Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

Det har knappast varit lättare någon gång i människans historia att leva med funktionshinder, så jag tror inte att debatten och inställningen hos omvärlden är så bedrövlig som anförs här. Att man får lov att välja sin egen väg tror jag medger att attityderna mjuknar snarare än hårdnar.

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 19:21:06 följande:
    Det kunde vara ännu lättare. Dessutom : Vad som sker vet vi inte.
    Det kan börja blåsa me r"Tännsjövindar". "Vi kan få ett bättre samhälle
    utan färgblinda, dyslektiker och Downsdrabbade" menade ju han.
    Vad ska bli lättare, menar du?

• Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 19:38:19 följande:
    Ja viss sorts fosterdiagnostik är fel i mitt tycke. 

Vilken sort är ok? i vilket syfte?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:07:52 följande:
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt.  Det går att föra en diskussion( Fast kanske inte här på FL)  om detta.

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:44:23 följande:
    Vilken sort är ok? i vilket syfte?
    Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Uj, här fattar jag inte något?

Vad gör vi med informationen från ultraljudet? Man ska ju inte selektera enligt dig?

Varför är det ok att abortera friska foster men inte de med kromosomförändringar?    
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:57:34 följande:
    Ja.. jag tycker inte det är ok med att screena för DS.  Det är en horribel syn och värdering på dessa människor.
    Dom som gör det.. gör det för att det finns. Det informeras överallt om DS och dessa tester. Det prats om risker hit och dit.. Lite skämselpropaganda till okunniga.. rädda.. fördomsfulla människor.. (Nu säger jag inte att alla är så)

Antalet Selektiva aborter ökar i Sverige tack vare alla dessa tester som erbjuds med DS i fokus

Alla människor är lika i värde och rättigheter... Är det så egentligen när det kommer till kritan?

Här säger man med testerna till en stor grupp av människor att dom inte duger.. Att sådana som dom kan tas bort om man vill just genom tester som erbjuds..

Vart finns rättigheten... att inte behöva bli ifrågasatt för den man är???
    Jag har inte ifrågasatt någon med DS. Men jag väljer att inte föda ett barn med det syndromet.   
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:09:56 följande:
    Men.. suck!

Citerar mig själv

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.

Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Varför det är ok att abortera friska foster? frågar du..
    Jag tycker att kvinnan måste ha ett fritt val här. Det här handlar om oönskade graviditeter.
    den selektiva aborten är att kvinnan vill ha barn men har vissa krav på barnet som inte blir uppfyllda.
    Det är känsligt för dig att alla inte vill göra samma sak som du. Det kan jag köpa, men det är ändå verklighet. Jag och många andra vill ge barnet ett annat liv än det din dotter står inför, om det går. Det har inte med "avel" att göra, om nu det är så hemskt att tänka sig för innan man sprider ärftliga sjukdomar vidare (jag syftar inte på DS, ok?).   

• Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 08:10:14 följande:
    skippa ROT och RUT!
    eller nej förresen.
    Ta och lugna dig lite, jag har just fått ordning hemma!
  • Sarah f
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Så lustigt, jag upplever att det är rakt motsatt, att det är mer accepterat om det föreligger en diagnos. Jag ser inget problem i det, eftersom jag med hela mitt hjärta hoppas att alla människor önskar ofödda barn ett liv med minsta möjliga sjukdomar och hinder.

• Sarah f

Eftersom jag är gravid och 40+ så kan jag direkt ur verkligheten berätta om attityderna hos vårdpersonal angående fosterdiagnostik jag mötts av.

Min barnmorska frågade om vi var intresserade av KUBB/NUPP-test förutom ultraljud. Jag frågade vad det gick ut på, varpå hon svarade att testet gav en sannolikhet för risken av vissa förändringar. Eftersom jag inte var intresserad av att veta en risksats, bad jag att få FVP direkt. Hon begrundade detta, och sa sedan att jag måste vara beredd på vad ett slutgiltigt svar innebär för mig och att min man och jag talar igenom hur vi ska hantera svaret.
    (Jag hade redan klart för mig hur jag ville göra.)     

Jag kan inte uppfatta att hon försökte påverka mig att göra abort vid fosterskada. 

• Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 08:56:10 följande:
    många människors attityder kunde bli än mer förstående och förbättringar kan
    alltid göras o många kunde värdera personer med olika handikapp mer än de gör idag.

Vem är det som nedvärderar och hur? Vad är det du ser människor med funktionshinder mötas av, i verkliga livet?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes