Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

God doesn´t make mistakes

Kattdamen skrev 2011-09-02 09:24:35 följande:
    Ah, du är en sån där.

Som är emot vissa preventivmedel antar jag då.
    fast jag tror du misförstod mig. Jag skrev att jag hade en nollvision angående aborter oavsett
    hur många veckor LAGEN säger att det är fri abort. jag är alltså för ett mycket bättre abortförebyggande arbete
    och jag skulle inte uppmana min fru till abort om hon var gravid oavsett om fostret var drabbat av Downs
    eller inte var drabbat.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 09:26:43 följande:
    vem har ifrågasatt det, eller är du bara ute och uppmanar sådär lite allmänt?
    Många foster med Downs aborteras.  Jag har andra värderingar
    och gläds åt människor som också har det som liksom jag
    inte väljer abort på foster med Downs eller icke med Downs.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:26:47 följande:
    Utav de tre saker du nämner är det bara möjligt att screena en, vad jag vet. Varför placera diskussionen i fantasin när verkligheten har tillräckligt att erbjuda? Ännu en gång, du är helt emot abort så varför spekulera i något du redan förkastat åtskilliga gånger    

Torbjörn Tännsjö nämnde alla tre-färgblindhet, dyslexi och Downs o menade att
    det  kan bli ett bättre samhälle utan sådana individer.

Eftersom tråden handlar om Downs och det är en orsak bakom aborter
    diskuterar jag det specifikt.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:28:09 följande:
    Vem har yppat något om deras lägre människovärde mer än TS i sina anklagelser?
    Det handlar om attityden till foster med Downs.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:30:44 följande:
    Åter en spekulation i fantasin alltså? Som du anser ska vara normerande för oss andra som lever i verkligheten?
    Normerande och normerande? Jag talar för vissa värderingar och
    gläds åt ju fler som omfattar dem.Jag lever i verkligheten precis som
    ¨du o svarar bara på andra inlägg o vad de tagit upp o jag fick en fråga
    om mina tankar vad gälelr preventivmedel och jag talade om vilka
    konsekvenser mina värderingar får i verkligheten när jag väljer
    hur jag praktiskt handlar.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 09:41:28 följande:
    Men hur kan du välja abort eller inte abort när den situationen är fullständigt hypotetisk och ALDRIG kommer att inträffa?

Jag beskriver att värderingarna är avgörande. Jag har värderingar så jag inte skulle
    uppmana min fru till abort om hon bar på ett foster med Downs. Andra män med andra värderingar
    skulle kunna uppmana sin fru till abort. Jag talar för mina värderingar och beskriver att värderingarna
    är avgörande id et enskillda fallet förom det blir abort eller inte. Lagen har fri abort tom vecka 18 i
    Sverige men om det blir abort eller inte beror ju på värderingarna med mera i det enskillda fallet.
  • Sven Erik Johansson
    Grätchen skrev 2011-09-02 09:42:49 följande:
    Du har inte ens möjligheten att välja bort ett foster med DS iom att din flickvän förmodligen inte  längre är fertil.
     Så det är lätt för dig att snacka.
    Hon ÄR fertil fortfarande. Jag hade samma inställning tidigare i livet när
    graviditetschanser var större. Jag  har som yngre försökt få barn men det blev
    inte mer än ett streck på stickan och då hade jag samma inställning.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:10:37 följande:
    du talar om hur du skulle välja i en situation som aldrig kommer att existera. Det är fantasi. Sen förväntar du dig att vi ska tänka om och tänka som du?

Jag har också en nollvision; att noll barn ska födas till ett olyckligt liv. Noll chans att det blir så med, för den delen. 
    Förväntar o förväntar? Jag beskriver hur jag själv skulle handla och använder det exemplet
    för att tala för en viss etik i fall som kan inträffa och DET är inte fantasi. Jag förordar en viss
    etik men kan ninte förvänta mig något.

Jag har båda nollvisionerna -icke olyckligt liv o icke aborter. Men det är också så att
    allas liv är olyckliga i vissa llägen eller skeden. Jag önskar så mycket lycka som möjligt dock.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:11:22 följande:
    DINA värderingar är inte bättre än MINA.
    Egentligen ser jag det inte så intressant om vi kallar en värdering bättre eller säre/rätt eller fel/bra eller dålig.

Jag har helt enkelt vissa värderingar för jag älskar allt levande och vill ge allt levande en chans.Kärleken driver mig till att höja min röst  för ofödda , till att propagera för att SMS:a SKUT TORKA till 72 900 (för at rädda liv som annars går förlorade i svältkatastrofen på Afrikas Horn, till att engagera mig för hemlösa, till att ha valt vapenfritt i ställer för att bära vapen ,till att vara vegetarian (älskar också djur) osv osv.

Hurvida det ALLS FINNS något som är i absolut mening rätt/fel är en intressant filosofisk fråga.
    Personligen tror jag att det finns en tanke/avsikt bakom vår tillvaro och att saker kan stå i samklang med
    detta eller strida mot detta och det skulle kanske kunna vara en  måttstock i et objektivt perspektiv
    (fast olika människor har ju olika uppfattningar o olika moral) , men jag gissar att
    du inte räknar med detta.

Jag är troende kristen men skulle förmodligen om jag känner mig själv rätt ha samma moral
    som idag om jag var ateist o samam inställning till aborter och till personer med Downs.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:15:06 följande:
    Låt mig gissa, sannolikhetsteori är inte din starkaste gren?

Om man FÖRSÖKER få barn så funderar man knappast på abort i samma andetag. Som ung är risken för kromosomavvikelser försvinnande liten, dessutom. Skärp till dig nu. 
    jag skrev yngre-inte ung. Jag är nu 47. Jag var 41 och den tilltänkta modern 40-41-42 när det
    var aktuellt. Det blev inget barn , men statistiskt är chansen större vid den åldern även om
    den absolut största chansen fortfrande är att ett barn inte får Downs syndrom.

Min mor varnade mig faktiskt vid något tillfälle för risken med Downs.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes