Zargenta skrev 2011-09-01 16:46:01 följande:
Men jag förstår mig inte på folk som du, som anser att vi ska skicka ÄNNU mer pengar till Afrika än vad vi gjort de senaste 30åren med biståndspengar som kunde hjälpt våra egna utsatta i Sverige? Vi har hemlösa och fattiga och svältande personer här med!!! Pengarna som skickats till Afrika har missbrukats så hårt och gått åt militära aktioner och terrorism!!! Näe, låt oss få ha fri abort och skicka gärna några abortläkare till Afrika för att underlätta för dem där också...
Man måste hålla isär olika saker. Afrika är inte ett land med en enda situation. Visst finns det exempel
på mindre lyckade biståndsprojekt men det jag nämner här är INTE vanligt bistånd utan katastrofbistånd
i ett läge när alternativet är döden förmånga oskyldiga vid värsta torkan på 60 år. Dessutom har vi själva
bidragit till den. Torka kommer nu mycket tätare än förr .Klimagtet har ändrats och vi släpper ut mycket mer
växthusgser per person än tex en somalier.
Det finns exempelpå lyckat katastrofbistånd när människor har rest sig efter katastrofen o kommit igång med sitt eget jordbruk o annat arbete.Det finns också exempel på bra långsiktigt bistånd, samtidigt som det också finns exempel på missbruk
Det är förståss ViKTIGT att dämpa befolkningsökningen men jag tycker andra metoder än aborter är
att föredra. När ett land utvecklas ekonomiskt så brukar automatiskt födelsetalen sjunka.
Katastrofhjälp som det nu är frågan om och till vilken alternativet är döden för bla drabbade barn
är inte meningen att vara permanent utan ges under kort tid.Människor arbetar faktiskt på Afrikas Horn också
o väntar inte bara på katastrof o katastrofhjälp osm alltså inte är det vanliga biståndet.
OM det enligt svensk lag är fri abort tom ett visst antal veckor så kan man ju ändå satsa på ett
effektivt abortförebyggande arbete. Det EXISTERAR INTE något abortförebyggande arbete värt namnet
i Sverige som har mycket höga abortsiffror jämfört med andra länder i Europa och det sörjer jag
verkligen över.
Att jag tog upp ämnet var för att svara på någon annans inlägg som talade om Afrikas Horn.
Men där gäller för mig samma som för barn med DOWNS: Jag vill tala för de drabbades männsiskovärde.