Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

God doesn´t make mistakes

Zargenta skrev 2011-09-02 13:51:21 följande:
    Det finns ett inlägg tidigare i tråden där jag nämner att funktionshindret som uppkommer i ett senare skede i livet i vår släkt, inte hindrar till ett produktivt liv INNAN det, bidragande till skatteintäkt och därmed på sätt och vis redan betalat för vården som kommer behövas. Så nej, bidrar inte till att fler MED funktionshinder, det är något som KOMMER utvecklas sent. Har redan förklarat också att jag är kluven då det som sagt också finns komplikationer som uppkommer vid födsel tex och psykiska funktionsnedsättningar som INTE går att förutse. Sen var det en fråga också om socioekonomisk perspektiv och inte personliga värderingar enbart.

Men att ta bort möjligheten att få VÄLJA om jag vill abortera ett foster, eller ens få information innan det kommer ut, tycker jag inte om.
    Hur vet du att ditt barn kommer att betala så mycket skatt att dennes vård kommer täckas? Eller att du har gjort det?

Det är alltså inte alla funktionshinder, utan bara de med utvecklingsstörning också?
  • Kattdamen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:22:38 följande:
    Nej, absolut inte! Däremot vet jag att det till o med funnits kvinnor som varit så mycket principiellt mot
    aborter att de trots läkares prognos om att det troligen skulle medföra döden i komplikationer valt att bära o föda ett barn. Det  innebär att det säkert finns de som även i svåra situationer skulle välja att föda ett barn med
    Downs och detta påverkas just av personernas VÄRDERINGAR .

Men OBSERVERA nu att jag INTE-ABSOLUT ABSOLUT INTE- SÄGER att en kvinna om hon sannolikt dör vid en gravidite/födsel skall  föda barnet.OM läkare gav besked om att valet stod mellan döden och abort för min fru  så skulle jag I DET FALLET HELLRE SE ATT HON VALDE ABORT.

Det finns alltid gränsfall  och jag säger inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det känns tråkigt  tex med den trend som inneburit att allt fler av fostren med Downs aborteras i Danmark och med Tännsjös uttalande.
    Jag har läst om dessa kvinnor, och många av dem har redan barn. De är så otroligt egoistiska som gör på det viset, och riskerar att lämna sina barn moderslösa.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 15:44:48 följande:
    Jag har varit en fördomsfull människa. Jag tyckte utvecklingsstörda var en avart av människan.
    Om den här tråden hade funnits då så hade jag sopat mattan med många av er.. Först ut skulle trådstartaren vara.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
    Tja, det var väl trevligt att du växte upp. De flesta brukar inte vara så mogna i den åldern du pratar om.

De flesta har inte sådana fördomar som du verkade ha. De anser inte att utvecklingsstörda är en avart. Men de kanske ändå skulle göra abort om de fick reda på att fostret hade någon typ av funktionshinder. Det är två helt olika saker att välja att skaffa ett barn med funktionshinder, och att anse att de ska avlivas.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:01:26 följande:
    Sheldon skrev 2011-09-02 15:50:03 följande:
    Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting, mesta,  baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade.

jag KAN förstå och jag säger inte att det är pga fördomar dom aborteras..
    Men däremot skrev jag att jag vet hur det känns att ha fördomar..
    Men lägg av. Det handlar inte om fördomar och okunskap. Man får mycket information av sjukvården.

Bara för att du har det betyder inte att alla har det.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:05:20 följande:
    Ja eller hur.. och det var tur att jag fick den förmånen då för över 30 år sedan....

avlivas.. tja.. lite åt det håller är det väl när man vill ha barn man väljer bort efter test..

Avlivning av foster..

Nej, nu var jag dryg.. Gå inte igång nu.. din kväll blir kanske förstörd... Flört
    De flesta brukar aldrig vara där.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:06:28 följande:
    Har du svårigheter att förstå min text??
    Lär om .. läs rätt
    Det är inte på grund av fördomar och rädsla de flesta gör abort i dessa situationer.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:11:10 följande:
    Fördomar baseras på rädsla och okunskap.

1 Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

2 Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap.

3 Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Vad är problemet?
    Att jag förstår folk som gör det dom gör. innebär inte att jag anklagar dom för fördomar.
    Måste jag skriva en djupt ingående förklaring efter varje mening.. ta ner meningen i atomer??

Men jag säger sen att fördomar baseras på rädsla och okunskap.
    Men det är ju inte därför folk gör abort. Man får information, och gör ett välgrundad beslut med hjälp av detta.

Påstå inte att folk gör abort på grund av fördomar och rädsla.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:15:03 följande:
    Klart jag påstår att dom gör.. Men inte alla.
    Du har fel.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
    Det hade varit skitbra om det gick att se det. Så man kunde välja att avbryta i sådana fall. Jag hade valt att avbryta om jag fått reda på att fostret skulle få adhd eller autism.
  • Kattdamen

En del kanske behåller att barn på grund av ds. För att de har gått på att alla med downs är så snälla, söta, gulliga hela tiden. Som små hundvalpar.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes