varför jag tycker som jag gör!
    Tror för min del att du sett det helt annorlunda om du haft ett eget barn med särskilda behov, det är en helt annan sak än att inte ha ett helt eget ansvar så som att bara vara släkt eller bekant/vän.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Milkina cerka
    infragilis skrev 2011-09-06 10:38:39 följande:
    Om man själv har särskilda behov? Är ens åsikter i frågan legitim då?
    Om du menar att föräldern/rarna känner så inom tiden för en enl. lag laglig abort, ja.
    Då kan det ju inte ifrågasättas.
  • Milkina cerka
    Sarah f skrev 2011-09-06 10:46:56 följande:
    Det är väl ändå en erfarenhet att hon har varit gravid och valt att avbryta? Situationen var ju ytterst verklig för henne då. Att hon gjorde ett annat val än vad kanske du skulle gjort, utesluter det henne från de tänkande kännande människorna?

Det talas om att mångfald berikar, men det är sällan mångfald i motsatta åsikter som efterfrågas.
     "Vi gillar olika" om vi gillar samma olika?   
    Kan ändå inte komma ifrån att jag tror det är stor skillnad på synsätt  o m man redan h a r ett barn med särskilda behov e l l e r  om man v a l t  b o r t  ett sådant barn.

Kan inte hjälpa det, men åsikter som innefattar att döda någon som inte kan försvara sig och inte har några rättigheter gör mig ganska ledsen, oavsett hur mycket man ska gilla olika.
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-06 10:53:48 följande:
    Men det är också där du gör misstaget, att ta dina känslor för ditt barn och applicerar dem i en diskussion kring fosterdiagnostik, något som inte har med födda personer att göra! Det är svårt att avskilja sig från sin personliga känslor jag vet, men de hör i mina ögon inte in i diskussionen just för att man blir så lätt sårad eller partisk av fel orsak. Och än en gång, mitt syfte har INTE varit att såra någon eller göra det till något personligt påhopp för de som har barn med funktionsnedsättningar.

Sen var man får sina erfarenheter ifrån eller inte, är upp till var och en. Min farmor som jag sett mer som en mamma för mig än min biologiska mor, förvandlades under 15års tid från en glad kvinna som kunde göra pannkakstårta och torka sig själv i rumpan, till ett kolli med noll kontroll över sig själv, sina muskler, rörelser och tal för att sedan dö. Det är inte ett öde jag önskar någon att behöva genomgå, varken från start eller att det kommer krypande, men det är lättare att hindra/förhindra att någon behöver födas med de förutsättningarna. Jag försöker ha en human synvinkel på ättestupan utöver den socioekonomiska biten och egna känslor/andras känslor.
    Det är definitivt  lättare att säga än att verkligen bortse från ett levande och högt älskat barn.
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:08:34 följande:
    Men sluta ta det personligt snälla? Det är ju inte födda individer vi pratar om! Det är foster, inte bebisar som tagit sina första andetag...

Inte fan var det enkelt för mig att välja abort, det tog emot men jag kände det var rätt under de förutsättningar som rådde, inte fan var det enkelt att se min farmor bli som hon blev heller, min pappa håller på att bli sån och jag själv kommer bli likadan. Förstår du att det ÄR högst verkligt för mig också?
    Det är den där första meningen du skriver här ovan våra åsikter går i sär först o. främst, de är b a r n och inga foster och de borde ha rättigheter de inte har i dagsläget.
    Det med din farmor, far o. din egen framtid är jag den första att beklaga.
  • Milkina cerka
    Sarah f skrev 2011-09-06 11:16:50 följande:
    Självklart blir man ledsen! Men man har olika perspektiv på liknande händelser, inte sant?

Vissa lever mest via sina känslor i ögonblicket, andra tenderar att flytta fokus framåt. Återigen andra bortser från omedelbara reaktioner helt och hållet. Som det är nu, finns det ett visst utrymme att hantera DS screeningen utifrån den person man är. Det kan ses som en frihet eller en förbannelse beroende på vem du frågar. Frågan inbegriper ett stort ansvar, men inte större än det ansvar man fick ovetandes före screeningens tid.  
    Kan bara hålla med om detta, perspektiv och sinnelag skiljer oss definitivt åt.
    Det kan definitivt ses som både frihet o. förbannelse med och inbegriper definitivt ett stort för att inte säga enormt ansvar.
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:20:27 följande:
    Okej då ska jag tolka det som att du är abortmotståndare om jag förstår dig rätt? Då blir det lättare att förstå dig...

Min egen framtid har jag förlikat mig med, min far och min snart födda son är däremot värre att förlika sig med...
    Hade abort varit en rättighet där jag kommer ifrån så hade jag aldrig funnits, svårt att vara för det..
    Förstår att det är svårt när det gäller människor man älskar.
    Ari Gold skrev 2011-09-06 11:25:12 följande:
    Det jag däremot vänder mig helt och fullt emot är när vuxna människor försöker lyfta skulden och asvaret för detta beslut från sig själv (att man inte anser sig kunna/vilja ta hand om barnet) TILL själva barnet genom att säga att barnet inte hade fått ett liv med god livskvalitet, att barnet inte hade kunnat bidra till samhället osvosvosv.

DET är kvalificerat skitnack.     
    Håller med dig.
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:51:59 följande:
    Abort var en rättighet här i Sverige, min mamma gjorde abort innan min storebror kom till världen, hon höll på att förlora både mig och min bror i magen i v 20-25. Hon har även sagt att min pappa tvingade henne att behålla oss, hon hade helst sett att hon gjorde abort... Jag skulle inte heller ha funnits.
    Låter som att din mamma hade det jobbigt, i Sverige var/är det en rättighet(som hon själv borde fått råda över) ja, men jag är inte född i Sverige utan är adopterad hit. Har fått det kastat i ansiktet i mer än en adoptionstråd att det varit bättre om våra mödrar haft tillgång till fri abort, ledsen men i min sits är det svårt att hålla med.
  • Milkina cerka
    A von B skrev 2011-09-06 18:04:05 följande:
    Nejdå. Samhället gör vad som ligger i samhällets intresse. Det är samhället som betalar för stöd och försörjning av individer som inte fungerar. Alltså är det intressant för samhället att få bort dessa individer innan de hunnit bli individer. Tvång går ju inte för då får man andra problem av större karaktär men att screena den som vill och sen låta föräldrarna bestämma själva ger det resultat samhället vill ha. I stort sett. Egentligen inte konstigare än kostråd under graviditeten för att förhoppningsvis förhindra att mammor trycker i sig saker som kommer göra att deras barn blir dyra när de kommer ut.
    Tyvärr har du ju rätt, har försökt säga detta tidigare i tråden, men är nog för känslomässigt färgad av att ha min son för att göra det tydligt nog. Tack för att du förklarade bättre än jag.
    Ari Gold skrev 2011-09-06 18:30:16 följande:

Jag undrar varför du börjar meningen med "nejdå"?. Det du skriver bekräftar ju precis det jag skrivit ovan. Dvs att den "frivilliga" screeningen skickar en signal till föräldrar om att barn med utvecklingsstörning är något oönskat. något att se upp med.

Och ja, det är möjligt att det är medvetet och att det ligger ekonomiska intressen bakom. Men i så fall är det ju bara en tidsfåga innan det blir möjligt och tillräckligt billigt att testa för låg begåvning, adhd, autism, dyslexi/kalkyli, dövhet/blindhet, psykisk instabilitet och en möng andra saker som påverkar en människas lönsamhet. 

Det är ju inga nya tankar utan i princip det som rasbiologin kretsade kring, hur man får fram de perfekta människorna och bort de oönskade.   

Personligen tror jag dock att ramen för normaliteten är flytande och i omfattning ungefär konstant, dvs om vissa avvikande grupper försvinner kommer andra ta deras plats. Det är ju inte så att naturen har försett oss med en färdigbestämt antal diagnoser och avvikelser, utan normaliteten är något vi ständigt skapar och omskapar.

Just gränsen för vart normalbegåvning övergår till lindrig utvecklingsstörning är väl ett jättebra exempel på en sådan rörlig gräns. Jag tror alltid lika många procent av befolkningen kommer betraktas som utvecklingsstörda oavsett hur många man "rensar bort", gränsen förskjuts i takt med att kraven ökar. Och jag tror av samma anledning också att ungefär lika många människor kommer stå utanför arbetsmarknaden hur många funktionshinder man än rensar bort.

Är precis den utveckling jag är rädd för o. även du förklarar bättre än jag vad jag velat säga(och tror jag nog även Ts velat få fram).
  • Milkina cerka
    anne h skrev 2011-09-06 21:10:37 följande:
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 
    Synd att du gick över gränsen här, när du brukar skriva så bra inl. annars.

Zargenta - Tycker det var tråkigt med inl. som gick för långt, beklagar.
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:31:24 följande:
    Precis vad jag har försökt få fram flera gånger också i den här tråden... Det är inte individen som det är fel på, det är sjukdomen, handikappet, syndromet, diagnosen!!!
    Men här håller jag inte med dig, diagnosen min son har är e n  d e l  av honom och han skulle inte vara h a n  utan den, så på det sättet ä r  det enl. dig i n d i v i d e n  det är "fel" på.
  • Milkina cerka
    Zargenta skrev 2011-09-06 22:44:36 följande:
    Det händer att folk blir så heta i blodet att det blir svårt att hålla tillbaka, men det är lugnt, jag överlever ;) 

Diagnosen är numera en del av din son, det förstår jag, det är så du känner honom och det är så han ska få vara.

MEN, om du hade vetat hur ditt liv skulle se ut nu, hur hans liv skulle se ut och komma att se ut, skulle du fortfarande älska honom om han inte hade diagnosen? Hade du känt att han var din son? Det tror jag.

Han är inte sin diagnos, han är en del av den och det är inget fel med det, det är diagnosen som det är fel på från början!

Det är en levande person och älskad precis som alla andra barn hur friska eller sjuka de än är! 
    Ja, hans NPF ä r en del av honom o. många tankar, idéer ja sättet han har att tänka ger honom både för- och nackdelar. M e n  jag tvivlar inte en sekund på att han för den delen kommer bli en vuxen människa som bidrar till samhället så småningom trots att han kräver extra resurser just n u.
    Zargenta skrev 2011-09-06 22:54:05 följande:
    Nu är det dags att lägga sig och försöka sova, jag hoppas att ni får en trevlig natt allihopa. 
    Godnatt!
  • Milkina cerka
    Jakkolina skrev 2011-09-06 23:18:20 följande:
    Visa mig någon med ds,vuxen som inte har någon hjälp för att klara sin vardag
    Visa och visa vet jag inte om jag kan, jag tänker inte lämna ut namn på en vän här, men jag lovar att han har DS, egen lägenhet, bil och jobb, räcker det?
  • Milkina cerka
    anne h skrev 2011-09-06 23:35:08 följande:
    Jag ville veta hur hon tänker här, medfött är inga problem om hjälpbehovet kommer senare (?), men om det visar sig före man föds så ska man obevekligen sorteras bort, då är man inte värd att få födas. (obs! inte min åsikt!)
    Hade detta varit IRL så hade det varit enklare, det man säger blir inte lika svart/vitt, allas (de flestas iaf..) åsikter är enklare att förstå och ta när man ser varandra öga mot öga.

Jag hoppas absolut att hennes barn ska få leva ett bra liv, utan några problem,  precis som hon själv, alla är värda att få ett bra liv, men vad som är "ett bra liv" kan bara individen själv avgöra. Det kan ingen annan avgöra åt mig eller åt dig eller TS osv.

(jag är så hemsk att jag faktiskt hade kunnat tänka mig att utsätta ett framtida barn för  DS som jag definitivt ligger i riskzonen att få, då jag inte skulle gjort något FVP för att leta efter det eller annat som skulle kunna hända..) 
    Förstår hur du tänker, men hade själv tagit illa vid mig om det varit mitt väntade barn som ifrågasattes så som du ifrågasatte hennes, därav min kommentar.

Alla är värda ett bra liv, och visst har du rätt i att den enskilda individen är den enda som kan avgöra om h*n lever ett bra liv eller ej.

Skulle heller inte ta ngt FVP o m  jag till äventyrs skulle bli gravid igen, så du är inte ensam om att inte kunna tänka dig det. Man får de barn det är meningen att man ska få, det är vad jag tror åtminstone.
  • Milkina cerka
    anne h skrev 2011-09-06 23:40:46 följande:
    Kör han själv? Kul. Väntar på att min dotter, 18 år, ska ta körkort.. går väldigt trögt, dock..
    (hon har ingen utv st eller annan funktionsnedsättning, en smart jänta men bilkörning hör inte till de största intressena, dock.. så det kommer ta tid, verkar det som.. speciellt som hon inte ens vill köra..)
    Ja han kör själv och lever ett liv som vem som helst mannen jag tänker på. Vi umgicks mycket i samma gäng i kyrkan när jag var yngre, och min pappa(som bor i samma stad som han) ser honom ute då och då.
    Intressen är ju olika, när hon får motivation kanske hon med vill kunna köra.. innan du vet ordet av så träffar hon kanske en kille som bor en bit bort eller nåt' .
  • Milkina cerka

www.expressen.se/nyheter/1.2551371/olle-har-ett-jattebra-liv

Ur texten:
    - Det är lika fantastiskt med Olle som det är med hans ­systrar. Visst finns det en sorg hos mig för att jag har fått ett barn med en funktions­nedsättning, men den sorgen ligger hos mig som förälder, inte hos Olle. Olle är väldigt lycklig och han har ett jättebra liv med en skola där han trivs och en familj som älskar honom.

(min understrykning, och det som borde vara det viktiga, är att b a r n e t är lycklig)

• Milkina cerka
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:20:05 följande:
    Anne, jag upplever det som att du och TS undermedvetet skuldbelägger de som inte delar er åsikt och erfarenhet.
    Det tycker jag är riktigt hemskt.
    (Är inte Anne men hoppas det är ok att jag svarar ändå).

Jag ser det mera som lojalitet med våra barn som har någon form av behov utöver det vanliga.
    Det är inte s å  svårt att föreställa sig vem de väljer bort(även om det naturligtvis inte har ngt att göra med våra barn alls). Det är inte heller s å  svårt att tänka efter och se dessa "erbjudanden" om div. provtagningar som ngt man helt enkelt "borde" göra o. likaså att se en ev. abort som inte ett krav, men något näst intill från samhällets sida.
    Jag har nog för min del kommit dit tack vare att vi fått kämpa ngt enormt för vår sons rättigheter, rättigheter som ses som en kostnad i en budget och lyssna till lärare som försöker ge o s s  dåligt samvete för vad han kostar o. att han tar resurser från de övriga eleverna.. det är deras jobb, ja eg. rektorns antar jag att få fram pengarna och se till att h a n  som alla alla andra får chansen att lära sig det han ska( d u m  är ungefär det sista han är nämligen, utan problemet är att han har svårt att koncentrera sig särskilt om nivån är låg o. utan utmaningar). Förlåt men jag blir så himla less och när man som tidigare får läsa om "ättestupa" o. liknande så ser man röttDemon.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes