Ari Gold skrev 2011-09-06 11:18:53 följande:
Nu känner jag att du inte vågar ta till dig och bemöta frågan.
DU har skrivit att det är egoism att välja att föda ett barn som aldrig kommer att kunna vara produktivt och bidra till samhället genom skatt.
Då måste DU våga fundera över vad konsekvenserna av en sådan inställning i vidatre mening innebär. Gränsen för vem som anses produktiv och vem som ases kunna bidra flyttas ju hela tiden fram och tillsammans med mer avancerade testmöjligheter och genteknik ser jag inte riktigt var det skulle sluta? Vart går gränsen?
Personligen vill jag inte ha ett samhälle där vi på förhand sorterar bort människor vi bedömer inte kommer kunna bidra, utan hellre ett samhälle där vi ser till att alla kan bidra oavsett förutsättningar.
Jag förtydligade för dig som kom in här i diskussionen vad den handlade om, sen mina personliga värderingar eller åsikter och tyckande finns att läsa ganska glasklart i tråden! Jag tycker det är egoistiskt att sätta barn till världen när man vet om att det är skadat, av humana skäl såväl som socioekonomiska, då man sätter sina egna känslor först och inte tänker på barnets bästa.
Utöver det, så ska det fortfarande vara ett fritt val för kvinnan och familjen att göra diagnostik och även beslutet därefter, men att det borde utökas med fler sjukdomar man screenar efter. Gränsen är för mig inte nådd än, sen vet jag inte var det slutar självklart men hoppas att folk förstår skillnaden mellan att välja bort ett skadat barn och ett barn med fel kön eller fel hårfärg.