Inlägg från: HälläBällä |Visa alla inlägg
  • HälläBällä
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 12:23:46 följande:
    Men snälla nån-det är väl självklart att personer med samma värderingar som jag
    inte väljer abort och personer med helt andra värderingar tennderar mer att göra det.
    Jag förstår inte vad osm är fel i det resonemanget.
    Vad menar du är värderingen i det fallet? Att en människa som väljer abort värderar ett foster med DS lägre än ett friskt foster?

Realiteten för de flesta med DS är att de inte kan få ett arbete, utan får sysselsättning i en skyddad verksamhet, att de har stora kognitiva begränsningar (eller att de är goa, enkla och glada! som några i tråden skrivit..) som gör att de är beroende av samhällsstöd resten av livet. Att välja att föda ett barn med dessa förutsättningar till världen handlar inte bara om värderingar, det kan också handla om omsorg för sig själv, sin bestående familj och för det ofödda fostret framtida liv. Och som många nämnt tidigare, ja risken finns att barnet får en skada/sjukdom/annat trots detta men det hindrar inte föräldrar att göra vad de kan för att ge sig själva, sin familj och sitt barn ett optimalt, friskt liv.
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 12:54:37 följande:
    Jag förstår vad du menar, men samtidigt hoppas jag att du inser vad som provocerar med detta. Tänk dig själv att tillhöra en grupp som de allra flesta väljer bort genom att abortera? Folk med ds är inte bara somliga otursdrabbade föräldrars barn, utan de är ju individer med ett eget människovärde och sin egen rätt till liv.
    Det är ju inte fråga om att bara föräldrarna blir stötta för att du och andra inte drömmer om ett liv med deras älsklingar, utan det handlar om att en grupp med människor hamnar i ett väldigt utsatt läge när de flesta väljer bort att föda barn med deras syndrom. Fördomarna om gruppen får styra deras situation.
    Och vad är fördomarna om "gruppen"?
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 12:58:05 följande:
    Fast det du talar om som realiteten beträffande är ju inte den enda nödvändiga verkligheten beträffande sysselsättning för folk med funktionsnedsättningar. Lika väl kunde man från samhällets sida bli bättre på att hjälpa folk med funktionsnedsättningar att få en vettig sysselsättning. I USA är man t ex mycket bättre på det.
    Nej det var därför jag skrev realiteten och inte "om samhället vore perfekt". Och jag tycker inte att det är en obefogad tanke hos de som väljer abort, att se till hur samhället/livet skulle kunna se ut om deras barn föddes i nuläget.
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 12:58:05 följande:
    Fast det du talar om som realiteten beträffande är ju inte den enda nödvändiga verkligheten beträffande sysselsättning för folk med funktionsnedsättningar. Lika väl kunde man från samhällets sida bli bättre på att hjälpa folk med funktionsnedsättningar att få en vettig sysselsättning. I USA är man t ex mycket bättre på det.
    Och det är skitbra att arbetsmarknaden fungerar bättre för vissa personer med funktionshinder i USA, det tycker jag definitivt. Däremot är det äckligt hur företagen använder detta som Good-will för att framstå som Moder Teresa själv. Det är nedlåtande.
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 13:03:33 följande:
    Bara det här säger en del: mongo och cp är vanliga skällsord. Att ha en psykisk funktionsnedsättning är ett socialt stigma, inte bara för individen utan för hela familjen. Få har koll på vad människor med funktionsnedsättningar klarar av, eller hur god livskvalitet de kan ha. Folk tror att de i första hand orsakar lidande för sin familj. Jag tycker att det är ett märkligt perspektiv på en annan människas liv. Finns skitjobbiga människor även utan funktionsnedsättningar. Det betyder inte att de inte gör livet bättre och lyckligare för sina nära.
    Tror du att det bara är fördomar som får människor att välja abort av ett foster med ex DS? Eller finns det någon "befogad" anledning?
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 13:18:35 följande:
    Jag anser inte att jag har rätt att avgöra vad som är en befogad anledning till abort av något foster. Jag har också svårt att uttala mig om orsakerna till att folk aborterar foster med ds. Känner ingen som har gjort det.
    Personligen skulle jag nog ha försökt undvika att få två eller fler barn med funktionsnedsättningar.

Men människor med psykiska funktionsnedsättningar är så bortschasade ur den vanliga populationens värld att få känner någon med dessa. På avstånd ser man bara vad de inte kan och är, men man missar vad de kan och är. Det leder till fördomar. Alla som känner någon med en funktionsnedsättning som leder till att personen dregglar vet att dregglet är av minsta betydelse, t ex.

Men att alla som väljer att abortera foster med ds skulle göra det på grund av fördomar tror jag inte.
    Jag håller med dig om, nästan, allt du skriver. Det jag vänder mig emot i tråden är att en del verkar tro att den enda anledningen till att man gör abort är fördomar och okunskap. Även om det kan vara så, är det inte alltid så. Och jag vet att människor med funktionsnedsättningar och deras familjer kan leva ett gott liv. Men jag vet också att med en funktionsnedsättning medföljer ofta omständigheter som man inte bara kan avfärda.

Sen tycker jag att det här med att ta upp dreggel är samma nivå som att kalla någon cp eller mongo. Känns så juvenilt.
  • HälläBällä
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:29:14 följande:
    Jag håller med dig om, nästan, allt du skriver. Det jag vänder mig emot i tråden är att en del verkar tro att den enda anledningen till att man gör abort är fördomar och okunskap. Även om det kan vara så, är det inte alltid så. Och jag vet att människor med funktionsnedsättningar och deras familjer kan leva ett gott liv. Men jag vet också att med en funktionsnedsättning medföljer ofta omständigheter som man inte bara kan avfärda.

Sen tycker jag att det här med att ta upp dreggel är samma nivå som att kalla någon cp eller mongo. Känns så juvenilt.
    I den sista meningen syftade jag inte på att du miljarden var barnslig som tog upp det, det var nog lite oklart.
  • HälläBällä
    miljarden skrev 2011-09-02 13:48:32 följande:
    Jag tycker det är helt på sin plats att ta upp dregel som exempel eftersom det har anförts som ett tecken på ett ovärdigt liv här i tråden.
    Jag var otydlig. Jag syftade på Zargenta som skrev  "Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller?" Det var DET som kändes barnsligt.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-02 15:44:48 följande:
    Jag har varit en fördomsfull människa. Jag tyckte utvecklingsstörda var en avart av människan.
    Om den här tråden hade funnits då så hade jag sopat mattan med många av er.. Först ut skulle trådstartaren vara.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
    Och där skriver du IGEN att allting baseras på fördomar och okunskap. Kan du efter denna tråden i alla fall konstatera att så inte är fallet?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes