Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

Mad as snow skrev 2011-09-01 16:51:34 följande:
    Jag anser att diskussionen om fosterdiagnostik och vad den kan leda till i förlängningen om man inte är vaksam, är viktig. Ja. Vad jag tyckte var ännu viktigare i den här tråden var att sätta fingret på de ytterst obehagliga inlägg som TS blev utsatt för, där man utmålade henne som en uppdiktad person eller insinuerade att hennes dotters DS gav henne uppmärksamhet. I det läget försvarade jag henne, absolut. Det gör jag med många människor som blir påhoppade av en grupp andra individer. 
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:53:35 följande:
    Sätt inte andras ord och påståenden i min mun i fortsättningen tack!

Jag har inte läst alla inlägg av alla.. Jag bemöter inte alla inlägg. Inte ens i tanken.

Att man inte bemöter innebär inte att man alltid håller med.
    Sorry. Det blir lätt så när någon annan kommer in och försöker föra din talan.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:53:35 följande:
    Säkert har jag trampat på några tår..  Vad har det med saken att göra? Kör du en slags vedergällning för deras räkning nu??
    Vedergällning?

Jag försöker bara belysa hur illa debatten kan bli om man kör fel debattstil. Oftast, inte alltid, har man ju en bakomliggande tanke med att debattera. I ditt fall torde det vara att du vill förändra samhällets syn på DS. I andras fall kan det handla om att vilja skapa förståelse för individers val att abortera ett foster med DS. I båda fallen är det lika kontraproduktivt och fel att debattera klumpigt och trampa på folks tår i onödan. På det viset lyssnar ingen på någon.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:08:05 följande:
    Nazister?? 

Det är du som tänker i dom banorna om individen..Du vinklar åt det hållet hela tiden..
    Jag gör inte det.
    Det beror på att du inte ser sambandet mellan "samhället" och individerna.

Det är föräldrarna och enbart föräldrarna, eller specifikt den gravida kvinnan för att vara korrekt, som kan besluta om abort. Det är inte någon flummigt byråkratiskt regeringsutskott som beslutar i den frågan och därför kan man inte låtsas att det är någon annan än föräldern som har ansvaret.

Beslutet kring abort är ett stort ansvar. Ett tungt ansvar. Ett ansvar man lätt kan känna sig dömd för av samhället. Eller rättare sagt av individer som gör utfall mot abort. Ingenting blir bättre av att någon drar paralleller med nazism kring detta "fenomen" att abortera bort DS.
  • Roisin Dubh
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 17:17:52 följande:
    På ett allmänt plan måste man ändå kunna uttrycka sin avsky för tex dödande utan att friskriva sig gentemot någon eventuellt sårad mördare.
    Absolut!

Men i det här fallet handlar det om en fråga där man vill nå fram med kunskap och information för att underlätta för sitt barns vardag och förändra samhällets syn på DS. Åtminstone inbillar jag mig att det är poängen med debatten.

Vill man hellre köra på med att uttrycka avsky och skapa sig fiender bland de som man vill komma åt så är man inte särskilt effektiv. Det är ju inte särskilt effektivt eller förebyggande för kriminalvården att man uttrycker sin avsky över t.ex. våldtäktsmän. Det kan kännas skönt att vråla ut sin ilska men det är något man endast gör för sin egen skull. Inte att jämföra med syftet i denna debatt alltså.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:20:34 följande:
    Någon blir alltid trampad på tårna hur försiktig man än är.

Jag vill inte prata om individens enskilda val... Det har jag gjort klart redan för början.
    Det jag vill diskutera är den här selektiva fosterdiagnostikens vara eller icke vara.

Du har fått det förklarat för dig några gånger men lik förbannat så ta du upp Nazismen och anklagar mig för att anklaga andra..

Jag anser att du provocerar medvetet.. och för in diskussionen på det som inte påståtts.
    Men jag trodde vi kom överens om att fosterdiagnostiken inte är selektiv. Det är aborten som är selektiv. Och aborten ligger på föräldrarna, dvs individernas ansvar.

Det hjälper inte hur mycket du än vill lägga ansvaret på tekniken eller samhället i stort. Vi lever i ett så pass fritt samhälle att ansvaret och valet är individuellt. Du vill frånta individer deras verktyg och möjlighet att bestämma själva hur de vill ha det.
  • Roisin Dubh
    giftgrodan skrev 2011-09-01 18:07:15 följande:
    Fast själv drar du ju in din dotter = en enstaka individ, i diskussionen. Det blir lite märkligt när du sedan inte tillåter den andra sidan att tala om enstaka individer?

Till syvende och sist är det ju enstaka individers val om abort frågan om screening handlar om, eller hur? Samhällets syn är ju summan av alla individers syn, kan man säga.
    Tänkte precis skriva det men du har redan gjort det så jag nöjer mig med att hålla med.
  • Roisin Dubh
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:09:57 följande:
    Jag tycker också att detta är tydligt att klargöra. Lite känns det som den "fega" vägen ut - att skylla på samhället och inte på föräldrarna, för att man *egentligen* tycker att deras val är fel men kanske inte vill stöta sig med någon i ens omgivning?
    Precis den känslan får jag av den här debatten.

Särskilt efter det att TS skrev följande:
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:57:19 följande:
    Ok. Jag är alltså ett hot mot dom individerna som vill ta tester för att ev kunna göra en selektiv abort baserat på vad dom hittat.

Då måste dom individerna vara ett hot mot min åsikt? Eller hur?
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:30:02 följande:
    Ibland finns inte realistiska politiska möjligheter och dessutom
    kan det ibland finnas vissa fördelar med att jobba på andra fronter
    o påverka värderingar mer än att lagstifta.
    Bingo!
  • Roisin Dubh
    Wynn88 skrev 2011-09-01 19:18:33 följande:
    Precis! Problemet med TS argument, är ju att man lika gärna kan "vända" på det. Det är ju inte screeningen som tar bort "oönskade" foster, utan föräldrarnas (mammans) senare val. Man skulle lika gärna kunna säga att screening är OK (så att blivande DS-föräldrar är mer förberedda), men inte att abortera pga DS. Men då är vi inne och tallar på aborträtten igen, vilket TS inte vill göra

MEN pga detta, blir det tankevurpa på tankevurpa. Det är inte screeningen som är problemet. Tvärtom kan den upptäcka vissa svåra skador (t ex Trisomi 13 och 18) som är allt annat än önskvärda. Något som TS t om har erkänt!
    Det är alltså hur screeningen används som här problemet - dvs föräldrarnas ev. beslut om abort! 
    Exakt.

Andra föräldrars personliga val av abort kan aldrig vara ett hot mot levande barn. Vare sig utvecklingsstörda eller "normalstörda". Det är ingen som tvingar någon att abortera ett barn med DS. Inte i det moderna samhälle vi lever i.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 19:38:19 följande:
    Varför är det så förbannat svårt att förstå och få ihop.. att jag INTE vill ge mig in och kritisera någons personliga val här. Jag vill inte ner på den nivån. Ja, jag vill diskutera den ena halvan. Det är inte ett feg väg ut och jag är definitivt inte rädd för att stöta mig med någon.

Är det svårt att förstå just för att ni själva vill gå ner på individplan? Det är där ni vill ha denna tråd.

Ni andra drar er inte för att ge exempel på olika individer.(Den återstående halvan). Roisin nämnde att hon vet några här som har gjort selektiv Abort.. DS," Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" Andra har gett andra exempel.
    "Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" är inte något jag skrivit så sätt inga citattecken där. Det enda jag påpekade var att även den andra sidan av debatten är individer och om syftet med debatten är att få dessa att lyssna är det helt fel metod att dra paralleller med nazism. Få vägrar ta till sig något när de känner sig anklagade.

Det hela började med att du själv startade denna tråd på ett individuellt plan. Du lägger upp foto på din dotter och refererar till henne i samband med att du försöker föra debatten på samhällsnivå. Hur tänker du då? Det kan inte bli mer personligt.

Du skriver gång på gång att du inte VILL gå ner på individnivå och kritisera enskilda människors beslut. Men det går inte att förneka att den här diskussionen faktiskt bygger på enskilda indivders val. Så länge det inte är staten som beslutar om individers abort. Därför blir hela resonemanget ologiskt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes