Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-04 11:22:05 följande:
    Min frågeställning är:

Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?
    Nej
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-04 11:22:05 följande:
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.
    Inte? Tar man bort den extra kromosomen, vad får man då? Sitter personen i den kromosomen? Alla andra som saknar denna extra kromosom, är de inte personer menar du?
  • Roisin Dubh
    Balooo skrev 2011-09-04 11:36:02 följande:
    En sak till!

Jag känner en mamma med som har två barn,mamman är kortväxt och ständig värk i hela kroppen,ett barn är normalt och ett barn är kortväxt.
    Det barnet som är kortväxt har redan nu vid 13 års ålder stora problem med sina leder samt andra bekymmer som hör till.

Mamman har vält att ta bort ett foster som också visade sig vara kortväxt...kränkte hon sig själv då?
    Nej om jag fattat TS rätt så kränktes kortväxta mamman och barnet av att staten tillät mamman mäta fostrets längd.
  • Roisin Dubh
    puss skrev 2011-09-04 14:29:12 följande:
    "fan va små tuttar du har, är du mupp eller??"
    Det skulle även kunna vara en kortväxt tjej med kurvor. Drömmer
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-04 14:43:58 följande:
    Ok ett sista inlägg innan jag loggar ut..

Roisin (eftersom du skrev sista inlägget)

En samvetsfråga. Om man nu skulle tänka sig in i mina tankebanor, en liten stund iaf, så kanske det finns en "risk" att tanken kommer inom er "att hon kanske har en poäng" Då finns risken att era egna argument faller i och med det. Ni måste på nytt ta ställning till hela frågan. Om ni vill ha kvar era argument ( och där ingår inte en ev kränkningsrisk av existerande Ds personer)...som inte var riktigt relevant till min frågeställning så givetvis så lyssnar ni inte då. Min teori, inte ett påstående.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/04/mannis.../

Over and  Out!
    Tro mig! Jag har tänkt mig in i dessa tankebanor och verkligen försökt att förstå poängen. Poängen jag kommer fram till är fortfarande att det handlar om en väldigt långsökt känsla av att bli kränkt och en totalt obefogad rädsla för något som aldrig kommer att hända.
  • Roisin Dubh

"Varför är denna fråga så svår att ta? Varför vill vissa personer inte en reflektera över frågan utan dom blir smått hysteriska och pratar om någonting annat än frågeställningen."

Aha, om man inte håller med TS i en fråga beror det på att frågan är svår att ta. Logiskt. Eller inte.

Aha, folk är bara hysteriska om de har någon form av annan ståndpunkt än TS och kanske vill lyfta fram den.

Dags att lägga in oss på vilohem nu, gott folk, vi är vansinnigt hysteriska och inte lika bra på TS att ta så här svåra frågor.

Endast en åsikt är den rätta. Allt annat är OT.

• Roisin Dubh
    puss skrev 2011-09-04 14:51:39 följande:
    det som är det i grunden störda är att folk anser att det är en VÄRDEMINSKNING att testerna finns, fan så blåst och fördomsfullt.
    jag betackar mig för sån idioti.
    det är ju verkligen att ha fördomar mot folks anledningar. "jag vet nog hur du tänker, din jävla nasse". snacka om att sätta sig över folk och döma i sånt man inte vet ett skit om.
    För att inte tala om fördomsfullt och kränkande av personer med DS. Man lägger in ett värde i själva faktumet att någon har DS. En diagnos är aldrig en värdering, det är bara ett konstaterande.
  • Roisin Dubh
    Kattdamen skrev 2011-09-04 16:15:44 följande:
    Men det är ju ingen som kräver att man ska fosterdiagnostisera redan födda människor. Det hade jag insett varit en kränkning, och fullkomligt onödigt.
    Tekniskt sett diagnostiseras även födda människor. Barnet föds och man konstaterar att det har Downs Syndrom. Man skriver det i journalerna och startar en särbehandling. Så fruktansvärt kränkande. Tydligen.

Det stora felet TS gör är att lägga in värderingar i fosterdiagnostik. Hon tar för givet att man diagnostiserar för att göra abort. En av artiklarna hon länkar till är ett praktexemplar på hur fel hon har. www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-lika-valkommen
  • Roisin Dubh
    infragilis skrev 2011-09-04 16:41:59 följande:
    Det kan ju vara skönt att få veta i förväg, kan jag tänka. Så att man hinner förbereda sig, läsa på och kanske nätverka bland andra som fått barn med downs syndrom, eller vad det nu gäller. Då blir det i alla fall ingen chock i samband med förlossningen utan anknytningen kan börja direkt.
    Precis.
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-04 19:01:29 följande:
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
    Därför är det bra att det är något frivilligt. Ingen tvingas till fosterdiagnostik. Men om man nu trots allt vill veta, oavsett om det beror på att man oroar sig eller är vansinnigt nyfiken på vad som komma skall, ska man inte ha den möjligheten då?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes