Inlägg från: Zargenta |Visa alla inlägg
  • Zargenta

God doesn´t make mistakes

Kattdamen skrev 2011-09-02 13:58:19 följande:
    Hur vet du att ditt barn kommer att betala så mycket skatt att dennes vård kommer täckas? Eller att du har gjort det?

Det är alltså inte alla funktionshinder, utan bara de med utvecklingsstörning också?
    Jag säger inte att det är så i vilket fall som helst, varken att jag betalat eller att mitt barn kommer kunna täcka upp kostnaden, men jag nämnde förutsättningar för att KUNNA göra detta och förutsättningar jag vill kunna ge mitt barn, därav fortsätta kunna ha kvar fosterdiagnostik som ett val för blivande föräldrar.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    miljarden skrev 2011-09-02 14:03:27 följande:
    Har man inte möjligheten att filosofera över sin existens på metanivå så har man per se inte ett värdigt liv?
    Förstår bättre än vad? Att du tycker att dregel gör ett liv ovärdigt betyder inte att det är så.
    Det finns ett "rätt" perspektiv utifrån vilket ett liv ska värderas?
    Har du hakat upp dig på dregel? Det var som sagt ett uttryck för ett möjligt gränsvärde för vad som kan TÄNKAS vara värdigt eller ej. Jag ifrågasätter ju VEM som har rätt att säga att någon person, som inte kan föra sin egen talan, kan säga att det är en värdig tillvaro, ett värdigt liv, eller INTE.
  • Zargenta
    puss skrev 2011-09-02 14:07:30 följande:
    svenerik, det känns som om du ser en människa som gör abort och du dömer det på en sekund som förkastligt.
    men det vet du inget om. du vet inget om andra människors val i livet.
    Fast han har sagt att han inte fördömer någon som gör abort, han har medkänsla men vill helst se att antalet aborter, både friska foster och inte, ska sjunka. Ner mot en nollvisionsnivå även om det inte är möjligt.
  • Zargenta
    puss skrev 2011-09-02 14:08:02 följande:
    ok! skjut mig när jag sover.
    *letar reda på min soft air gun*
  • Zargenta
    puss skrev 2011-09-02 14:11:26 följande:
    gud så ohårt.
    Jag har redan sagt att jag inte vill skjuta av folk med funktionsnedsättningar och handikapp, då kan jag inte gå emot det och säga att jag letar efter hagelbössan? ;)
  • Zargenta
    puss skrev 2011-09-02 14:16:22 följande:
    ok, snyggt.
    Förlåt om jag fick det att låta som om du var funktionsnedsatt eller utvecklingsstörd alternativt handikappad <3
  • Zargenta
    puss skrev 2011-09-02 14:20:28 följande:
    japp, det gjorde du.
    jag sitter och tröstäter nu.
    Jag har precis klämt i mig lite aprikoskräm och skogaholmslimpa med messmör... Var tvungen, mår faktiskt illa! Att sitta här och argumentera i mitt tillstånd leder till att jag får sammandragningar och illamående på köpet, men vad gör man inte för att få lite stimulans och sysselsättning?
  • Zargenta
    Maline skrev 2011-09-02 14:26:44 följande:
    Du gör en logisk tankevurpa tycker jag. Snarare vore det ju en samhällsekonomisk fördel om alla som vet att de som bär på gener för en degenerativ vård-krävande sjukdom avstod barn eller åtminstone gjorde preimplantatorisk diagnostik. Även om sjukdommen bryter ut sent i livet drar den ju faktiskt resurser då. Och det är inget som säger att den personen inte gått och lallat på A-kassa halva livet fram till sjukdommen bryter ut!  På samma sätt kan du faktiskt screena för risken att ett flickfoster kommer utvecka bröstcancer. Bröstcancer kostar också samhällsresurser. Det är sjukhusvård och sjukskrivning och förlorad produktivitet. Aj, aj inte bra.

Det är när man tar in det socioekonomiska perspektivet fosterdiagnostik det blir knepigt. För om samhället börjar koppla produktivitetskrav till diagnostiken. Då finns det nog betydligt fler tester man skulle kunna göra än som görs idag. Det handlar ju om föräldrarna, om de är beredda att ta emot sitt barn. Jag tycker att man gott kan göra fler tester men man måste också våga diskutera vad tester innebär för dem som föds och lever med de funktionshinder/sjukdommar  man testar för och för föräldrarna som skall ta besluten.
    Det var just det som var poängen, att jag inte ville göra det till en socioekonomisk fråga. Dock så pratade jag också om förutsättningar, att jag ger mig själv, mitt barn och andra möjligheten att skapa ett liv med bättre förutsättningar än att komma till jorden som en till stor del "enbart" ekonomisk belastning och även till stor del för många, känslomässigt.  Men jag vill inte heller fråntas rätten att tycka att det är rätt att välja fosterdiagnostik utan att för den sakens skull likställas med nazism eller få höra att jag kränker redan födda barn?

Sen hade jag och sambon planer på att att göra preimplantativ diagnostik OM och NÄR vi tyckte det skulle vara dags för barn, men vi hann inte så långt då jag redan efter 2½månad in i förhållandet lyckats bli gravid och kände att jag inte psykiskt och fysiskt orkade med en smärtsam och jobbig abort IGEN, dvs 2ggr på ett år, pga den här sjukdomen.
  • Zargenta
    Maline skrev 2011-09-02 16:16:44 följande:
    Då har nog din poäng varit lite otydlig eller jag korkad Men, jag tycker som sagt  att fosterdiagnostik är föräldrarnas val jag med och att det skall erbjudas fritt. MEN samhället kan vara jäkligt mycket tydligare att det är individens val och att det är en service som  erbjuds. Jag gick faktiskt också i taket när jag läste artiklen TS kommenterar tillsammans med Tännsjös uttalanden om att folkgrupper kommer och går under historiens gång. Byter man ut DS mot Hottentotter, Zigenare, Same eller Jude i det sammanhanget så blir det kanske tydligare varför anhöriga till personer med DS reagerar med att tänka på 30- och 40-talets resonemang. Jag undrar fortfarande vilka folkgrupper Tännsjö tänkte på..

Hur som helst så har jag inte med att göra om du väljer att göra preimplantiv diagnostik eller inte det är ditt val, och önskar jag dig lycka till med ditt barn!
    Jag beklagar om jag varit luddig eller otydlig, jag försöker framföra en åsikt och värdering hos mig på ett sätt som inte ska vara stötande för andra och det är inte alltid det lättaste med alla omskrivningar och försök till förklaringar ;)

Tack för lyckönskningen, håll gärna tummarna för att han vill titta ut snart, 17 dagar till BF känns som en evighet!
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:46:28 följande:
    Det är väl liksom inte en böld i röven du väljer bort.. eller en defekt på en arm..  (skittaskiga liknelser.. jag vet)

Det är hela hon, det som hon är.. Det är henne du väljer bort!
    Det man säger till henne med tester är ju.. Du duger inte.

Det jag har förstått här att det är svårt att se själva personen som har DS som en person.. En tänkande, älskande.. kännande person. Ingen har ens reflekterat över att det är existerande medmänniskor.. levande sådana som avhandlas här. Respekten är inte så hög. Det pratas om rättigheterna att få välja själv. Men ingen har tagit till sig om deras rätt att inte behöva bli ifrågasatta som dom personer dom är. Tog vi bort DS helt.. så slutar dom här personerna att existera. Borta.
    Nej det "vi" säger är att SYNDROMET inte duget, att SYNDROMET är åt helskotta, att SYNDROMET är vad vi vill ha bort. Människan är ju kvar som människa även om du tar bort syndromet! Eller hur var det nu, personligheten sitter inte i syndromet, annars "they make such good pets" för de är si och så?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes