Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

God doesn´t make mistakes

Krumpy skrev 2011-09-01 18:41:05 följande:
    Ja, men det är fortfarande inte en individ som omfattas av FN:s
    mänskliga rättigheter, vid v 14.
    Det finns annat än FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
    Man kan ha andra måttstockar.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:13:35 följande:
    Det har knappast varit lättare någon gång i människans historia att leva med funktionshinder, så jag tror inte att debatten och inställningen hos omvärlden är så bedrövlig som anförs här. Att man får lov att välja sin egen väg tror jag medger att attityderna mjuknar snarare än hårdnar.
    Det kunde vara ännu lättare. Dessutom : Vad som sker vet vi inte.
    Det kan börja blåsa me r"Tännsjövindar". "Vi kan få ett bättre samhälle
    utan färgblinda, dyslektiker och Downsdrabbade" menade ju han.
  • Sven Erik Johansson
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:51:18 följande:
    Du har helt rätt i att ett samhälle i grunden är en produkt av alla individers samlade värderingar. Men då kommer vi till nästa viktiga politiska fråga: Vem har rätt att bestämma vilka värderingar - eller val - som är "rätt"?

Demokratins inneboende dilemma, är att den också ger utrymme för obehagliga åsikter eller mindre lämpliga val. Annars vore det inte demokrati. Den dag bara "vissa" åsikter eller val tillåts, är demokratin död. Samtidigt krävs lagar och regler för att samhället ska fungera, för att skydda medborgarna etc och det är i denna gråzon vi rör oss.

Idag får svenskar med olika typer av funktionshinder, mer hjälp och stöd än någonsin tidigare. De accepteras mer än någonsin tidigare. Fortfarande finns fördomar och för lite resurser, ja. Men jämför man med HUR DET VAR (50-talets tvångssteriliseringar och 70-talets institutionsboenden t ex) har mycket hänt... Inget tyder alltså på att vi skulle vara på väg mot ett "elitsamhälle", där människor med funktionshinder inte accepteras. Snarare har utvecklingen gått åt motsatt håll de senaste decennierna. Att samhällets resurser inte är oändliga och att en del "äcklas" av DS-barn eller andra med fh, kan vi inte göra så mycket åt, mer än att fortsätta upplysa, informera och ev. fördela resurser bättre.

Det finns fler funktionshindrade barn idag än förr, inte färre. Detta för att fler överlever till följd av den medicinska utvecklingen, plus att fler "tillåts" överleva och faktiskt utvecklas. (Istället för att kvävas i lindan eller skuffas undan till något hem.) Många handikapp (t ex förlossningsskador) går inte att screena för men dessa barn välkomnas ändå. Ibland fast de bara är "paket". De skulle ALDRIG tillåts överleva förr...

Personligen tror jag i o för sig att det finns en tanke bakom vår existens och att
    saker kan stå antingen i samklang med den eller dishamoniera med den,
    men även om jaq skulle ha fel i det går det ju alltid att kämpa för de värderingar
    som hjärtat vill, tex av kärlek ,utan att tala om rätt o fel i absoluta termer.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:24:53 följande:
    Vad ska bli lättare, menar du?

många människors attityder kunde bli än mer förstående och förbättringar kan
    alltid göras o många kunde värdera personer med olika handikapp mer än de gör idag.
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-01 21:31:13 följande:
    Dom finns inte ännu,räknas inte som barn ännu när man gör testet!
    Man kan räkna olika. "Barn" är bara ett ord.
    Somliga definierar si, somliga så
    Jag räknar även foster i ett relativt tidigt
    stadium som mänskliga individer
    i mina etiska resonemang och det innebär
    att  jag inte skulle uppmana min fru till
    abort om hon visade sig bära på ett
    foster med Downs eller motsvarande.
  • Sven Erik Johansson
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:09:56 följande:
    Men.. suck!

Citerar mig själv

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.

Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Varför det är ok att abortera friska foster? frågar du..
    Jag tycker att kvinnan måste ha ett fritt val här. Det här handlar om oönskade graviditeter.
    den selektiva aborten är att kvinnan vill ha barn men har vissa krav på barnet som inte blir uppfyllda.
    Hur mågna veckor är du för fri abort: 18 VECKOR som i SVERIGE eller 10,12 eller 13 VECKOR som i ANDRA LÄNDER MED FRI ABORT?

Själv har jag en 0-VISION vad gäller aborter oavsett hur mågna veckor det finns eller inte finns fri abort
    rent lagligt. Sverige har INGEtT abortförebyggande arbete värt namet och har höga siffor per kapita jämfört med andra europeiska länder.

Om min fru bar på ett foster emd DOWNS skulle jag inte uppmana henne till abort.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:17:44 följande:
    Varje foster du kommer att bära i din livmoder är dig fritt att kalla vad du vill och föda under vilka omständigheter som än kan bli.
    Jag har ingen livmoder MEN  mina etiska principer är sådana att jag inte skulle uppmana
    min fru att göra abort om hon bar på ett foster med Downs , anlag för dyslexi, färgblindhet osv.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 09:20:02 följande:
    "
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:17:44 följande:
    Varje foster du kommer att bära i din livmoder är dig fritt att kalla vad du vill och föda under vilka omständigheter som än kan bli.
    jag är kär i dig.
    Se mitt svar till Sarah f.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:22:49 följande:
    Om du har nollvision, varför diskuterar du alls fosterdiagnostik?
    Just därför och för att jag vill slå ett slag för
    Downsdrabbades människovärde.
  • Sven Erik Johansson
    Kattdamen skrev 2011-09-02 09:24:35 följande:
    Ah, du är en sån där.

Som är emot vissa preventivmedel antar jag då.
    Jag gillar kondomer. Personligen skulle jag kanske inte vara så förtjust i
    att spruta mina spermer i en kvinna med spitral i den mån det
    hindrar ett redan befruktat ägg att fästa vid livmoderslemhinnan.

Jag är INTE katolik och gillar kondomer som kan skydda både mot graviditet o könssjukdomar
    men de är inte hundraprocentiga. Det skall vi minnas. OM jag har samlag med kondom
    är jag inställd på att om den inte funkar så vill jag ta mitt föräldraransvar.

Dock lär det nog inte bli barn för mig. Jag är 47 o min flickvän är 48.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes