Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

God doesn´t make mistakes

bad gyal skrev 2011-09-01 14:40:38 följande:
    Självklart händer tråkiga saker dom som tror på Gud oxå. Bara för att du tror på Gud förflyttas du inte från den här världen :P..

Men dom som tror på Gud klarar sig igenom svårigheter way better... Det är självklart egentligen, eftersom att dom med positiv inställning klarar sig igenom svårigheter bättre, det har till och med forskare sett..

Så jag tycker att det är ganska ointelligent att tro att bara för att du tror på jultomten har du rätt medan jag som tror på gud har fel. Att du har rätt och jag har fel.

Min 60-åriga far sa till mig alla blir saliga på sin tro.

Det är sant, spelar det någon roll vad du tror på? 
    Det FINNS rätt o fel i trosfrågor och jag kan bevisa det med ENKLA logiska resonemang.

Nej, tyvärr tror jag inte alla blir saliga på sin tro. Alla trosuppfattningar är inte sanna.
    Det vore nämligen inte logiskt möjligt. Ett exempel: En övertygad ateist tror att det inte
    finns nå´n Gud, en monoteist att det finns bara en Gud och en polyteist att det finns flera.

Bara EN av dessa TRE kan ha rätt. PÅ SAMMA SÄTT är det med alla andra trosuppfattningar-
    i alla andra livsfrågor.Trosuppfattningar som dirrekt strider mot varandra kan enligt logiken
    inte samtidigt vara sanna. Exempel: Gud kan inte både finnas och inte finnas.
    Jag är allergisk mot det ganska vanliga snacket med "det här är sant förmig och något annan
    är sant för dig". Visst kan vi ha olika uppfattningar om sanningen men det finns ett facit
    till tillvaron om man så säger. Logiken kräver nämligen det.

Du har RÄTT i att  svårigheter drabbar också dem som tror på Gud och du har OCKSÅ RÄTT
    i att det kan ge en extra psykisk styrka.

Personligen är jag troende kristen och det har gett mig mental styrka, men givetvis kan
    jag lyssna på den som säger att min tro inte är objektivt sann-och med sann menar jag
    det som är sant alldeles oberoende av vadjag tror/tänker /tycker, The truth is true no matter
     what you think stod det på en bra t-shirt.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 15:28:52 följande:
    Hur kan man säga att JAG är självisk, som vill ge mitt barn största möjliga chans till ett självständigt liv, det fattar jag inte.
    Om JAG är utvald är skitsamma, rent ärligt. 
    Nu har jag inte följt alla inlägg men man kan ju säga så här,
    att om individen redan är till i moderns livmoder så
    är det att ta bort alla möjligheter som finns att göra abort.

När individen redan är till och har Downs är ju alternativen
    bara döden eller Downs och i det fallet innebär kanske
    Downs ändå fler möjligheter.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:33:45 följande:
    Lite röka så blir man inte så hungrig...
    Har inte hört så mycket om svältkatastroferna på Jamaica, men jag har kanske inte rest lika mycket som du?

Hoppas du blir fri från rökningen nån gång. Jag har en flickvän som röker
    och eftersom jag älskar henne blir jag lika ledsen varje gång jag ser henne
    tända en cigarett.
  • Sven Erik Johansson
    Boll skrev 2011-09-01 14:38:07 följande:
    En kristen kan bråka med en muslim över sin tro. Eller över en kopp lånat socker. Vad sjutton som helst. Ibland är det religionen som orsakar bråken, ibland inte. Precis som ateister kan bråka över diverse saker, bland annat inställning till religion.

Men den här tråden handlar inte om dina vanföreställningar om Gud, utan om Downs syndrom och aborter och allt du skriver är rätt offtopic.
    Måste protestera nu mot formuleringen vanföreställningar.
    Jag anser det finns argument för att tro på Gud ,men
    skall inte utveckla ämnet här eftersom tråden mer handlar
    om barn med Downs syndrom.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:27:28 följande:
    Det ska jag meddela Afrikas Horns befolkning. De är olyckliga i onödan.
    Jag tror Gud vill vi skall hjälpa de tork/svält-katastrofdrabbade.

Exempel på hur:

SMS:a AKUT TORKA till 72900 (ge en 100-lapp) till RK.

Läkare Utan Gränsers kampanj En timme för Afrika

http://www.lakareutangranser.se/timme

Viss kan man vara olycklig som guds-troende men
    mig som troende kristen tycker jag det har stärkt .
    Lite rätt har väl bad gyal men också delvis fel.

Vad gäller Somalias befolkning finns det väl där som här
    både de som är starkt gudstroende och de som är agnostiker och de som
    är ateister. Formellt är flertalet somalier muslimer. Kanske är andelen
    som faktiskt är troende enligt landets huvudtrosriktning större i Somalia
    än här.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:28:46 följande:
    Du menar på allvar att alla sjukdomar är självförvållade?
    Vissa är det mer eller mindre. Hjärt/kärlsjukdomar, lungsjukdomar och cancer
    har ofta mågna riskfaktorer vad gäller livsstilen. KOL tex drabbar nästan bara
    rökare. Vad gäller rökning är det en riskfaktor också för plötslig spädbarnsdöd,
    både rökning under graviditeten och efteråt. Den klassiska västerländska kosten
    är en riskfaktor vad gäller hjärt/kärlsjukdomar och cancer.

ALLA är det dock INTE.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-01 14:23:13 följande:
    kanske det, men är rejält oduglig i såna fall.
    eller rent ond.
    Var inte så säker på det. Jag tror inte det är Gud som "sänder" handikapp med mera,
    men jag tror Gud älskar dem som har drabbats.

Dra inte så snabba slutsatser. Det där beror på hur tillvarons grundförutsättningar ser ut.
    Jag såg också i en annan tråd någon beräta det intressanta att ett det ord osm på något
    bibelställe översatts till allsmäktig på svenska egentligen betyder "den som strider och skall
    segra". Den som skall segra till slut är inte oduglig.

Det skede vi lever i nu tror jag inte är evigt. Jag tror andra saker kommer att hända när
    tiden är inne.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-01 16:27:27 följande:
    fast det vet vi ju inget om.
    Vi vet väl att döden tar bort allt liv men
    att Downsdrabbade ändå har mer möjligheter
    än om de vore döda.
  • Sven Erik Johansson
    Boll skrev 2011-09-01 16:28:41 följande:
    Jag önskar att man kunde fostervattenstesta och selektivt abortera bort barn som riskerar att bli kristna, så att vi slipper sådant här trams. Jaja, du tycker att abort är mord. Abort är en rättighet kvinnor har. Gillar du inte aborter så behöver du inte göra en.
    För det första skulle jag kunna ha precis samma uppfattningar både om barn med Downs och om aborter
    även om jag var ateist eller agnostiker. Känner jag mig själv rät skulle jag ha i princip samma moral som jag har
    idag även om jag var tex ateist eller agnostiker.

För det andra : Aborter både av de med Downs och de utan kan diksuteras både ur ett juridiskt och ett etiskt perspektiv. I princip kan man  ha en nollvision samtidigt som man stöder tex fri abort i 10,12,13 -eller som i det kanske mest långtgående landet Sverige-18 veckor. "Abortfråga"n är egentligen flera komplexa frågor.

Jag besvarar bara andras inlägg och tycker inte det är trams. VIDARE så har jag den stilen att jag kallar
    inte mina meningsmotståndares tankar för trams, men jag utmanar dem.
  • Sven Erik Johansson
    CallGirl skrev 2011-09-01 16:37:24 följande:
    Är det någon här av de som är emot selektiv abort alt fosterdiagnostik som öga mot öga har suttit ner och pratat med någon som har valt bort ett barn med DS eller på grund av andra orsaker?

Det är skillnad att diskutera på nätet jmf öga mot öga och valet man gör är inte lätt alla gånger. En i min närhet anförtrodde mig att hon gjort abort på grund av kön och jag förstår henne och hur hon tänkte runt just det valet.
    Nej, men jag har en vana att vara rak från hjärtat så jag skulle kunna göra det.
    Jag skiljer alltid på sak o person.Jag skulle möta personen med kärlek, men
    om ämnet kom upp skulle jag kunna stå för att jag stöder en etik som skulle
    ha resulterat i ett annan val.

Jag brukar vid personliga möten komma väl överens med meningsmotståndare.
    Bar för att en person gjort ett val jag inte stöder frånkänner jag inte personen
    människovärdet.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes