Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

Petra b skrev 2011-09-01 14:33:37 följande:
    En sak jag alltid funderar över när debatten om DS kommer upp...

Det finns många föräldrar som menar att de gör fostret en tjänst genom att abortera det. Därför att de inte orkar eller vill ta hand om ett funktionshindrat barn, för att barnet skulle bli oälskat och oönskat. Håller verkligen det argumentet?

När man väljer att sätta barn till världen måste man ju förbereda sig på att barnet KAN födas med funktionshinder/sjukdom eller drabbas av det i tidiga år, något annat är blåögt. 

Det finns mängder av funktionshinder och sjukdomar som är lika mycket eller mer begränsande än Morbus Downs, vad är det som gör att man vill och orkar med dessa barn då, enbart för att man inte hade möjlighet att välja bort dem? 

Jag är en sådan förälder och jag tar mitt beslut utifrån den information jag kan få. Hade jag kunnat screena fler funktionshinder hade jag använt mig av det. Sedan kan det hända tillräckligt mycket svårt på vägen ändå.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-01 14:32:45 följande:
    just det sara, har du inte berest?
    nej puss, jag har nog inte berest så mycket att jag borde tala. Har du berest?
  • Sarah f
    bad gyal skrev 2011-09-01 14:34:33 följande:
    Vänta, tänk dig att du och jag bor grannar, Vi är båda ateister. vi börjar bråka för jag tycker du beter dig fel. Då börjar vi bråka för att?

Medan en kristen och en muslim bor grannar och då börjar dom bråka, men då är det enligt dig religionernas fel? 

Nu blandas det äpplen med päron rätt friskt här.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-01 14:37:28 följande:
    jag har en ganska stor berest.

Oh. Ganska stor till och med!?
  • Sarah f
    Petra b skrev 2011-09-01 14:39:43 följande:
    Men i nuläget täcker ju inte fosterdiagnostiken alla sjukdomar och funktionshinder? Om ett barn med Downs aborteras för att det skulle vara oönskat och oälskat, skulle då ett barn med ett annat funktionshinder vara lika oälskat?

Eller, summerat, går det bara att älska och vilja ha friska barn? 

Just därför att det inte finns skrev jag att jag skulle ha screenat fler funktionshinder om det var möjligt.

Det handlar för mig inte om att jag inte skulle älska barnet. Det handlar om att mitt barn ska leva ett bra liv UTAN MIG som vuxen. Jag önskar detta barn den bästa grunden för att kunna vara självständig och fri och inte behöva mig som stöd för alltid. Det kan som sagt hända saker man inte räknat med, men jag vill personligen ta bort de risker som är uppenbara.

Vad andra vill kan jag inte svara på.      
  • Sarah f
    Kattdamen skrev 2011-09-01 14:47:28 följande:
    Är inte du lika äcklig då?

Där är ju kattdamen, jag läste dina inlägg från inatt och hoppades på en entre!
  • Sarah f
    HälläBällä skrev 2011-09-01 15:26:52 följande:
    Förstår jag dig rätt om du säger att du vill ha ett barn med sjukdom/funktionsnedsättning för att du skulle känna dig utvald?

Så tolkade jag det, men jag är ännu inte i stånd att kunna kommentera.
  • Sarah f
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 15:23:45 följande:
    Ursöt dotter du har! Glad Hade jag kunnat ta utan att blinka,men så tillhör jag de där som blir totalt idiotförklarad när jag säger att jag hellre vill ha ett ds-barn än inget barn. Jag kommer inte göra några tester alls som gravid utom de rent elementära som kolla hur moderkakan ligger t.e.x. Om barnet har nåt "fel" intresserar mig inte,vi tar vad vi får. Och om det så har alla fel som finns när det föds är det älskat och efterlängtat! Ibland är jag så knäpp att jag tänker att jag på sätt och vis vill ha ett barn med nåt "fel". Jag skulle känna mig utvald som ni uttrycker det. Och bättre än här skulle det barnet inte få det. Jag har jobbat med utvecklingsstörda och cp-skadade  barn och det är det absolut roligaste jobb jag haft. När jag ser såna barn  som din gullunge bara ler jag. Hon hade turen att få födas och glädja sin omgivning-de flesta andra förnekas livet med allt vad det kan ge dem själv och andra.
    Hur kan man säga att JAG är självisk, som vill ge mitt barn största möjliga chans till ett självständigt liv, det fattar jag inte.
    Om JAG är utvald är skitsamma, rent ärligt. 
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:28:42 följande:
    Hoppas du blir fri från rökningen nån gång. Jag har en flickvän som röker
    och eftersom jag älskar henne blir jag lika ledsen varje gång jag ser henne
    tända en cigarett.
    Ok, du fattade inte att jag svarade på att de svältande på Jamaica är glada.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes