God doesn´t make mistakes
bad gyal skrev 2011-09-01 14:40:38 följande:
Självklart händer tråkiga saker dom som tror på Gud oxå. Bara för att du tror på Gud förflyttas du inte från den här världen :P..Men dom som tror på Gud klarar sig igenom svårigheter way better... Det är självklart egentligen, eftersom att dom med positiv inställning klarar sig igenom svårigheter bättre, det har till och med forskare sett..
Så jag tycker att det är ganska ointelligent att tro att bara för att du tror på jultomten har du rätt medan jag som tror på gud har fel. Att du har rätt och jag har fel.
Min 60-åriga far sa till mig alla blir saliga på sin tro.
Det är sant, spelar det någon roll vad du tror på?
Nej, tyvärr tror jag inte alla blir saliga på sin tro. Alla trosuppfattningar är inte sanna.
Det vore nämligen inte logiskt möjligt. Ett exempel: En övertygad ateist tror att det inte
finns nå´n Gud, en monoteist att det finns bara en Gud och en polyteist att det finns flera.
Bara EN av dessa TRE kan ha rätt. PÅ SAMMA SÄTT är det med alla andra trosuppfattningar-
i alla andra livsfrågor.Trosuppfattningar som dirrekt strider mot varandra kan enligt logiken
inte samtidigt vara sanna. Exempel: Gud kan inte både finnas och inte finnas.
Jag är allergisk mot det ganska vanliga snacket med "det här är sant förmig och något annan
är sant för dig". Visst kan vi ha olika uppfattningar om sanningen men det finns ett facit
till tillvaron om man så säger. Logiken kräver nämligen det.
Du har RÄTT i att svårigheter drabbar också dem som tror på Gud och du har OCKSÅ RÄTT
i att det kan ge en extra psykisk styrka.
Personligen är jag troende kristen och det har gett mig mental styrka, men givetvis kan
jag lyssna på den som säger att min tro inte är objektivt sann-och med sann menar jag
det som är sant alldeles oberoende av vadjag tror/tänker /tycker, The truth is true no matter
what you think stod det på en bra t-shirt.